Page 41 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 41

TÜRKÇE                                            TEST
                                                 Paragrafta Anlam                                2



        1.      I. İmalathane dışında ilk modern üretim yapan fabrika   4.   (I) Burada toplanmış denemeler ilkin bir kitabın parça-
               1846’da Halkapınar’da kurulmuş.                 ları olarak tasarlanmadı. (II) Son yirmi yıl içinde çıkan
                  II. Türkler de yine aynı şekilde Araplardan kâğıt yapı-  ve  beni  etkileyen  bazı  romanlar  ve  öyküler  üzerine
               mını öğreniyorlar.                              yazmaya başlamıştım.   (III) Ama yazdıkça hep belli bir
                III. Türklerin kâğıtla tanışmaları, diğer ülkelere göre geç   soruna doğru çekildiğimi hissettim. (IV) Sonra bu sorun
               bir tarihe denk düşüyor.                        dikkatime el koymaya başladı ve artık başka kitapları
            IV. 1453’te  elle  imalat  yapan  ilk  kâğıt  fabrikası  İstan-  da  bu  gözle  okur  oldum.  (V)  Okumalarımı,  kitapların
               bul’da  Kâğıthane’de inşa edilmiş.              sundukları zenginliklerin önemlice bir kısmını kaçırmak
                   V. Çinlilerin MS 105 yılında bulduğu kâğıtla Avrupalı-  pahasına bu şekilde sürdürdüm.
               lar, Araplar aracılığıyla 1200’lerde tanışıyorlar.
                                                               Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinden
            Numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluştura-
            cak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü   sonra ''Bunları belli bir tema üzerinden birbirine bağlamayı
            olur?                                              aklımdan geçirmemiştim.'' cümlesi getirilebilir?
            A) I                   B) II              C) III                 D) IV              E) V  A) I                   B) II              C) III                 D) IV              E) V




        2.   Selçuklular Dönemi’nde gerçekleşen tercüme faaliyet-
            leri  Anadolu  Beylikleri  Dönemi’nde  de  diğer  dillerden
            Türkçeye  olmak  üzere  fakat  farklı  bir  istikamette  de-
            vam  etmiştir.  Bu  dönemde  yapılan  tercümeler  metot
            bakımdan farklılık gösterir. Geçmişte kelime kelime ter-
            cüme yapma yolu izlenmişken bu devredeki tercüme-
            lerde "tefsirî tercüme" yapma yoluna gidilmiştir. Ayrıca
            kısa  surelerin  tefsiri  veya  tercümesi  de  yapılmıştır.
            Anadolu'da tefsir ve tercüme faaliyetlerinin en ciddi ve
            kapsamlı şekilde yapılmasının eldeki en eski nüshalara
            göre XIV. yüzyılda, Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan
            bir asır sonra başlamış olduğu tahmin edilmektedir.
            Bu  parçadan  Anadolu  Beylikler  Dönemi  ile  ilgili
            aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            A)  Dinî içerikli tercüme faaliyetleri yapılmıştır.  5.   Halide Edip, Nasrettin Hoca zihniyeti ile bu zihniyetin
            B)  Tercüme etkinlikleri öncekilerle benzerlik gösterir.  öngördüğü yaşam biçimi üzerine düşünerek yaklaşık on
                                                               yıl sonra gerçeğe dönüştürdüğü Maske ve Ruh’un ön
            C)  Tercümelerde farklı bir yöntem tercih edilmiştir.
                                                               sözünde amacını ortaya koyar. Avrupa ve Amerika’da
            D)  Tercümelerde yorumlama, ön plana çıkmıştır.     gözlemlediği  durumları,  fikir  ve  düşünce  etkileşimle-
            E)  Tercüme hareketi, dar bir çerçevede kalmıştır.   rini, insanlığı ilgilendiren acı olayları, savaştan önceki
                                                               medeni  dünyayı  ve  medeniyeti  tehdit  eden  sorunları,
                                                               yarının  dünyasında  savaş  ve  barış  unsuru  olabilecek
        3.   (I)  Homeros’un  MÖ  9.  yüzyılda  yazmış  olduğu  ünlü   konuları Nasrettin Hoca gibi kavramak istediğini dile ge-
            İlyada destanında keçe sözcüğünün geçmesi, keçenin   tirir. Özellikle geleceğe hâkim olabilecek değerlerin bir-
            erken dönemlerde kullanıldığını gösteriyor. (II) Yapılan   birine zıt görünmeleri ve bu karşıtlıkların kendisine bir
            arkeolojik çalışmalara göre MÖ 5. yüzyıla kadar koyun   fikrî pusulasızlık verdiğini ve bu nedenlerle kahramanı
            ve keçi yetiştirilen hemen her coğrafyada keçenin izine
            rastlanıyor. (III) MS 10. yüzyıldan sonra Orta Asya’dan   Nasrettin Hoca olan bir fantezi yazmaya karar verdiğini
            Anadolu’ya  ve  Avrupa’ya  doğru  başlayan  göçler,  ke-  belirtir.
            çenin daha geniş bir coğrafyaya yayılmasını sağlıyor.
            (IV)  Anadolu  Selçukluları  Dönemi’nde  önemli  bir  yer      Bu parçada Halide Edip’in eseriyle ilgili aşağıdaki-
            tutan keçe; çadır, eyer örtüsü, giyim kuşam eşyaların   lerden hangisine değinilmemiştir?
            üretiminde kullanılıyordu. (V) Anadolu’da keçenin önem
            kazanmasının bir nedeni de halı yerine keçeden yapıl-  A)  Nasrettin Hoca’nın kahramanlarından biri olduğuna
            mış  yaygıları  ve  keçeden  yapılmış  külahları  kullanan
            Mevlevilerin varlığıdır.                           B)  Yazılmadan önce uzun bir süre zihinde tasarlandığına
                                                               C)  Alegorik bir anlatımla medeniyet eleştirisi yapıldığına
            Bu  parça  iki  paragrafa  ayrılmak  istense  ikinci  pa-
            ragraf hangi cümleyle başlar?                      D)  Evrensel sorunların belirli zıtlıklar içinde aktarıldığına
                                                               E)  Nasrettin Hoca’nın zihniyetine bürünerek yazıldığına
            A) I                   B) II              C) III                 D) IV              E) V



                                                       39
                                                       39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46