Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 - Ünite 3
P. 21
ŞİİR
cibali’nin uykusunu devler bekliyor istanbul bekliyor
marangoz serkis’in uykusunu ahmed’in uykusunu
büyük ocaklar gibi harıl harıl uyuyorlar
şahdamarlarından kâhtane deresi akıyor
bir orman heybetiyle karanlıkta büyüyorlar
rüzgârın gizli seslerini duyuyorlar
ninnisini duyuyorlar acı ninnisini
rüyalarına kırk haramiler giriyor
istanbul’un fırınları giriyor lokantaları
tezgâhları giriyor berber dükkânları
bulutlar dilim dilim yüreklerini yarıyor
ümidlerini bir hazine gibi saklıyorlar
saklasınlar uyusun ümidleri büyüsün
ay büyüsün uyusun bulutlar uyanmasın
cibâli uyanmasın camlar buğulanmasın
Attilâ İLHAN, Yağmur Kaçağı
METİNDE GEÇEN BAZI KELİME VE KELİME GRUPLARI
evliya : Erenler, ermişler, veliler.
harami : Hırsız, haydut.
kâhtane : Kâğıthane.
kuytu : Issız, sessiz ve göze çarpmayan (yer).
sırnaşık : Can sıktığına, rahatsız ettiğine aldırmadan bir kimseden sürekli, yalvarırcasına istekte
bulunan ve bu isteğinde direnen kimse.
METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
Okuduğunuz şiir, Türk edebiyatında toplumcu gerçekçi şairlerden biri olan Attilâ İlhan’ın Yağmur
Kaçağı adlı eserinden alınmıştır. Attilâ İlhan, diğer toplumcu gerçekçi şairler gibi sosyal temalara yer
veren şiirlerinin yanı sıra bireysel temaların öne çıktığı şiirler de yazmıştır. Şair, okuduğunuz Acı Nin-
ni şiirinde toplumsal temaları öne çıkarmıştır. Attilâ İlhan, Acı Ninni adlı şiirinde halkın, özellikle İs-
tanbul halkının, çalışan insanların üzerine çökmüş olan tepkisizliği anlatmıştır. Okuduğunuz şiirde
de görüldüğü gibi Attilâ İlhan, şiirlerinde genellikle büyük harf kullanmamış ve noktalama işaretle-
rine fazla yer vermemiştir.
Attilâ İlhan 1950’li yıllarda Mavi dergisi çevresinde gelişen Mavi Hareketi içinde yer almıştır. Mavi-
ciler olarak da anılan bu edebî çevre, adını 1952-1956 yılları arasında Ankara’da 32 sayı çıkan Mavi adlı
dergiden almıştır. Dergi çevresinde özellikle 1950’li yıllarda hikâyeleriyle dikkat çeken Orhan Duru,
Ferit Edgü, Tarık Dursun K., Tahsin Yücel, Demir Özlü, Ahmet Oktay gibi isimler yer almıştır.
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyat’ında toplumcu gerçekçi şairlerin ilk kuşağı Nâzım Hikmet ku-
şağı olarak adlandırılan ve İlhami Bekir Tez, Ercüment Behzat Lav, Hasan İzzettin Dinamo, Nail V.,
Va-Nu gibi şairlerdir. Bu kuşak şairlerin eserlerinde Nâzım Hikmet’in şiirlerinin içerik ve biçim özel-
liklerinin etkileri öne çıkmıştır.
1940’lı yıllarda toplumcu gerçekçi tarzda şiirleriyle tanınan şairler Hasan Hüseyin Korkmazgil, Ah-
med Arif, Enver Gökçe, A. Kadir, Rıfat Ilgaz, Ceyhun Atıf Kansu, Ömer Faruk Toprak, Attilâ İlhan gibi
isimlerdir.
91