Page 113 - Sosyoloji 1 | 2.Ünite
P. 113

Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler                                        2. ÜNİTE



                                              Tabakalaşma Türleri




                 HAZIRLIK SORULARI

              1.  Yaşadığınız toplumda bir tabakadan diğerine geçişin mümkün olduğunu düşünüyor musunuz? Görüşlerinizi
                 paylaşınız.
              2.  Her toplum iki sınıftan mı oluşur? Düşününüz.



                  KAVRAMLARIMIZ

              Kölelik, Kast, Zümreler, Açık Sınıf Tabakalaşması, Yarı Kapalı Tabakalaşma, Kapalı Tabakalaşma


                                      TOPLUMSAL TABAKALAŞMA TÜRLERİ


              Toplumsal  tabakalaşma  tarihsel  ve  toplumsal  olarak      Hintlilerin inanışına göre dört çeşit kast vardır.
           dönemden döneme ve toplumdan topluma farklılıklar göster-  •  Brahmanlar (Rahipler): Sisteminin en üstünde yönetici
           mektedir.  Ancak  bir  eşitsizlik  biçimi  olarak  toplumsal      grubunda yer alırlar. Görevleri kutsal düzeni sürdürmektir.
           tabakalaşma  her  yerde  vardır.  İş  bölümü,  teknoloji  ve   •  Kshatriyalar (Savaşçılar): Toplumsal düzeni korumakla
           üretimin gelişmediği toplumlarda  tabakalaşma sistemi yaş      görevli savaşçılar ve prenslerden oluşur.
           ve cinsiyet temelinde oluşmaktadır.                •  Vaishyalar (Vaişya): Esnaf ve zanaatkârlardan oluşur.
                                                              •  Sudralar: İşçiler ve hizmetçilerden oluşur.
              Gelişmiş  sanayi  toplumları  katı  tabakalaşma  sistemine
           sahip  değildir  ve  bu  toplumlarda  eşitsizliğin  bazı  türleri      Paryalar,  sistem  dışına  itilen  hiçbir  kasttan  olmayan
           azalmaktadır.  Örneğin  ırkından  dolayı  kimse  köle  olarak   yukarıda  verilen  dört  düzeydeki  temel  kastlara  kabul
           çalıştırılamaz.  Tabakalaşmaya  yol  açan  eşitsizlik  olgusu   edilmeyen sınıftır. Bu nedenle bu sınıfa “dokunulmayanlar”
           genel bir olgu olup her toplulukta görülebilen bir olgudur.   sınıfı denilmektedir. Paryalar toplumsal ve hukuki bakım-
           Ancak geçmişten günümüze tabakalaşma yapısı, daha katı ve   dan en mağdur olan sınıftır.
           kapalı  bir  tabakalaşma  yapısından  her  bireyin  insan  ve
           yurttaş haklarına eşit olarak sahip  olduğu esnek bir tabaka-     Yarı Kapalı Tabakalaşma
           laşmaya  doğru  değişiklik  göstermiştir.  İnsanlığın  tarihsel      Yarı  kapalı  tabakalaşmada  hiçbir  birey  kendi  kişisel
           gelişim  sürecinde  ortaya  çıkan  üç  tür    tabakalaşma  biçimi   başarısı  ve  yeteneğiyle  yükselemez,  statüler  doğuştandır
           vardır.                                            fakat sürekli değildir. Statü yükselmesi ancak bunu hukuken
                                                              yapmaya  yetkili  olan  otorite  tarafından  sağlanabilir.  Bu
              Kapalı Tabakalaşma                              tabaka  biçimine  en  uygun  örnek  meslek  zümreleridir.
              Kapalı  tabakalaşma,  toplumsal  tabakalar  arası  geçişin   Bu  sistem Avrupa’da  Feodal  Dönem’de  ortaya  çıkmış  ve
           yasalar, gelenekler ve dinî kurallarla yasaklandığı sistemdir.   gelişmiştir.  Ortaçağ  Avrupası’ndaki  krallık  sistemi  ve
           Bireyler doğumla birlikte belirli statülerin içine yerleştiril-  Osmanlı'daki lonca  örgütleri  buna  örnek  gösterilebilir.  Bu
           miştir. Bireyler başarı ve yeteneklerinden ziyade ırk, renk,   dönemde asker bir ailenin çocuğu asker, tüccar bir ailenin
           aile, gelenek vb. ölçütlere göre belirli tabakalar içinde yer   oğlu  tüccar  olarak  sistem  içinde  yaşamına  devam  ederdi.
           alır. Örneğin Hindistan’da görülen kast sistemi ve 19. yüzyıla   Zengin  olan  tüccarlar,  krala  sağladıkları  maddi  yardımlar
           kadar görülen kölelik sistemi gibi.                karşılığında soyluluk unvanları satın alabilirlerdi.
           •  Kölelik sistemi: Köle, “hukuka ve geleneklere göre bir     Açık Tabakalaşma
              başkasının malı sayılan, hiçbir hakka sahip olmayan bir     Açık sınıf tabakalaşması tabakalar ve sınıflar arası geçişte
              eşya”  olarak  tanımlanır.  Eşitsizliğin  en  üst  biçimidir.  yeteneklerin  ve  gayretlerin  belirleyici  olduğu  tabakalaşma
              Köle sahibi, emrindeki köleye her istediğini yapabilir ve   tipidir. Fırsat eşitliğine önem veren demokratik toplumlarda
              bu davranışından dolayı hiç kimseye hesap verme durumun-  görülür. Bu tabakalaşma türünün en önemli özelliği insanların
              da değildir. Köleleri birbirine bağlayan ve koruyan hukuki  toplumsal  hareketliliğine  izin  vermesidir.  Diğer  bir  deyişle
              bir  temel  yoktur.  Köleler  kendi  aralarında  evlenebilirler  insanlar, bulundukları sınıf içinde her zaman yükselme veya
              ancak köle sahibi kölenin ailesini istediği zaman satabilir.  düşme  olasılığına  sahiptirler.  İnsanların  sınıf  içinde  veya
              Köleler vatandaşlık hak ve hürriyetlerine sahip değildir.  toplum  içindeki  durumlarını  yükseltebilme  şansı,  aldığı
                                                              eğitime veya çalışmasına bağlıdır. Ancak yine de bazı şartlar-
           •  Kast sistemi: Hindistan toplum yapısı, toplumsal durum-  da aile temeli veya ailenin sosyoekonomik durumu çocuğun
              ları, hak ve görevleri bakımından birbirinden tamamıyla  ilerlemesinde veya ilerleyememesinde bir etken olabilmekte-
              farklı kastlara bölünmüştür. Kastlar birbirlerinden tama-  dir.  Zengin  bir  ailede  doğanlar  mevcut  sosyal  basamakları
              mıyla ayrılmış, birbiriyle evlenmeleri, bir kasttan diğeri-  daha çabuk tırmanabilirken doğuştan böyle bir şansa sahip
              ne geçmeleri kesin bir biçimde yasak olan kapalı tabaka-  olmayanların bu merdivenleri hızlı tırmanabilme imkânı çok
              lardır.  Belirli  bir  kasta  bağlanma  ırsidir,  zorunludur  ve  fazla olmamaktadır. Günümüzde hemen her toplumda birbi-
              sona ermesi mümkün olmayan daimî bir durumdur.  rinden az çok farklı olsa da bir sınıf sistemi mevcuttur.



                                                           167
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118