Page 39 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 39
TÜRKÇE TEST
Paragrafta Anlam 1
1. Çakırdikeni bittiği yerde bir iki, üç dört tane bitmez. Öyle 3. Osman Nuri Ergin'in İstanbul Şehreminleri adlı kita-
üst üste, öyle sık biter ki arasından yılan geçemez. İğne bında yazdığına göre ramazanlarda Mazhar Paşa'nın
atsan çakırdikeninden yere düşmez. Baharda zayıf, Beşiktaş’taki konağı da görülecek şeydir. Her akşam
açık yeşildir. Hafif bir yel esse, toprağa değecekmiş gibi beş sofra kurulur. 24 kişiliğinin başına kendi geçer.
yatar. Yaz ortalarında, dikende, önce mavi damarlar Öteki sofralarda da ev halkından biri vardır. Vekiller,
peydah olur. Sonra yavaş yavaş dikenin dalları, gövde- vezirler, görevinden alınmış vali ve mutasarrıflar ra-
si mavileşir. Açıkça bir mavidir bu... Sonra mavi gittikçe mazanda bir iki akşam Paşa'nın iftarına gelirler. Yıldız
koyulaşır. Bu en güzel bir mavidir. Bir tarla, uçsuz bu- Sarayı’ndan mabeyinciler, kâtipler, yaverler de bundan
caksız bir ova tüm maviye keser. Gün batarken eğer bir geri kalmaz. İftara gelenler arasında şeyhler, dervişler,
yel eserse mavi dalgalanır, hışırdar, aynen deniz gibi. din bilginleri de sayısızdır. Her akşam iftara gelenlerin
Gün batarken sular nasıl kızarır, çakırdikeni tarlası da sayısı yüzün altına düşmez.
öyle kızarır.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi vardır?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakiler-
A) Benzetme
den hangisi söylenemez?
B) Kişileştirme
A) Betimleyici ögelere yer verilmiştir.
C) Tanık gösterme
B) Karşılaştırma yapılmıştır.
D) Tanımlama
C) Kişileştirmeye başvurulmuştur.
E) Sayıp dökme
D) Benzetmeden yararlanılmıştır.
E) İkileme kullanılmıştır.
4. “----.” Mevlânâ’nın bu sözünden de anlaşıldığı gibi bü-
tün canlıların ve canlı topluluklarının yaşantısında çok
2. Ülkemizde radyo oyunu yazarlığı alanına uzun yıllar önemli işlevleri olan iletişim hayvanlar âleminde de bü-
emek vermiş ve dramatik edebiyatımıza sözü olan yük bir önem taşımaktadır, denebilir. Hayvanların da
oyunlar üretmiş bulunan Behçet Necatigil, radyo oyunu- diğer canlılar gibi temel ihtiyaçları vardır ve bu ihtiyaç-
nu şiire en yakın tür olarak tanımlar ve ironiyle simge- ların karşılanması için her canlı gibi çaba sarf ederler.
lenenle bu türün işlevsellik kazanabileceği üzerinde du- Hayvanlar da temel gereksinimlerini karşılarken hem
rur. Necatigil’e göre radyo oyunu çok kere mecaz diliyle birbirleri ile hem de çevre ile etkileşimde bulunmak zo-
konuşur. Alegorik ve trajiktir. Tuluatla, skeçle, kabare ile rundadır. Tıpkı insanlarda görüldüğü gibi hayvanlarda
hiç ilgisi yoktur. Düşündürücüdür. Okuyucusundan, din- da olumlu bir iletişim süreci mutluluğun temelini oluştur-
leyicisinden incelmiş bir zevk ve dikkat bekler. Sahne maktadır.
oyununun klasik edebiyattan gelmesine karşın radyo
oyunu modern edebiyatın bir koludur. Yazarın deyişiy- Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre aşağı-
le, “Oyunların çoğunda kaybolmuş bazı değerlere karşı dakilerden hangisi getirilebilir?
yakılmış ağıtlar görülür.” A) Aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguları paylaşan-
lar anlaşabilir
Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerden hangisi
söylenemez? B) Kalbi ve sözü bir olmayan kimsenin yüz dili bile olsa
o, yine dilsiz sayılır
A) Açıklamaya başvurulmuştur.
C) Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşındakilerin
B) Öznel değerlendirmeler vardır.
anlayabileceği kadardır
C) Karşılaştırmaya başvurulmuştur.
D) Küsmek ve darılmak için bahaneler aramak yerine,
D) Örneklemeden yararlanılmıştır. sevmek ve sevilmek için çareler arayın.
E) Tanık göstermeye başvurulmuştur. E) Dilini terbiye etmeden önce yüreğini terbiye et çün-
kü söz yürekten gelir, dilden çıkar
37
37