Page 14 - Liseye Hoş Geldin - Biyoloji
P. 14
BİYOLOJİ
NELER ÖĞRENECEĞİZ? NELER ÖĞRENECEĞİZ?
BİYOLOJİ DERSİ 11. SINIF TEMA DAĞILIMI TABLOSU
TEPKİ
11. SINIF HOMEOSTAZİ
1
• Canlılık ve Tepki
2
• Homeostazinin Sağlanmadığı Durumlarda Oluşabilecek Sağlık Problemleri
• Homeostazi ve Canlılar İçin Önemi
Tepki temasının içeriğini canlıların uyartılara verdiği tepkiler oluşturmaktadır. Tema kapsamında öğrencilerin bitkilerde
ve hayvanlarda tepki mekanizmalarını çözümlemeleri, bitkilerde hareketin sınıflandırılması deneylerini yapmaları; sinir
sistemi farklılıkları, refleks, bağışıklık ve alerji oluşumunu sorgulamaları ve farklı canlıların uyartılara karşı oluşturduğu tepki
mekanizmalarıyla ilgili akıl yürütmeleri amaçlanmaktadır.
Homeostazi temasının içeriğini farklı düzeyde bileşenlerin (doku, organ, sistem) etkinliğiyle canlının hayatta kalmasını
sağlayan bir denge unsuru olan homeostazi, homeostatik süreçler ve homeostazideki olası aksaklıkların neden olabileceği
sağlık sorunları oluşturmaktadır. Tema kapsamında öğrencilerin homeostazinin canlılar için önemi ile ilgili bilimsel çıkarım
yapmaları, homeostatik süreçleri sorgulamaları, pozitif ve negatif geri bildirim mekanizmalarını karşılaştırmaları; sinir,
endokrin, dolaşım, solunum, boşaltım sistemlerinin eş güdümlü çalışmasıyla ilgili eleştirel düşünmeleri ve homeostazinin
sağlanamadığı durumlarda oluşabilecek sağlık problemleri hakkında hipotez oluşturmaları amaçlanmaktadır.
BİYOLOJİ DERSİ 12. SINIF TEMA DAĞILIMI TABLOSU
ÜREME
1
• Üreme ve Canlılar İçin Önemi
12. SINIF GEN
• Üreme ve Gelişme
• Nükleik Asitler ve Gen İfadesi
2
• Kalıtım
• Biyoteknoloji
Üreme temasının içeriğini canlılarda üremenin önemi ve canlılarda üreme çeşitleri oluşturmaktadır. Tema kapsamında öğren-
cilerin üremenin canlılar için önemini sorgulamaları, eşeysiz ve eşeyli üreme ile ilgili bilimsel çıkarım yapmaları, hücre dön-
güsü ve bölünmesini sorgulamaları, çiçeğin kısımları ve görevleriyle ilgili bilimsel gözlem yapmaları ve çimlenmeyi etkileyen
faktörleri gözlemleyecekleri deneyler yapmaları amaçlanmaktadır.
Gen temasının içeriğini nükleik asitler, gen ifadesi, kalıtımın temel ilkeleri ve biyoteknolojinin uygulama alanları oluşturmak-
tadır. Tema kapsamında öğrencilerin nükleik asitlerin yapısını ve canlılıktaki rolünü sorgulamaları, DNA replikasyonunun
modelini oluşturmaları, genetik yapıdaki değişikliklerin canlı yaşamına etkilerini değerlendirmeleri, kalıtım ile ilgili problem-
leri çözmeleri, eşeye bağlı kalıtım konusunda akıl yürütmeleri ve biyoteknolojinin uygulama alanlarını etik açıdan değerlen-
dirmeleri amaçlanmaktadır
14 LİSEYE HOŞ GELDİN