Page 63 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 63
TARİH TEST
Türklerin İslamiyet’i Kabulü ve İlk Türk İslam Devletleri 3
1. Türkler tarih boyunca; Kök Türk Devleti zamanında 4. Orta Asya’daki ilk Müslüman Türk devleti olan Karahanlı
Budizm’e, Uygurlar Dönemi’nde Maniheizm’e Hazarlar Devleti; Karluk, Yağma, Çiğil ve Tuhsi boyları tarafından
Dönemi'nde Museviliğe, Peçenekler, Kumanlar ve 840 yılında kurulmuştur. Satuk Buğra Han, İslamiyet’i ka-
Bulgarlar da Hristiyanlığa inanmışlardır. bul eden ilk Karahanlı hükümdarıdır. Müslüman olduktan
sonra Abdülkerim adını alan Satuk Buğra Han, Türkler
Bu durumun sonuçları arasında aşağıdakilerden arasında İslamiyet’in yayılması için mücadele etmiş ve bu
hangisi gösterilebilir? nedenle ElMücahit, ElGazi unvanları ile anılmıştır. Yusuf
Kadir Han’ın vefatından sonra taht mücadeleleri yaşan-
A) Devlet otoritesi zayıflamıştır.
mış, Karahanlı Devleti Doğu ve Batı olmak üzere ikiye ay-
B) Sınırlarının genişlemesi hız kazanmıştır.
rılmıştır.
C) Türklerin kimliklerini kaybetmesine neden olmuştur.
Bu bilgiler ışığında Karahanlılar ile ilgili aşağıdaki yar-
D) Türk kültürü daha geniş alanlara yayılmıştır.
gılardan hangisine ulaşılamaz?
E) İnandıkları dinlerin lideri konumuna gelinmiştir.
A) Tarihte kurulan ilk Türkİslam devletidir.
B) Türk devlet geleneğini devam ettirmişlerdir.
C) İslamiyet’in yayılması için mücadele etmiştir.
D) Boylar federasyonu şeklinde kurulmuştur.
E) İkili teşkilatı uygulamıştır
2. Talas Savaşı'ndan sonra Türkler arasında İslamiyet'in
yaygınlık kazanması, İslâm aleminde yeni bir canlılık ve
heyecan oluşturmuştur.
Türklerin İslamlaşmasıyla İslâm âleminin elde ettiği
kazançlar arasında;
I. İslâm devletinin askeri gücü artmıştır.
II. İslamiyet Çin’de yayılmaya başlamıştır.
III. İslam devletinin otoritesi güç kazanmıştır.
yargılarından hangisi gösterilemez?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
5. Kutadgu Bilig, insana her iki dünyada saadete ermek
için takip edilecek yolu göstermek amacıyla kaleme
alınmış bir eser olup iddia edildiği gibi mansıp sahip-
lerine ahlâk dersi veren kuru bir öğüt kitabı değil, insan
hayatının anlamını tahlil ederek onun cemiyet ve do-
layısıyla devlet içindeki görevlerini belirleyen bir hayat
felsefesi sistemidir. Yûsuf Has Hâcip birbirine çok sıkı
bağlarla bağlı bulunan fert, cemiyet ve devlet hayatının
3. Türkler, İslam dinini VII. Yüzyıldan itibaren bilmesine ideal bir biçimde düzenlenmesinin zaruri olan zihniyet,
rağmen kitleler halinde İslam dinine girmeleri X. yüzyıl- bilgi ve faziletlerin nelerden ibaret olduğu, bunların na-
dan itibaren başlamıştır. sıl elde edileceği ve nasıl kullanılacağı üzerinde sanat-
kârane bir şekilde durmuştur.
Aşağıdakilerden hangisi Türklerin İslam dinine X. yüz-
yıldan itibaren kitleler halinde girmesinin nedenidir? Bu bilgiler ışığında Kutadgu Bilig hakkında aşağı-
daki yargılardan hangisine ulaşamayız?
A) TürklerleMüslümanların ilk defa bu dönemde kom-
şu olmaları A) ideal hükümdar modeli çizmiştir.
B) Emevilerin mevali politikasının Türklerde yarattığı B) İnsanın huzur bulması amaçlanmıştır.
sonuçlar C) Birey ile toplum arasındaki ahengi yakalamak iste-
C) Müslüman tüccarlarla ilişkilerin gelişmesi miştir.
D) Çin baskılarına karşı Türklerin müttefik arayışı D) Devlet adamlarına öğüt vermiştir.
E) Abbasilerin ümmetçi politikası izlemeleri E) İdeal toplum düzeni için ihtiyaçları ortaya koymuştur.
61
61