Page 24 - Sosyoloji 2 | 1.Ünite
P. 24

EĞİTİMİN TEMEL KAVRAMLARI


            KAVRAMLAR               DERSE HAZIRLIK
            • Örgün eğitim          1. Eğitimin insan yaşamındaki yeri ve önemi nedir? Görüşlerinizi paylaşınız.
            • Yaygın eğitim         2. Okulda görülen eğitimle okul dışında uzaktan yapılan eğitim arasındaki farkları ve
            • Uzaktan eğitim          bunun nedenlerini tartışınız.


                                            EĞİTİM İLE İLGİLİ KAVRAMLAR

               Eğitim; bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve
            kasıtlı olarak istenilen yönde (eğitimin amaçlarına uygun)   BİLİYOR MUYDUNUZ?
            değişme meydana getirme sürecidir. Bu tanıma göre eğitim
                                                                       Türkiye‘de 2016-2017 eğitim-öğretim yılın-
            bir süreçtir. İnsan davranışlarındaki değişme kasıtlı olarak   da toplam 17 milyon 319 bin 433 öğrenci, 62
            gerçekleştirilmektedir. Eğitim sürecinde bireyin kendi ya-  bin 250 okul, 1 milyon 5 bin 380 öğretmen ve
            şantıları esastır. Farklı eğitim süreçleri aşağıda açıklanmıştır.  682 bin 761 adet derslik bulunduğunu; öğren-
                                                                    cilerin 14 milyon 684 bin 664‘ünün resmî, 1 mil-
               Örgün eğitim; kişilerin yaşama atılmadan, iş ve meslek
                                                                    yon 204 bin 963‘ünün özel okullarda, 1 milyon
            kollarında çalışmaya başlamadan okul ya da okul niteliği
                                                                    429 bin 806‘sının ise açık öğretimde eğitim gör-
            taşıyan yerlerde yetişmelerini sağlamak amacıyla belli ya-  düğünü biliyor muydunuz?
            salara göre düzenlenen, planlı ve yöntemli biçimde verilen                       www.sgb.meb.gov.tr
            bir eğitimdir. Örgün eğitim; temel eğitim, ortaöğretim ve
            yükseköğretim kurumlarını kapsamaktadır.
               Okul öncesi eğitim; isteğe bağlı olarak ilköğretim çağına gelmemiş 36-72 ay grubundaki çocukların bedensel,
            zihinsel, duygusal gelişimini, iyi alışkanlıklar kazanmasını, ilköğretime hazırlanmasını, koşulları elverişsiz çev-
            relerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı oluşturulmasını ve dilimizin doğru ve güzel konuşulmasını
            sağlayan bir eğitim türüdür.
               Yaygın eğitim; örgün eğitim olanaklarından yararlanamamış durumda olanlara, gittikleri okullardan erken
            ayrılanlara ya da örgün eğitim kurumlarında okumakta olanlara ve meslek dallarında daha yeterli duruma gel-
            mek isteyenlere uygulanan eğitimdir. Yaygın eğitim, örgün eğitimi tamamlayan ve eğitime süreklilik kazandıran
            okul dışı eğitim programları, hizmet içi eğitim ve kamuoyu aydınlatma çalışmaları biçiminde yürütülür. Örgün
            eğitimi tamamlayıcı nitelikteki yaygın eğitim çalışmaları; T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, üniversiteler, T.C. Cum-
            hurbaşkanlığı Diyanet İşleri Başkanlığı, T.C. Sağlık Bakanlığı, T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı, T.C. Kültür
            ve Turizm Bakanlığı, T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı gibi bazı bakanlıklar, özel ve gönüllü
            kuruluşlar tarafından yapılmaktadır.
               Halk eğitimi; yurttaşların çalışma gücünü artırmak, yaşam kalitesini yükseltmek, millî ve insani erdemlerini
            geliştirmek amacıyla okul eğitimi dışında veya yanında yapılan eğitim ve öğretim çalışmalarıdır.
               Hizmet içi eğitim; özel ve tüzel kişilere ait iş yerlerinde belirli bir maaş veya ücret karşılığında alınmış ve
            çalışmakta olan bireylerin görevleri ile ilgili gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazanmalarını sağlamak üzere
            yapılan eğitimdir.

               Mesleki eğitim; en az ilköğretim mezunu olup örgün eğitime devam etmeyenlerden, çalışarak meslek öğren-
            mek isteyenlerin, kanun kapsamındaki herhangi bir meslek dalında, mesleki eğitim merkezlerine kayıt yaptır-
                                                         mak suretiyle aldıkları eğitimdir.
                                                            Uzaktan eğitim; geleneksel öğrenme-öğretme yöntem-
                                                         lerindeki sınırlılıklar nedeniyle sınıf içi etkinliklerin yürü-
                                                         tülme olanağının bulunmadığı durumlarda yapılır. Eğitim
                                                         çalışmalarını planlayanlar ve uygulayanlar ile öğrenenler
                                                         arasında iletişim ve etkileşimin özel olarak hazırlanmış
                                                         öğretim üniteleri ve çeşitli ortamlar yoluyla belli bir mer-
                                                         kezden sağlandığı bir öğretim yöntemidir. Uzaktan eğitim,
                                                         farklı mekânlardaki öğrenci, öğretmen ve öğretim mater-
                                                         yallerinin iletişim teknolojileri aracılığıyla bir araya getiril-
                                                         diği kurumsal bir eğitim faaliyetidir.

         34  EĞİTİMİN TEMEL KAVRAMLARI
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29