Page 125 - Sanat Tarihi -12
P. 125
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Göçlerle Avrupa’ya gelerek yerleşen kavimlerin Hristiyanlaşmasında bu
manastırların rolü büyüktür (Görsel 4.2). Misyonerlik faaliyetlerinin
yanında birer kültür ve sanat merkezi olan manastırlar sadece Hristiyanlı-
ğın yayılmasına değil, Orta Çağ kültürünün ve yeni sanat formlarının belir-
mesine de zemin hazırlamıştır.
9. yüzyıldan itibaren Avrupa’da sanatın, dinin üstünlüğünü kanıtlamaya
ve yaymaya hizmet etmesi gerektiğini savunan, 15. yüzyıla kadar süren
skolastik felsefe etkisini göstermeye başlamıştır. Skolastik felsefenin içeriğini
Hristiyanlık öğretileri oluşturmaktadır ve Aristoteles mantığına daya-
narak sistematize edilmiştir. Bu dönemde öğrenim ya manastırlara veya
piskoposluğa bağlı okullarda (Scola) yapılmıştır (Görsel 4.3). Skolastik
Dönem’de felsefe ile sanatın iç içe olmasının nedeni, hem felsefenin hem
de sanatın üretildiği, filozof ve sanatçıların yetiştikleri kaynağın aynı
olmasıdır. Sanatsal projeler genellikle kilise veya tarikatlar tarafından
tasarlanmış, onaylanmış ve yaptırılmıştır. Projeyi uygulayan sanatçıları
kilise ve din adamları denetlemiştir. Hatta birçok din adamı sanat projele-
rinde tasarımcı ve sanatçı olarak görev almıştır. Görsel 4.3
Orta Çağ Avrupası Okulu (temsili resim)
Orta Çağ’ın önemli siyasi olaylarından biri de Haçlı Seferleri’dir. Bu
seferler sayesinde Avrupalılar, Antik Çağ Yunan ve İslam sanatlarını
yakından tanıma fırsatı bulmuştur. Bu sanatlara ait eserlerde gördükleri
birçok özelliği ülkelerindeki sanat eserlerinde kullanmışlardır.
Ahır ve misafirhane
Yemekhane
Mutfak Kilise
Öğrencilerin
yatakhanesi Şapel
Keşişlerin
yatakhanesi
Revir
Görsel 4.2
Cluny Manastırı, 10 -12. yüzyıl
(temsili resim)
125