Page 128 - Sanat Tarihi -12
P. 128

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE



                                              Resim ve Heykel


                                              Roman sanatında resim ve heykel sanatı mimariye bağlı olarak  geliş-
                                           miştir.  Bu  dönemde  resim  sanatı  örnekleri  oldukça  az  olup  örneklerin
                                           büyük bölümünü fresk, minyatür (el yazması kitap resmi) ve ikona oluştu-
                                           rur. Daha çok geniş kilise duvarlarına yapılan resimlerde İncil ve Tevrat
                                           sahnelerinin yanı sıra sütunların üzerine de renkli motifler resmedilmiştir.
                                           Roman üslubunda resimler, süslemeden ziyade öğretici amaçla yapılmıştır.
                                           Bizans sanatının ve Antikite’nin etkisi görüldüğü bu resimlerde basit ve
                                           çizgisel bir anlatım dili kullanılmıştır. Çoğunlukla dinî konuların işlendiği
                                           resimlerde  önemli  figürler  diğerlerinden  daha  büyük  olarak  yapılmıştır.
                                           Figürlerin konturları kalın bir çizgiyle belirtilmiştir ve renkler daha çok
                                           toprak tonlarındadır. 1123 tarihli bir duvar resminde Hristiyan dünyasının
                                           tek hakimi anlamında betimlenmiş İsa figürü bu özellikleri en iyi yansıtan
                     Görsel 4.8            örneklerden  biridir  (Görsel  4.8).  Kitap  resmi  fresklerle  üslup  ve  figür
         Fresk,  İspanya Katalonya Güzel Sanatlar Müzesi
                                           açısından benzer olup daha sıkı kalıplara, daha belirgin şemalara bağlı bir
                                           anlatıma sahiptir. İnce kazınmış buzağı, keçi veya koyun derisinden yapı-
                                           lan parşömen el yazmaların minyatürlerinde dinî konular sembolik olarak
                                           tasvir edilmiştir (Görsel 4.9). Her şeyden önce ifadeyi ön plana çıkartan ve
                                           hareketlere öncelik veren Roman resim geleneğinin en ilgi çekici özelliği
                                           renklerin  çarpıcı  ve  yoğun  etkisine  verilen  önemdir. Ayrıca  resimlerde,
                                           çizgilerin renkleri destekleyecek biçimde kullanıldığı görülmektedir.


                                              Romanesk üsluplu kabartma ve heykeller yerel beğenilere göre değişen
                                           biçimde,  sembolik  anlatımla  üç  boyut  kaygısı  olmadan  betimlenmiştir.
                                           Romanesk heykel, yalnız cephelerde değil, iç mekânda da mimari organla-
                                           ra bağlı olarak geniş yer tutar. Kimi sütun başlıkları da neredeyse birer
                                           heykele dönüşmüştür. Bu özelliği en iyi gösteren örneklerden biri de Saint
                     Görsel 4.9            Pierre  (Sen  Piyer)  Kilisesi’nde  bulunan  sütun  başlığıdır  (Görsel  4.10).
                Romanesk Dönemi İncil’den  Dönemin heykel ustaları yalnız yapı cephelerinde değil alınlıklarda, silme-
                   bir sayfa örneği
                                           lerde, tunç ve ahşap kapı kanatlarında da Tevrat ve İncil’de anlatılan olay-
                                           ları  ve  kişileri  betimlemişlerdir.  Bu  kabartmalar  süs  amaçlı  değil  halkı
                                           aydınlatmak, dini öğretmek için kullanılan bir araçtır (Görsel 4.11).














                     Görsel 4.10
            Saint Pierre Kilisesi sütun başlığı, Fransa




                                  Görsel 4.11
                          Saint Pierre de Moissac
                              Manastırı, Fransa

            128
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133