Page 40 - Sosyoloji 2 | 1.Ünite
P. 40

EKONOMİNİN TEMEL ÖGELERİ


            KAVRAMLAR                         DERSE HAZIRLIK
            • Üretim          • Deflasyon     1. Fiyatların yükselmesiyle alım gücünüzün düştüğünü hissediyor musunuz?
            • Tüketim         • Devalüasyon     Görüşlerinizi paylaşınız.
            • Bölüşüm         • Revalüasyon   2. Alışverişlerinizi neye göre yaparsınız. Açıklayınız.
            • Enflasyon                       3. Üretimin ekonomideki yeri hakkındaki düşüncelerinizi belirtiniz.

                                                         EKONOMİNİN TEMEL ÖGELERİ
                                          Ekonomik yaşam çeşitli ögelerin bir araya gelmesiyle oluşur. Bunlar; üretim,
                                       tüketim ve bölüşümdür.
                                          A) ÜRETİM
                                          İnsan ihtiyaçlarını karşılayan mal ve hizmetlerin elde edilmesi amacıyla ya-
                                       pılan çalışmalara üretim denir. Başka bir deyişle bir nesnenin tüketime uygun
                                       hâle getirilmesi için yapılan çalışmalardır. Buğdaydan un, sütten peynir, petrol-
                                       den akaryakıt, yünden kazak yapmak üretimdir. Bu bağlamda, toprağı ekmek
                                       suretiyle belirli birtakım ürünler yetiştirmeye tarımsal üretim; birtakım girdiler
                                       kullanmak suretiyle endüstriyel ürünler üretmeye sanayi üretimi; zihin gücü ve
                                       emek harcayarak entelektüel bir ürün ya da eser meydana getirmeye de zihinsel
              Görsel 1. 8: Üretim      üretim adı verilir.

                                             ÜRETİMİN TEMEL KAVRAMLARI


                Doğal kaynaklar; yer altı ve yer üstü kaynaklarıyla tabiatın sahip olduğu her türlü unsurdur. Üretim için gerekli olan
             madde, mekân ve enerji doğadan sağlanır.


                Emek (iş gücü); üretimin temel ögesi olup insan faaliyetinin üretime katılmasıdır. Çalışanın yaptığı hizmetler kar-
             şılığı elde ettiği kazanca “ücret” denir. İnsanın fiziki gücü veya zihinsel yeteneği ile yapıtığı işler değişiklik gösterir.



                Sermaye (anamal); üretim sürecinde mal veya hizmet oluşturmak için kullanılan üretim faktörleridir. Sermaye daha
             çok üretim sürecinde insanın yaratma gücünü artıran alet, makine, tesis ya da binadır.


                Teşebbüs (girişim); emek, doğal kaynaklar ve sermayeyi organize eden ve amacı kâr olan kuruluştur. Bu kuruluşun
             sahibine müteşebbis (girişimci) denir.


               B) TÜKETİM
               İhtiyaçları karşılamak amacıyla üretilen mal ve hizmetlerden faydalanmaya tüketim denir. Bir malın
            kullanılması o malın yok olduğu anlamına gelmez. Maldan yavaş yavaş yararlanmak bir tüketimdir. Otomobil,
            ev, gömlek, kazak, çamaşır makinesi gibi mallar tek kullanımda tükenmeyen fakat her kullanımda eskiyen
            mallardır.
               Tüketimi etkileyen faktörler; kültürel ve ekonomik faktörlerdir. Eğitim düzeyi, teknolojik ve bilimsel geliş-
            meler, dinsel inançlar, statü, gelenekler, görenekler, âdet, töre ve moda tüketimi etkiler. Tüketimi belirleyen diğer
            bir ekonomik faktör ise gelirdir. Gelir, üretime yapılan katkı karşılığında belirli bir sürede elde edilen değerlerin
            para veya mal cinsinden miktarıdır. Gelirin tüketilmeden gelecekte kullanılmak üzere ayrılması tasarruftur.
            İnsanlar çeşitli sebeplerle tasarrufta bulunurlar. Bunlar; gelecek endişesi (ihtiyarlık, hastalık, işsizlik), bir şeye
            sahip olma arzusu (ev, araba alma isteği), parayı harcama istek ve ihtiyacının olmaması durumudur.
               Tasarrufların yeni bir üretim için kullanılmasına yatırım denir. Halk arasında arsa ya da altın almak yatırım
            yapmak olarak adlandırılır.



         50   EKONOMİNİN TEMEL ÖGELERİ
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45