Page 44 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 44
TÜRKÇE Paragrafta Anlam 3. TEST
5. Paris’in havasına giren adam; mektup yazmak için artık 7. Modernist roman; insan beyninin bilinci, aynı zamanda
vakit bulamaz, böyle şeylerle meşgul olmayı hiç düşün- bilinçaltı ve bilinç dışı çalışmalarıyla ilgilenir. Modernist
bir romanın gerçek bir “başlangıcı” yoktur çünkü bizi bir
mez. Baştan başa mamur, sekiz on katlı, bir hiza üze-
çıkarım ve çağrışım süreciyle yavaş yavaş kendimize
rine dizilmiş taşlar, havadan çöken tozlarla simsiyah,
aşina hâle geldiğimiz akan bir deneyim akışına sürükler
aynı mimaride koskoca apartmanlar... Sultanahmet ve okuyucuyu, karakterlerin son kaderi konusunda şüp-
Meydanı genişliğinde, asfalt veya tahta ve nadiren heye düşürecek şekilde genellikle “açık” veya belirsiz
granit döşeli, şehrin her istikametine uzanan, ağaçlı bir biçimde biter. Modernist kurgu, malzemesinin düz
kronolojik sıralanmasından ve müdahaleci bir anlatıcı-
ağaçsız, sonu gelmez caddeler... Akla şaşkınlık veren
nın kullanımından kaçınır. Bunun yerine ya tek, sınırlı
mağazalar, tiyatrolar, müzeler, bahçeler, parklar, hey-
bir bakış açısı ya da hepsi az ya da çok sınırlı ve ya-
keller, abideler, taklar... Okları siyah bulutları delen, nılabilir olan birden çok bakış açısı yöntemini kullanır.
mermerleri dantela hâline getirilmiş asırlardan kalma Eylemin kronolojik aralığı boyunca ileri ve geri çok fazla
tarihî kiliseler… çapraz referans içeren, akıcı ya da karmaşık bir zaman
işleme eğilimindedir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi Bu parçadan modernist roman anlayışı ile ilgili aşa-
vardır?
ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Kişileştirme
A) Kurgusu, kişinin kendini daha iyi tanıması üzerine
B) Örneklendirme kuruludur.
C) Sayıp dökme B) Çizgisel zaman kullanımı, çeşitli biçimlerde kırılma-
D) Tanık gösterme ya çalışılır.
C) Okuyucuların yorum yapmasına elverişli bir niteliğe
E) Tanımlama
sahiptir.
D) Olaylar, her şeye hâkim olan bir anlatıcı tarafından
6. İnsan hayatında her şey bir konuşmanın veya bilgi - aktarılmaz.
haber - yorum nitelikli bir yazının konusu olabilirken E) Gerçekçi olma kaygısından daha çok estetik olma
edebî metinlerde durum tam anlamıyla böyle değildir. kaygısı taşır.
Edebî metinlerde sanatkâr düşünceden ziyade duygu
- sezgi - hayal melekelerini harekete geçirir. Bu da o
soğuk, cansız ve içi boş konuları sıcak ve canlı kılar;
duygu giydirilmiş bir yapıya kavuşturur. Aynı konuda 8. Çağdaş roman, önceki edebî hareket olan ve insan
binlerce metin yazılmış olmakla birlikte, bunların işle- tecrübesinin doğrudan temsilini yansıtan realizm anla-
nişçe birbirinden ayrıldığı ve her birinin farklı bir estetik yışından farklılık gösterir ve bu tecrübeyi nesnel olarak
yapı ve güzelliğe sahip olduğunun görülmesi hep üslup- iletme olasılığına şüpheyle yaklaşır. Bu nedenle oku-
yucuya karakter, zaman ve yer hakkında açıklayıcı
la ilgilidir. Bu durum, Jean-Paul Sartre’ın sahici sanat
veya dış ayrıntılar sağlama yükümlülüğünü reddeder.
dediği nesnelliğin türlü görünüşleri altından kendini belli Çağdaş romancılar daha çok yaşamın ruhsal kalitesiyle
eden bir öznellik ile başarılabilmektedir. ya da akıl ve bilinçle ilgileniyorlardı. Dolayısıyla bu yeni
romancılar, bir karakterin sosyal gelişiminin geleneksel
Bu parçayı destekleyen ifade aşağıdakilerden han- temsili ile kendi psikolojileriyle var olmasını; sahnenin
gisidir? dış tasviri ile bilincin içsel açığa vurulma tasvirini; kro-
nolojik anlatı ve dramatik olay örgüsü ile zihinsel yaşa-
A) Abartılı ifadelerle başlayan bir şiirin okunması için mı oluşturan anlık düşünce ve izlenimlerin akışını değiş
okurun ilgisini çekecek bir temanın seçilmesi gerekir. tokuş ederler.
B) Hayatın gerçeklerinden kopuk, toplumun gösterge- Bu parçada çağdaş romancılar ile ilgili aşağıdaki-
lerinden uzak bir şiir; sadece kendini avutmak iste- lerden hangisine değinilmemiştir?
yenler için bir sığınaktır. A) Dış dünyayı açıklamak konusunda sorumluluk al-
C) Sanatlı anlatımlar, şairin kendini ortaya çıkardığı mayı kabul etmezler.
ifadeler şiiri değerli kılmaz; herkesin ilgisini çekecek B) Kişileri, toplumsal bir varlık olmaktan çok bireysel
sahnelerdir şiiri şiir yapan. yönleriyle ele alırlar.
C) İnsanın belirli bir andaki durumunu anlamak için bi-
D) Şiiri büyülü kılan, şairin gözlemlerini hayatla bütün-
lince yönelirler.
leştiren gerçeklerden yola çıkıp duygularını doğru-
D) Yazdıkları eserlerde gerçekçi olmak gibi bir endişe
dan yansıtmasıdır.
ile hareket etmezler.
E) Dünyada, hakkında söz söylenmemiş şey yok gi- E) Deneyimlerin olduğu gibi aktarabileceği görüşüne
bidir; önemli olan, işlenen konu ya da imajın daha karşı kuşku duyarlar.
değişik bir tarzda ifade edilmesidir.
43
42 43