Page 581 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 581

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             2.  Okurun roman türleri konusundaki tercihlerini yaşı, öğrenim   2.
               düzeyi, bilgi birikimi, edebiyat zevki, ilgi alanları, hayat görüşü,   Metinden   Cümlenin   Düzenlemenin
               içinde bulunduğu kültürel çevre, okuma alışkanlıkları gibi unsur-  Alınan Cümle  Düzenlenmiş   Gerekçesi
               lar belirler. Buna bağlı olarak kimileri macera romanı okumaktan   Biçimi
               hoşlanırken kimileri tahlil romanı, tarihî roman, bilim kurgu ro-
               manı, töre romanı, tezli roman… okumaktan hoşlanır.   Bursa’ya   Bursa’ya,   “Bursa’ya” kelimesinden
               Olası Cevap: Okurken sürekli olarak meraklandırıp heyecanlan-  Konya’ya kadar  Konya’ya kadar   sonra virgül kullanıl-
               dırdığı için macera romanlarını, tarihsel gerçeklikleri anlattığı   gittim.  gittim.  malıdır.
               için de tarihî romanları okumaktan keyif alırım.
                                                                                      * “harikulâde” kelimesi-
             Etkinlik No.: 181                                 Daha doğrusu   Daha doğrusu   nin günümüzdeki yazımı
                                                               hepsi düzgün,    hepsi düzgün,   “harikulade” şeklindedir.
             1. a) Bu kelimelerde kesme işareti, özel adlara gelen çekim eklerini   iyi işlenmiş   iyi işlenmiş   * “amma” kelimesinin
                 ayırmak için kullanılmıştır.                  dikdörtgenle-  dikdörtgenle-  günümüzdeki yazımı
               b) Türk’üm: Doğru kullanılmıştır çünkü özel ada çekim eki gel-  riyle harikulâde  riyle hariku-  “ama” şeklindedir.
                 miştir.                                       şeylerdi amma,   lade şeylerdi   * “amma” kelimesi bir
                 Türkçe’miz: Yanlış kullanılmıştır çünkü yapım eklerinden sonra   benim aradı-  amma benim   bağlaç olduğu için gü-
                 gelen çekim ekleri kesme işaretiyle ayrılmaz.  ğıma cevap   aradığıma cevap   nümüzde bu kelimeden
                 Rize’den: Doğru kullanılmıştır çünkü özel ada çekim eki gel-  vermiyorlardı.  vermiyorlardı.  sonra virgül kullanılma-
                 miştir.                                                              maktadır.
                 Avrupa’lı: Yanlış kullanılmıştır çünkü yapım ekleri kesme işa-       * “ki” bir bağlaç olduğu
                 retiyle ayrılmaz.                             Beni saatlerce,   Beni saatlerce,   için “velevki” kelimesi-
                 Ahmet’lere: Yanlış kullanılmıştır çünkü çoğul eki kesme işare-  velevki mânası-  velev ki mana-  nin günümüzdeki yazımı
                                                                                      “velev ki” şeklindedir.
                 tiyle ayrılmaz.                               nı anlamadığı,   sını anlamadığı,
                 TDK’nin: Doğru kullanılmıştır çünkü kısaltmalara gelen ekler   hatta mânasız   hatta manasız   * “mâna” kelimesinin
                                                               bulduğu bir
                                                                                      günümüzdeki yazımı
                                                                          bulduğu bir
                 kesme işaretiyle ayrılır.                     iş üzerinde   iş üzerinde   “mana” şeklindedir.
                 21. yy.’ dan: Yanlış kullanılmıştır çünkü nokta işaretinin kulla-  görünce yalnız   görünce yalnız   * “bırakmağa” kelime-
                 nıldığı yerlerde kesme işareti kullanılmaz.   bırakmağa razı   bırakmaya razı   sinin günümüzdeki
             2. a) Düzeltme işareti, “ebedî” kelimesinde nispet ekinin, belirtme   olmamıştı.  olmamıştı.  kullanımı “bırakmaya”
                 durumu ve iyelik ekiyle karışmasını önlemek için; “rüzgâr” ke-       şeklindedir.
                 limesinde ince “g” ünsüzünden sonra gelen ünlüyü göstermek           Anlam karışıklığını
                 için; “hâlâ” kelimesinde ise “hala” kelimesiyle anlam karışıklığı    önlemek amacıyla “bu”
                 yaşanmaması için kullanılmıştır.              Bu iş denen   Bu, iş denen   kelimesinden sonra
               b) Hikâye: Doğru                                şeyin fazileti   şeyin fazileti idi.  virgül kullanılmalıdır.
                 Lâcivert: Yanlış                              idi.                   “Bu, iş denen şeyin
                 Hukukî: Yanlış                                                       fazileti idi.”
                 Resmî geçit: Doğru                            Fakat iş aynı   Fakat iş aynı   “zaptediyordu” keli-
                 İsmin hâlleri: Doğru                          zamanda    zamanda insanı   mesinin günümüzdeki
                 Mahkûm: Doğru                                 insanı     zapt ediyordu.  yazımı “zapt ediyordu”
                                                               zaptediyordu.
                                                                                      şeklindedir.
                 Câhil: Yanlış
               c) Düzeltme işareti, anlam karışıklığına neden olan durumlar-
                 da da kullanılır (hala-hâlâ, kar-kâr, alem-âlem, hal-hâl, ha-  Etkinlik No.: 183
                 kim-hâkim…). Bu kelimelerde düzeltme işaretinin kullanıl-  1. Olası Cevaplar: Tesadüf, şans, kader…
                 maması kelimelerin karışmasına ve yanlış anlaşılmalara neden
                 olabilir.                                 2. Liseyi bitirince darülfünuna gideceğim.
             3. a) Çünkü sert kum nemi emmiş, daha yumuşak olmuştu ve gü-  Müdür muavinimiz değişti.
                 rültüyü boğuyordu. (Sıralı cümleleri ayırmak için)  3. Bir senin için değil benim için de küçük bir yer burası.
                 O sabah manzara tertemiz, kıyıları olmayan bir okyanus gibi
                 göründü. (Eş görevli ifadeleri ayırmak için)  4. Olası Cevap: Yazar, savaşta insanın benliğini yitirdiğini, asıl kişi-
               b) Babam, bu sorunun bir an önce çözülmesini istemişti. (Özneyi   liğinin ve olaylara bakışının tamamıyla değiştiği iletisini vermek
                 vurgulamak için)                             için bu kelimeleri sıkça kullanmıştır.
                 Çocuk, arabasını bahçeye bıraktı. (Anlam karışıklığını engelle-
                 mek için)                                  Etkinlik No.: 184
                                                           1. a) Sonra tam bir beden ve ruh sağlığına sahip olarak yetişmelerini
             Etkinlik No.: 182
                                                               arzu ediyoruz.
             1.  Dilimizin, konuşma dilinde olduğu gibi yazı dilinde de doğru     Çocuklarımızı böyle yerlerde mi eğitmek isterdik?
               kullanılabilmesi yazım ve noktalama kurallarına bağlıdır. Nasıl ki
               konuşurken duygu ve düşüncelerimizi daha iyi ifade etmek için   b) Olası  Cevap: Dildeki anlamdaş sözcüklerin çokluğu o dilde
               jest ve mimiklerden, vurgu ve tonlamalardan yararlanıyorsak yazı   anlam zenginliği oluşturur bu da o dile ifade zenginliği ve ko-
               dilinde de yazım ve noktalama kurallarını aynı amaçla kullanırız.  laylığı sağlar.


                                                                                                   579
   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586