Page 39 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 39

TÜRKÇE                                            TEST
                                                 Paragrafta Anlam                                1



        1.   Çakırdikeni bittiği yerde bir iki, üç dört tane bitmez. Öyle   3.   Osman  Nuri  Ergin'in  İstanbul  Şehreminleri  adlı  kita-
            üst üste, öyle sık biter ki arasından yılan geçemez. İğne   bında yazdığına göre ramazanlarda Mazhar Paşa'nın
            atsan  çakırdikeninden  yere  düşmez.  Baharda  zayıf,   Beşiktaş’taki  konağı  da  görülecek  şeydir.  Her  akşam
            açık yeşildir. Hafif bir yel esse, toprağa değecekmiş gibi   beş  sofra  kurulur.  24  kişiliğinin  başına  kendi  geçer.
            yatar.  Yaz  ortalarında,  dikende,  önce  mavi  damarlar   Öteki  sofralarda  da  ev  halkından  biri  vardır.  Vekiller,
            peydah olur. Sonra yavaş yavaş dikenin dalları, gövde-  vezirler,  görevinden  alınmış  vali  ve  mutasarrıflar  ra-
            si mavileşir. Açıkça bir mavidir bu... Sonra mavi gittikçe   mazanda bir iki akşam Paşa'nın iftarına gelirler. Yıldız
            koyulaşır. Bu en güzel bir mavidir. Bir tarla, uçsuz bu-  Sarayı’ndan mabeyinciler, kâtipler, yaverler de bundan
            caksız bir ova tüm maviye keser. Gün batarken eğer bir   geri kalmaz. İftara gelenler arasında şeyhler, dervişler,
            yel eserse mavi dalgalanır, hışırdar, aynen deniz gibi.   din bilginleri de sayısızdır. Her akşam iftara gelenlerin
            Gün batarken sular nasıl kızarır, çakırdikeni tarlası da   sayısı yüzün altına düşmez.
            öyle kızarır.
                                                               Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi vardır?
            Bu  parçanın  anlatımıyla  ilgili  olarak  aşağıdakiler-
                                                               A)  Benzetme
            den hangisi söylenemez?
                                                               B)  Kişileştirme
            A)  Betimleyici ögelere yer verilmiştir.
                                                               C)  Tanık gösterme
            B)  Karşılaştırma yapılmıştır.
                                                               D)  Tanımlama
            C)  Kişileştirmeye başvurulmuştur.
                                                               E)  Sayıp dökme
            D)  Benzetmeden yararlanılmıştır.
            E)  İkileme kullanılmıştır.









                                                           4.   “----.” Mevlânâ’nın bu sözünden de anlaşıldığı gibi bü-
                                                               tün canlıların ve canlı topluluklarının yaşantısında çok
        2.   Ülkemizde  radyo  oyunu  yazarlığı  alanına  uzun  yıllar   önemli işlevleri olan iletişim hayvanlar âleminde de bü-
            emek  vermiş  ve  dramatik  edebiyatımıza  sözü  olan   yük  bir  önem  taşımaktadır,  denebilir.  Hayvanların  da
            oyunlar üretmiş bulunan Behçet Necatigil, radyo oyunu-  diğer canlılar gibi temel ihtiyaçları vardır ve bu ihtiyaç-
            nu şiire en yakın tür olarak tanımlar ve ironiyle simge-  ların karşılanması için her canlı gibi çaba sarf ederler.
            lenenle bu türün işlevsellik kazanabileceği üzerinde du-  Hayvanlar  da  temel  gereksinimlerini  karşılarken  hem
            rur. Necatigil’e göre radyo oyunu çok kere mecaz diliyle   birbirleri ile hem de çevre ile etkileşimde bulunmak zo-
            konuşur. Alegorik ve trajiktir. Tuluatla, skeçle, kabare ile   rundadır. Tıpkı insanlarda görüldüğü gibi hayvanlarda
            hiç ilgisi yoktur. Düşündürücüdür. Okuyucusundan, din-  da olumlu bir iletişim süreci mutluluğun temelini oluştur-
            leyicisinden incelmiş bir zevk ve dikkat bekler. Sahne   maktadır.
            oyununun  klasik  edebiyattan  gelmesine  karşın  radyo
            oyunu modern edebiyatın bir koludur. Yazarın deyişiy-     Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre aşağı-
            le, “Oyunların çoğunda kaybolmuş bazı değerlere karşı   dakilerden hangisi getirilebilir?
            yakılmış ağıtlar görülür.”                         A)  Aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguları paylaşan-
                                                                  lar anlaşabilir
            Bu  parçanın  anlatımı  için  aşağıdakilerden  hangisi
            söylenemez?                                        B)  Kalbi ve sözü bir olmayan kimsenin yüz dili bile olsa
                                                                  o, yine dilsiz sayılır
            A)  Açıklamaya başvurulmuştur.
                                                               C)  Ne  kadar  bilirsen  bil,  söylediklerin  karşındakilerin
            B)  Öznel değerlendirmeler vardır.
                                                                  anlayabileceği kadardır
            C)  Karşılaştırmaya başvurulmuştur.
                                                               D)  Küsmek ve darılmak için bahaneler aramak yerine,
            D)  Örneklemeden yararlanılmıştır.                    sevmek ve sevilmek için çareler arayın.
            E)  Tanık göstermeye başvurulmuştur.               E)  Dilini terbiye etmeden önce yüreğini terbiye et çün-
                                                                  kü söz yürekten gelir, dilden çıkar





                                                       37
                                                       37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44