Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 1.Ünite
P. 19
Giriş
3. Taslak Metin Oluşturma
Seçilen türe özgü yapı, dil ve anlatım özelliklerine uygun bir taslak metin oluşturulur.
4. Düzeltme ve Geliştirme
Taslak metin; paragraflar arası ilişki ve tutarlılık, yazım, noktalama,
sayfa düzeni, tür özellikleri, iyi bir anlatımda bulunması gereken özel-
likler (açıklık, akıcılık, yalınlık, duruluk) vb. açısından gözden geçirilir.
Belirlenen hatalar düzeltilir. Metnin farklı bakış açısıyla değerlendiril-
! mesi için başkalarından yardım alınabilir.
Açıklık: Anlatımın belirsizlik taşımaması, net olmasıdır. Metinde
yoruma göre değişmeyen ifadelere yer verilir. Noktalama işaretleri
yerli yerinde kullanılır. Tartışmaya yol açmayacak bir anlatım söz ko-
Duruluk ilkesine uyul- nusudur. Metinden herkes aynı anlamı çıkarır.
maması anlatım bozuklu-
ğuna yol açar. Akıcılık: Anlatımın ses akışına uygun olmasıdır. Metinde okunma-
sı kolay ifadelere yer verilir. Akıcılığı engelleyen ses ve ahenk kusur-
larından kaçınılır.
Yalınlık: Anlatımda gereksiz ayrıntılardan, süslü ve sanatlı söyleyiş-
lerden kaçınmaktır. Uzun cümleler, imgeler, sanatlı ve süslü anlatım ya-
lınlığı bozar. Anlatımda kolay anlaşılır bir dil tercih edilir.
Duruluk: Anlatımda gereksiz sözlere yer vermemektir. Bir söz
cümleden çıkarıldığında cümlenin anlamında daralma veya bozulma
olmuyorsa o söz gereksizdir.
5. Yazılan Metni Paylaşma
Yazılan metin çeşitli yollarla (yüksek sesle okuma, panoda sergileme; elektronik ortamlarda, kitap,
dergi ve gazetelerde yayımlama, yarışmalara katılma vb.) paylaşılır. Metne yönelik eleştirilere açık
olunur, gerekirse metin çerçevesinde eleştiriler cevaplanır.
31