Page 35 - Sosyoloji 2 | 1.Ünite
P. 35
18. ETKİNLİK
YORUMLAYINIZ
Aşağıdaki metinleri okuyunuz ve görselleri inceledikten sonra soruları cevaplayınız.
Eğitimci Atatürk
Atatürk; sabırlı oluşu, ikna kabiliyeti ve öğretmenliği sayesinde
Kurtuluş Savaşı’nı kazanmış ve inkılapları Türk halkına benimset-
miştir.
Öğretmenlik kısmen doğuştan getirilen bazı özelliklere, kıs-
men de sonradan öğrenme ile kazanılan bilgilere sahip olmayı ge-
rektiren bir meslektir. Bu açıdan bakıldığında Atatürk’ün tam bir
öğretmen ve eğitimci özelliği taşıdığını görürüz. Onun kişiliğini
öğretmenlik ile özdeşleştirmesi bu bakımdan son derece isabetlidir.
Atatürk’e göre memleketin refaha kavuşması için eğitime önem
verilmelidir.
Görsel 1. 6: Atatürk, staj yapan meslek lisesi
Atatürk “Mekteplerde öğretmen vazifesinin güvenilir ellere öğrencileriyle
teslimi, memleket evlatlarının o vazifeyi kendine hem bir meslek
hem bir ülkü sayacak bilgili ve saygıdeğer öğretmenler tarafından
yetiştirilmesini temin için öğretmenlik diğer yüksek meslekler gibi
tedricen ilerlemeye ve herhâlde refah teminine müsait bir meslek
hâline konulmalıdır. Dünyanın her tarafında öğretmenler insan
topluluğunun en fedakâr ve saygıdeğer uzuvlarıdır.” demiştir.
Atatürk, okulların sadece bilimsel eğitim yeri olmadığı görü-
şündedir. Ona göre okullar, memleket sevgisine ve bağımsızlık fik-
rine giden yolları içerir. Bunun yanında, memleketi kurtarmak için
çalışan herkesin ilim sahibi olması gerektiğini de özellikle belirtir:
Görsel 1. 7: Atatürk sınıfta öğrencilerle
“Mektep genç dimağlara, insanlığa hürmeti, millet ve memlekete
muhabbeti, istiklal şerefini öğretir. İstiklal tehlikeye düştüğü za-
man onu kurtarmak için takibi lazım gelen en doğru yolu belletir. Memleket ve milleti kurmaya çalışanların
aynı zamanda mesleklerinde birer namuslu mütehassis ve birer âlim olmaları lazımdır. Bunu temin eden
mekteptir.”
www.basogretmenataturk.com
Başöğretmen Atatürk
Harf Devrimi’nden sonra, Atatürk’ün kara tahta başındaki resmi görülünce ona “başöğretmen” denil-
meye başlanmıştı. Aslında adlandırmada geç kalınmıştı.
Kurtuluş Savaşı’ndan hemen sonra bir İstanbul gazetecisi kendisine şöyle bir soru yöneltmişti: “Yurdu
kurtardınız. Şimdi ne yapmak isterdiniz?”
Atatürk duraksamadan şu cevabı vermişti: “Millî Eğitim Bakanı olarak Türk kültürünü yükseltmeye
çalışmak, en büyük amacımdır.” Ondan sonra Atatürk nereye gitse mutlaka orada bir okula girer, öğretmen
ve öğrencilerle konuşurdu. Bir gün Atatürk’ün yolu köy okuluna düştü. Tek sınıflı okulda bir genç öğretmen
ders veriyordu. Atatürk sınıfa girince öğretmen kürsüsünü Atatürk’e bırakmak istedi.
Atatürk: “Hayır, yerinizde oturunuz ve dersinize devam ediniz, eğer izin verirseniz biz de sizden fayda-
lanmak isteriz. Sınıfa girdiği zaman cumhurbaşkanı bile öğretmenden sonra gelir.” dedi.
www.istanbul.gov.tr
SORULAR
1. Atatürk’ün eğitime ve öğretmene önem vermesinin sebepleri neler olabilir? Tartışınız.
2. Atatürk’ün eğitim konusunda yaptığı yenilikler nelerdir? Bilgilerinizi paylaşınız.
ATATÜRK VE EĞİTİM 45