Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 - Ünite 3
P. 21

ŞİİR




               cibali’nin uykusunu devler bekliyor istanbul bekliyor
               marangoz serkis’in uykusunu ahmed’in uykusunu
               büyük ocaklar gibi harıl harıl uyuyorlar
               şahdamarlarından kâhtane deresi akıyor
               bir orman heybetiyle karanlıkta büyüyorlar
               rüzgârın gizli seslerini duyuyorlar
               ninnisini duyuyorlar acı ninnisini
               rüyalarına kırk haramiler giriyor
               istanbul’un fırınları giriyor lokantaları
               tezgâhları giriyor berber dükkânları
               bulutlar dilim dilim yüreklerini yarıyor
               ümidlerini bir hazine gibi saklıyorlar
               saklasınlar uyusun ümidleri büyüsün
               ay büyüsün uyusun bulutlar uyanmasın
               cibâli uyanmasın camlar buğulanmasın

                                     Attilâ İLHAN, Yağmur Kaçağı




                METİNDE GEÇEN BAZI KELİME VE KELİME GRUPLARI

                evliya  : Erenler, ermişler, veliler.
                harami  : Hırsız, haydut.
                kâhtane  : Kâğıthane.

                kuytu   : Issız, sessiz ve göze çarpmayan (yer).
                sırnaşık  : Can sıktığına, rahatsız ettiğine aldırmadan bir kimseden sürekli, yalvarırcasına istekte
                         bulunan ve bu isteğinde direnen kimse.





                  METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

                 Okuduğunuz şiir, Türk edebiyatında toplumcu gerçekçi şairlerden biri olan Attilâ İlhan’ın Yağmur
               Kaçağı adlı eserinden alınmıştır. Attilâ İlhan, diğer toplumcu gerçekçi şairler gibi sosyal temalara yer
               veren şiirlerinin yanı sıra bireysel temaların öne çıktığı şiirler de yazmıştır. Şair, okuduğunuz Acı Nin-
               ni şiirinde toplumsal temaları öne çıkarmıştır. Attilâ İlhan, Acı Ninni adlı şiirinde halkın, özellikle İs-
               tanbul halkının, çalışan insanların üzerine çökmüş olan tepkisizliği anlatmıştır. Okuduğunuz şiirde
               de görüldüğü gibi Attilâ İlhan, şiirlerinde genellikle büyük harf kullanmamış ve noktalama işaretle-
               rine fazla yer vermemiştir.
                 Attilâ İlhan 1950’li yıllarda Mavi dergisi çevresinde gelişen Mavi Hareketi içinde yer almıştır. Mavi-
               ciler olarak da anılan bu edebî çevre, adını 1952-1956 yılları arasında Ankara’da 32 sayı çıkan Mavi adlı
               dergiden almıştır. Dergi çevresinde özellikle 1950’li yıllarda hikâyeleriyle dikkat çeken Orhan Duru,
               Ferit Edgü, Tarık Dursun K., Tahsin Yücel, Demir Özlü, Ahmet Oktay gibi isimler yer almıştır.
                 Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyat’ında toplumcu gerçekçi şairlerin ilk kuşağı Nâzım Hikmet ku-
               şağı olarak adlandırılan ve İlhami Bekir Tez, Ercüment Behzat Lav, Hasan İzzettin Dinamo, Nail V.,
               Va-Nu gibi şairlerdir. Bu kuşak şairlerin eserlerinde Nâzım Hikmet’in şiirlerinin içerik ve biçim özel-
               liklerinin etkileri öne çıkmıştır.
                 1940’lı yıllarda toplumcu gerçekçi tarzda şiirleriyle tanınan şairler Hasan Hüseyin Korkmazgil, Ah-
               med Arif, Enver Gökçe, A. Kadir, Rıfat Ilgaz, Ceyhun Atıf Kansu, Ömer Faruk Toprak, Attilâ İlhan gibi
               isimlerdir.







                                                                                                     91
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26