Page 42 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 42
TÜRKÇE Paragrafta Anlam 2. TEST
6. Hayat bir faaliyet ve gayrettir. Hayatı bir faaliyet ve gay- 8. Dağların eteğindeki köyünde derenin iç yakan şırıltısı-
ret olarak düşünen bireyler heyecan ve coşku içindedir- nı dinliyordu. Öyle bir ağıt yakıyordu ki bu küçük dere,
ler. Bu duygular içinde olan insanlar hep yeni ürünlerin sesini duyan da ağlıyordu. Evinin çarpık damından
ve eserlerin peşinde olurlar. Aksine, bireyler çalışma- getirdiği kilimi serdi yere önce. Kilimdeki kuşun rengi
larını isteksiz ve samimiyetsiz bir şekilde yaparlarsa gökyüzünü andırıyordu. Kilimin üzerindeki desenlerin-
başarılı olamazlar. Evrendeki her varlık emek ve gayret den çocukluğundaki neşeli türkülere döndü. “Bağa gel,
içindedir. İnsan ise bu varlıklar âlemi içinde bir örnek bostana gel…” Bir yandan mırıldanıyor, bir yandan an-
niteliğindedir. Bu nedenle insana düşen görev emek nesinin kokusunu hatırladığı ama uzun zamandır yiye-
harcamak, gayret etmektir. Çekilen sıkıntıların temel mediği mısır ekmeğini hayal ediyordu. Gök gürültüsüyle
nedeni iyi seviyeye gelmek için çaba harcanmamasıdır. yağmurun yaklaştığını anlayınca hızlıca toparladı her
Ancak bu çabalar rastgele olmamalıdır çünkü kuru gay- şeyi.
ret çarık eskitir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisi
Bu parçada faaliyet ve gayret ile ilgili aşağıdakilerin yoktur?
hangisine değinilmemiştir?
A) Birden çok duyuya seslenilmiştir.
A) Hayatta yeni atılımlar için gerekli olduğuna
B) Alıntıya yer verilmiştir.
B) Belli bir amaca yönelik olması gerektiğine
C) Betimlemeyici ögeler vardır.
C) Bireyi duygusal bakımdan canlandırdığına
D) Karşılaştırma yapılmıştır.
D) Hayattaki sıkıntıların tek nedeni olduğuna
E) Kişileştirmeye başvurulmuştur.
E) Tüm canlılarda bulunan bir özellik olduğuna
9. Descartes’a göre çürük ve sağlam elmaların karıştığı
bir sepetten sağlam bir sepet elma elde etmenin
yolunun sepeti tamamen boşaltıp, çürükleri ayıklayıp
7. Dış dil bilim, bir sistemin cenderesinde sıkışıp kalmadan
sağlamları geri koymaktan geçmesi gibi insanın aklıyla
ayrıntı üstüne ayrıntı yığabilir. Bir dilin kendi alanı dışın-
temellendirmediği ve doğru düşünmenin kuralları ile
daki yayılışıyla ilgili olguları, her yazar gönlünün dilediği
oluşturmadığı her bilgi de insanın etkinlik alanından
gibi sınıflandırabilir. Lehçeler karşısında bir yazın dilini
sürülmelidir. Klasik bireyciliğin temelini oluşturan bu
oluşturan etkenler arandığında yalın bir sıralamayla ye-
düşünceler aslında yersiz yurtsuz bir matematikçinin
tinilebilir. İç dil bilime gelince iş değişir. Rastgele bir dü-
düşünceleri idi. Üstelik bu biyografik bilgi bir filozofun
zenleme kaldırmaz o. Dil, kendi düzeni dışında düzen
kişisel başarı ve hezimetlerini vurgulamanın ötesinde
tanımayan bir sistemdir. Satranç oyunuyla yapılacak bir
bireyciliğin düşünsel tarihinde unutulan değişmez
karşılaştırma bunu daha iyi kavramamızı sağlayacak-
bir arka planı oluşturuyordu. Çevresindeki her şeyi
tır. Oyunun İran’dan Avrupa’ya geçmiş olması bir dış
aklın süzgecinden geçirmeyi şart koşan modern
özelliktir; buna karşılık, kuralları ilgilendiren ne varsa iç
epistemolojinin ilk emri W. Quine’nın deyişi ile insanı
özelliktir. Tahta taşların yerine fil dişi taşlar koyarsam
“kozmik bir sürgüne” yollamaktı.
ortaya çıkan değişiklik sistemi ilgilendirmez. Ama taşla-
rın sayısını azaltır ya da çoğaltırsam bu değişiklik oyu- Bu parçada aşağıdakilerin hangisi vurgulanmaktadır?
nun kurallarını da derinden etkiler.
A) Ahlaki kurallara uymadığından toplum tarafından
Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir? dışlanan insanlara her zaman yeni bir şans verilme-
lidir.
A) Dilde herhangi bir biçimde sistemi değiştiren her
şey iç özelliktir. B) Doğru fikirler; insanların kendini tanımasını, hayatın
zorluklarına karşı dirençli olmasını sağlar.
B) İç dil bilimciler, bir dili gereksiz ayrıntılardan soyut-
layarak inceler. C) Akıllı olmanın birinci şartı çevredeki insanları göz-
lemleyerek iyi olanlarla yoluna devam etmektir.
C) Dış dil bilim, dillerin tarihsel gelişimi ve bölgesel ya-
yılımıyla ilgilenir. D) Bilgiye ulaşmanın yolu, çokça çalışmak ve çevre-
mizdeki insanlara örnek olabilmekle mümkündür.
D) Bir dil, yeni bir coğrafyaya taşınsa da iç sistemini
korumayı sürdürür. E) İnsanlar; içinde en küçük şüphe, doğru olmama ih-
timali barındıran bir şeyi asla kabul etmemelidir.
E) Bir dilin sistemini belirlemek için iç ve dış özelliklere
bakılmalıdır.
41
40 41