Page 336 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 336

• Ahşap ve metal atölyesinde ahşap işleme (kesme/şekil verme) araçlarının kullanımı için bir uzmanda
                 destek alınmalıdır.
               • Elektrikli cihazların kullanım kurallarına uyulmalıdır.

               • TBA’larda mutlaka bir öğretmene bilgi verilip kullanılmalıdır.

               • TBA’larda asla yalnız çalışılmamalıdır.

                                                   ÖĞRETMENE NOTLAR


               Bu etkinliğin önemi elementlerin periyodik çizelgesinin tarihi gelişimine vurgu yaparak yenilikçi bir peri-
           yodik sistem önermesidir. Bu etkinlik bireysel olarak tamamlanabileceği gibi 3-5 kişilik bir ekip tarafından da
           tamamlanabilir. Çalışma yönergesindeki araştırma sorusu, buna bağlı çözüm ve çözümle uyumlu bir tasarım
           geliştirme süreci tanıtılacaktır. Bu aşamalar sadece bir öneri niteliğindedir. Tasarım öğrencilerden gelecek fikir-
           lere göre çeşitlilik gösterebilir. Ancak tasarım sürecinde (i) yaratıcılık, (ii) estetik, (iii)işlevsellik, (iv) ekonomik-
           lik, (v) dayanıklık, (vi) kolay bulunabilirlik gibi kriterler dikkate alınarak tasarım gerçekleştirilmelidir.

               Etkinlik bir FETEMM- Kimya etkinliği olarak planlansa da Matematik, Görsel Sanatlar ve Bilgisayar ve
           Teknoloji Öğretmenleri ile birlikte gerçekleştirilebilecek disiplinler arası bir etkinliktir.


                                             ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)


               Araştırma süreci 2 aşamada gerçekleştirmektedir. İlk aşamada sorun tespit edilecek ikinci aşamada ise çö-
           züm yolları araştırılacaktır.

                İlk aşamada etkinliği gerçekleştirecek grubun mevcut kullandığımız periyodik çizelgenin aslında element-
           lerin belirli özelliklerine göre sınıflandırması ile oluştuğunu fark etmeleri sağlanmalıdır. Bu sebeple aşağıdaki
           süreç izlenebilir.
               İnsanlık tarihini dikkate alarak insanoğlunun ilk kullandığı elementlerin neler olabileceği sorularak öğren-
           cilerin ilgisi çekilir. Altın, gümüş, kalay, bakır, karbon, kükürt gibi birkaç elementi kullandıkları ateşi kullan-
           maya başlamaları ile elementel demiri kullanmaya başladıkları açıklanır.

               1700’lü yıllara gelindiğinde insanların çok sınırlı sayıda elementi bildiği, hatta 1850’lerde yaklaşık 70 tane
           elementi kullandığı açıklanır.  Keşfedilen ve kullanılmaya başlanan element sayısı arttıkça bilim insanları bun-
           ları gruplama ihtiyacı hissetmiştir.

               Sizce ilk sınıflanmalar hangi özellikler dikkate alınarak yapılmış olabilir?





           328
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341