Page 44 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 44

TÜRKÇE                                   Paragrafta Anlam                                 3. TEST



        5.   Paris’in havasına giren adam; mektup yazmak için artık   7.   Modernist roman; insan beyninin bilinci, aynı zamanda
            vakit bulamaz, böyle şeylerle meşgul olmayı hiç düşün-  bilinçaltı ve bilinç dışı çalışmalarıyla ilgilenir. Modernist
                                                               bir romanın gerçek bir “başlangıcı” yoktur çünkü bizi bir
            mez. Baştan başa mamur, sekiz on katlı, bir hiza üze-
                                                               çıkarım ve çağrışım süreciyle yavaş yavaş kendimize
            rine  dizilmiş  taşlar,  havadan  çöken  tozlarla  simsiyah,
                                                               aşina hâle geldiğimiz akan bir deneyim akışına sürükler
            aynı  mimaride  koskoca  apartmanlar...  Sultanahmet   ve okuyucuyu, karakterlerin son kaderi konusunda şüp-
            Meydanı  genişliğinde,  asfalt  veya  tahta  ve  nadiren   heye düşürecek şekilde genellikle “açık” veya belirsiz
            granit  döşeli,  şehrin  her  istikametine  uzanan,  ağaçlı   bir  biçimde  biter.  Modernist  kurgu,  malzemesinin  düz
                                                               kronolojik sıralanmasından ve müdahaleci bir anlatıcı-
            ağaçsız, sonu gelmez caddeler... Akla şaşkınlık veren
                                                               nın kullanımından kaçınır. Bunun yerine ya tek, sınırlı
            mağazalar, tiyatrolar, müzeler, bahçeler, parklar, hey-
                                                               bir bakış açısı ya da hepsi az ya da çok sınırlı ve ya-
            keller,  abideler,  taklar...  Okları  siyah  bulutları  delen,   nılabilir olan birden çok bakış açısı yöntemini kullanır.
            mermerleri  dantela  hâline  getirilmiş  asırlardan  kalma   Eylemin kronolojik aralığı boyunca ileri ve geri çok fazla
            tarihî kiliseler…                                  çapraz referans içeren, akıcı ya da karmaşık bir zaman
                                                               işleme eğilimindedir.
            Bu  parçanın  anlatımında  aşağıdakilerden  hangisi      Bu parçadan modernist roman anlayışı ile ilgili aşa-
            vardır?
                                                               ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            A)  Kişileştirme
                                                               A)  Kurgusu, kişinin kendini daha iyi tanıması üzerine
            B)  Örneklendirme                                     kuruludur.
            C)  Sayıp dökme                                    B)  Çizgisel zaman kullanımı, çeşitli biçimlerde kırılma-
            D)  Tanık gösterme                                    ya çalışılır.
                                                               C)  Okuyucuların yorum yapmasına elverişli bir niteliğe
            E)  Tanımlama
                                                                  sahiptir.
                                                               D)  Olaylar, her şeye hâkim olan bir anlatıcı tarafından
        6.   İnsan  hayatında  her  şey  bir  konuşmanın  veya  bilgi  -   aktarılmaz.
            haber  -  yorum  nitelikli  bir  yazının  konusu  olabilirken   E)  Gerçekçi olma kaygısından daha çok estetik olma
            edebî metinlerde durum tam anlamıyla böyle değildir.   kaygısı taşır.
            Edebî metinlerde sanatkâr düşünceden ziyade duygu
            - sezgi - hayal melekelerini harekete geçirir. Bu da o
            soğuk, cansız ve içi boş konuları sıcak ve canlı kılar;
            duygu  giydirilmiş  bir  yapıya  kavuşturur.  Aynı  konuda   8.   Çağdaş  roman,  önceki  edebî  hareket  olan  ve  insan
            binlerce  metin  yazılmış  olmakla  birlikte,  bunların  işle-  tecrübesinin doğrudan temsilini yansıtan realizm anla-
            nişçe birbirinden ayrıldığı ve her birinin farklı bir estetik   yışından farklılık gösterir ve bu tecrübeyi nesnel olarak
            yapı ve güzelliğe sahip olduğunun görülmesi hep üslup-  iletme olasılığına  şüpheyle  yaklaşır.  Bu nedenle  oku-
                                                               yucuya  karakter,  zaman  ve  yer  hakkında  açıklayıcı
            la ilgilidir. Bu durum, Jean-Paul Sartre’ın sahici sanat
                                                               veya dış ayrıntılar sağlama yükümlülüğünü reddeder.
            dediği nesnelliğin türlü görünüşleri altından kendini belli   Çağdaş romancılar daha çok yaşamın ruhsal kalitesiyle
            eden bir öznellik ile başarılabilmektedir.         ya da akıl ve bilinçle ilgileniyorlardı. Dolayısıyla bu yeni
                                                               romancılar, bir karakterin sosyal gelişiminin geleneksel
            Bu parçayı destekleyen ifade aşağıdakilerden han-  temsili ile kendi psikolojileriyle var olmasını; sahnenin
            gisidir?                                           dış tasviri ile bilincin içsel açığa vurulma tasvirini; kro-
                                                               nolojik anlatı ve dramatik olay örgüsü ile zihinsel yaşa-
            A)  Abartılı  ifadelerle  başlayan  bir  şiirin  okunması  için   mı oluşturan anlık düşünce ve izlenimlerin akışını değiş
               okurun ilgisini çekecek bir temanın seçilmesi gerekir.  tokuş ederler.
            B)  Hayatın gerçeklerinden kopuk, toplumun gösterge-     Bu parçada çağdaş romancılar ile ilgili aşağıdaki-
               lerinden uzak bir şiir; sadece kendini avutmak iste-  lerden hangisine değinilmemiştir?
               yenler için bir sığınaktır.                     A)  Dış  dünyayı  açıklamak  konusunda  sorumluluk  al-
            C)  Sanatlı  anlatımlar,  şairin  kendini  ortaya  çıkardığı   mayı kabul etmezler.
               ifadeler şiiri değerli kılmaz; herkesin ilgisini çekecek   B)  Kişileri, toplumsal bir varlık olmaktan çok bireysel
               sahnelerdir şiiri şiir yapan.                      yönleriyle ele alırlar.
                                                               C)  İnsanın belirli bir andaki durumunu anlamak için bi-
            D)  Şiiri büyülü kılan, şairin gözlemlerini hayatla bütün-
                                                                  lince yönelirler.
               leştiren gerçeklerden yola çıkıp duygularını doğru-
                                                               D)  Yazdıkları eserlerde gerçekçi olmak gibi bir endişe
               dan yansıtmasıdır.
                                                                  ile hareket etmezler.
            E)  Dünyada,  hakkında  söz  söylenmemiş  şey  yok  gi-  E)  Deneyimlerin  olduğu  gibi  aktarabileceği  görüşüne
               bidir; önemli olan, işlenen konu ya da imajın daha   karşı kuşku duyarlar.
               değişik bir tarzda ifade edilmesidir.


                                                                                                                                                                      43
                                                       42                                                                                                             43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49