Page 17 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 1.Ünite
P. 17

Giriş





                                            YAZMA ÇALIŞMALARI



                  a. Yazma Tür ve Tekniklerini Tanıma



                  Yazma Süreci

                  Yazma; önceden belirlenmiş bir konuda duygu, düşünce ya da hayallerin belli bir düzen ve bütün-
               lük içinde özgün olarak yazıya geçirilmesidir. Yazma; hazırlık, planlama, taslak metin oluşturma, dü-
               zeltme ve geliştirme, yazılan metni paylaşma gibi aşamaları olan bir süreçtir. Öğretici (bilgilendirici)
               metinlerdeki yazma aşamaları aşağıda açıklanmıştır.


                  1. Hazırlık

                  a. Yazılacak metnin temasını, konusunu, amacını, hedef kitlesini ve türünü belirleme
                  b. Metinde kullanılacak düşünce, bilgi ve olayları belirleme


                  2. Planlama

                  a. Metnin ana düşüncesini / iletisini belirleme
                  b. Ana düşünceyle / iletiyle bağlantılı yardımcı düşünceleri belirleme ve sıralama

                  c. Yardımcı düşünceleri destekleyen düşünceyi geliştirme yollarını belirleme


                  Düşünceyi Geliştirme Yolları
                  Bir konuda ileri sürülen düşünceyi geliştirmek, desteklemek, inandırıcı kılmak ve düşüncenin etkisi-
               ni artırmak amacıyla birtakım yollara başvurulur. Başlıca düşünceyi geliştirme yolları şunlardır:

                  Tanımlama: Varlık ya da kavramların belirgin özellikleriyle tanıtılmasıdır. Sözü edilen varlık ya da
               kavramla ilgili “nedir, kimdir” sorularının karşılığıdır.

                  Örnek
                  Dil, sözlü ve yazılı olarak iletişimde kullandığımız, doğduğumuzda hazır bularak edinmeye başladı-
               ğımız, doğrudan doğruya insana özgü, çok güçlü, büyülü bir düzendir; düşünme ve düşünüleni aktarma
               dizgesidir.
                                                                           Prof. Dr. Doğan Aksan, Anlambilim



                  Örnekleme: Düşünceyi somut kılmak için örneklerden yararlanmaktır. Amaç, anlatılanların daha
               iyi anlaşılmasını sağlamaktır.

                  Örnek
                  Bilimsel bir gözlem, bilimde başka edebiyatta başka bir anlam değeriyle ortaya çıkar, bilgi içeriği iki
               yerde tıpatıp aynı olsa da. Sözgelimi bir biyoloji kitabında, yaşlılık sorunlarını işleyen bir uzmanlık tümcesi
               okuyoruz: “İnsan genellikle kaplumbağadan daha az yaşar.” Aynı tümceyle M.Ş.E’nin bir öyküsünde kar-
               şılaştık mı, bilimdekiyle eşbilgisel ama ortam başkalığında gene de onunla anlamdaş olmayan bir tümce
               bu.
                                                                       Nermi Uygur,  İnsan Açısından Edebiyat





                                                                                                               29
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22