Page 584 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 584
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
3. Olası Cevap: Güçlü, herkesin korktuğu, her şeye sahip olan bir 4. Olası Cevap: Çizgi film izlemek, çocuk programları izlemek,
lider profili çizilmiştir. sokakta arkadaşlarımla oyun oynamak, şeker yemek beni mutlu
ederdi. Bugün aynı derecede mutlu etmeyebilir. Çocuk program-
4. Olası Cevap: Oyunun dönemini anlatmak için sahneye tarihî bir ları, hitap ettiği yaş grubuna uygun hazırlandığından bugün bize
mekân havası verirdim. Antika eşyalarla oyunun canlandırılaca- basit ve sıkıcı gelebilir. Bugün yine arkadaşlarımla vakit geçirmeyi
ğı mekânı dekore ederdim. Oyunculara Osmanlı Dönemi’nden seviyorum ancak oyunları sokakta oynamak yerine arkadaşlarım-
tarihî kıyafetler giydirirdim. Oyuncuların birbirleriyle Osmanlı la sanal ortamda oynamayı tercih ediyorum.
Türkçesi ifadelerle konuştuğu bir metin oluştururdum. (Tiz or-
du-yu hümâyun hazırlansın…) Etkinlik No.: 201
Etkinlik No.: 198 1. Olası Cevap: Evet, yazarın hayatı hakkında bilgi sahibi olmamız
gerekir. Her edebî metin; yazarının hayatından, kültüründen,
1. Olası Cevap: İnsanlar hayatlarında bazı gerçekleri başkalarından edebî zevkinden ve dünya görüşünden izler taşır. Bu sebeple ya-
duymakla yetinmezler. Bu gerçekleri deneyimlemek isterler ve zarın, sanatının oluşmasında etkili olan hayat hikâyesinin bilin-
ancak o zaman bu gerçek hakkında bir kanaate ulaşırlar. Fakat mesi önemlidir. Ancak her edebî metin tamamen yazarın hayatını
ulaştıkları bu kanaat onları her zaman mutlu etmez. Bana göre ve kişisel özelliklerini yansıtmaz.
yaygın anlayış cümlede belirtilen ifade olmakla birlikte başkala- 2. Olası Cevaplar: L. Andreyevna ve Varya’nın tepkilerini haklı bulmu-
rının bulduğu gerçeklere inanan insanların, yaşamlarında daha yorum. Çünkü insanlar yaptıkları hataların bedelini ödemeyi göze
başarılı olacağı inancındayım. Çünkü hayat bütün doğruları ve almalıdırlar. Eğer yaptıkları hataları karşıya yüklemeyi alışkanlık hâ-
yanlışları yaşayarak öğreneceğimiz kadar uzun değil. line getirirlerse bu durum yeni yanlışları beraberinde getirir.
2. Olası Cevap: Evet bu düşünce günümüzde de geçerlidir. Çünkü L. Andreyevna ve Varya’nın tepkilerini haklı buluyorum. Çocuk-
dünya, günümüzde eski dönemlerden daha hızlı değişmekte ve luklarının geçtiği, anılarının olduğu çiftliklerinin satılması ve vişne
bu değişim ona ayak uyduramayanlar için korkunç bir karanlık ağaçlarının kesilmesi kahramanları derinden etkilemiştir.
izlenimi uyandırmaktadır. Milletler kendilerini engelleyen zincir-
leri kırmak için onları yönlendirecek doğru liderlere her dönem- Hayır, yazarın hayatı hakkında bilgi sahibi olmamız gerekmez.
de ihtiyaç duyarlar. Çünkü sanatçılar eserlerinde hayatlarından, kültürlerinden, ya-
şadıklarından vb. ipuçları verirler. Bu ipuçlarından yola çıkarak
Hayır, her insan her toplum değişimlere ayak uydurmak zorun- sanatçıların yaşamları hakkında çıkarımlarda bulunabiliriz.
da değildir. Geleneksel tarzda hayatını devam ettirmek isteyenler
mutlaka olacaktır. 3. Olası Cevaplar: Evet, okuma isteği uyandı. Çünkü sanatçılar, eser-
lerinde dönemlerini yansıtırlar. Bu metinde de bir ailenin yap-
3. Utnapiştim’in bu ifadeleri onun ölümsüz bir kişi olduğu kanaatini tıkları yanlışlar sebebiyle yavaş yavaş batarken, dibe vurmuş bir
uyandırıyor.
başka ailenin yükselişi merak uyandırıyor.
Olası Cevap: Ölümsüzlük sanıldığı gibi çok istenecek bir durum Hayır, uyanmadı. Edebi eserlerin kurmaca olduğu gerçeği benim
değil. Sevdiklerimizin gözümüzün önünde kaybolup gittiği, her
şeyin kontrolümüzün dışında değiştiği ve bir süre sonra yalnız- sanata ve sanatçıya bakışımı olumsuz etkiliyor.
laştığımız bir dünyada sonsuz yaşam benim için pek cazip değil. 4. Olası Cevap: Edebiyat ürünleri yazıldığı dönemin zihniyetini,
gerçeklerini geleceğe taşıyan önemli belgelerdir. Dolayısıyla pan-
Etkinlik No.: 199 demi gerçeği ve onun toplumda bıraktığı etkiler tiyatronun ko-
nusu olabilir. Çünkü insanlar yaşamın gerçeklerini, sanatın her
1. Portıa’nın amacı, kendisi ile evlenmek isteyenlerin seçimleriyle dalını kullanarak sonraki nesillere aktarmak ister.
kişiliklerini belirlemek, gerçek yüzlerini ortaya çıkarmaktır.
2. Fas Prensi çıkarını düşünen, dış görünüşe değer veren, zenginliği Etkinlik No.: 202
ile sevdiğinin karşısına çıkmak isteyen, genel geçer şeylere önem 1. Olası Cevap: Shakespeare, yaşadığımız zamana daha yakın bir
veren biridir. çağda yaşamıştır. Bu durum, eserin daha fazla kişiye ulaşıp yayıl-
3. Yaldızlı sözlere ve kendini olduğundan farklı gösterenlere inanıp masına, daha fazla okunup izlenmesine ve doğru orantılı olarak
kanmayın. İnsan ilişkilerinde, evliliklerde dış görünüşe parlak ünlü olmasına imkân sağlamıştır. Hamlet adlı eserin sanatlı, fel-
vaatlere itibar edilmektedir, bu da beraberinde mutsuzluklar ge- sefi ve derin repliklerinin de (Var olmak mı, yok olmak mı, bütün
tirmekte. sorun bu!) eserin ünlü ve popüler olmasına etki ettiği söylenebilir.
2. Olası Cevap: Edebî eserlerin tamamına yakınının birbirinden
Etkinlik No.: 200
esinlendiğini ya da birbirlerinden ilham aldıklarını söyleyebiliriz.
1. Olası Cevap: Metindeki şairane ifadeler ve mecazlar. Bu tiyatro Bu durum, türün gelişimine katkı sağladığı gibi konu zenginliği-
metninin bir şairin kaleminden çıktığı izlenimini oluşturdu. Ok- ne de katkıda bulunur.
tay Rifat Horozcu, Garip hareketinin şairlerindendir. Edebiyatı- 3. Olası Cevap: Vatan Yahut Silistre, Şair Evlenmesi gibi eserler,
mızda da daha çok bu yönü ile tanınmıştır. türünün Batılı anlamdaki ilk örnekleri oldukları için daha basit
2. Olası Cevap: Olabilir. Zira yaşanmışlık, edebî eserin oluşmasın- kurgulu ve amatörce yazılmışlardır. Geleneksel Türk tiyatrosun-
daki en büyük malzemelerdendir. Edebî eser oluşurken yazarın dan gelen yapımızın Batılı, modern tiyatroya adapte olup başarılı
hayal dünyası ve yaratıcılığının yanında ifade ettiklerini yaşamış örnekler vermesi daha sonraki örneklerinde görülecektir.
olması yazdıklarının sağlam, inandırıcı ve güçlü olması için bir
vesiledir. Etkinlik No.: 203
3. Olası Cevap: Çocuklukta küçük şeylerle mutlu olunabilirdi. Bu- 1. Geleneksel tiyatrodan hareketle çağdaş tiyatroya ulaşmak, yerli
gün için hiçbir anlam ifade etmeyen nesne ya da durumlar o olana ulaşmak, Türkçenin güzelliklerini sergilemek. Kısaca kendi
günlerde mutlu olmak için bir sebepti. Çocuklukta özlem duyup sorunlarımızı, kendi geleneğimiz ve çağdaş tiyatro ile birleştire-
ulaşamadıklarımızın yerine başka birçok nesne ya da durumu rek millî bir tiyatroya ulaşmaktır.
kullanabilirdik. Yoksunluk duygusu yaşamadan var olanla yetin- 2. Orhan Asena, A.Turan Oflazoğlu, Güngör Dilmen, Reşat Nuri
mek çocukluğun en büyük hazinesidir. Güntekin, Haldun Taner, Nazım Hikmet, Necip Fazıl Kısakürek,
582