Page 578 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 578

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          2.  Metindeki soru cümleleri metne konuşma havası katmış, ifade-  Ben okuduğum romanlarda her ikisinin de uyumunu ararım.
            lerin daha içten olmasını sağlamış ve okuyucuyu konu hakkında   Mesela benim için millî değerlerimize aykırı bir konuyu işleyen
            düşünmeye yönlendirmiştir.                     bir roman ne kadar güzel yazılırsa yazılsın okunmaya değer de-
          3.  Metinde daha çok öznel yargılar kullanılmıştır. Örneğin, Sahibi-  ğildir. Aynı şekilde dünyanın en anlamlı konusunu da işlese üslup
                                                           kaygısı gütmeyen, sanatsallığı yakalayamayan roman da bence
            nin en mahrem dostu olan, bileğinde nabzının atışına arkadaşlık   okunmaya değer değildir. Bu sebeple roman, hem üslup hem de
            eden, göğsünün üstünde bütün heyecanlarını paylaşan, hülasa   konu olarak bana hitap etmelidir.
            onun hararetiyle ısınan ve onu uzviyetinde benimseyen yahut ma-
            sasının üstünde, gün dediğimiz zaman bütününü onunla beraber   Etkinlik No.: 171
            bütün olup bittisiyle yaşayan saat, ister istemez sahibine temessül
            eder, onun gibi yaşamağa ve düşünmeğe alışır. cümlesi, öznel bir   1.  Millî ve manevi değerlerimizi içinde doğup büyüdüğümüz toplu-
            cümledir.                                      mun, grupların, kurumların, akran çevremizin ve bütün bu sosyal
                                                           ortamları kuşatan tarihsel bağlamın içinde öğreniriz. Bir başka
          4.  Olası  Cevap:  Üslup  bir  yazarın  imzasıdır.  Kimi  yazar  eserinde   deyişle neyin doğru, iyi, güzel, hoş, önemli, gerekli veya istenir
            sade bir anlatım tercih ederken kimi yazar da süslü bir anlatıma   olduğu ile ilişkili inançlarımızı başkalarıyla etkileşimlerimiz sı-
            başvurur. Okuyucu da farklı üsluplarla yazılmış eserlerden ken-  rasında ediniriz. Bireyler, içinde bulundukları sosyal ortamlarda
            dine uygun olanını seçer. Bazı okuyucular günlük dille yazılmış,   kabul görmek için millî ve manevi değerlere dikkat etmek duru-
            kısa cümlelerin kullanıldığı eserleri tercih ederken bazı okuyu-  mundadırlar.
            cular mecazlı sözlerle süslenen, benzetmelerin ağırlıkta olduğu,   2.
            uzun cümleleri barındıran eserleri; bazılarıysa samimi bir üslupla   Olası Cevap: Bir genç için aileye destek olmak, hayatının ileriki
            yazılan akıcı eserleri okumaktan hoşlanırlar.  dönemlerinde kendisi için büyük tecrübe olacaktır. Böylelikle
                                                           genç, hayatta karşısına çıkacak zorluklar karşısında daha hazır-
                                                           lıklı olacak, ayrıca sorumluluk sahibi olmayı öğrenecektir.
          Etkinlik No.: 170
                                                         3.  Olası Cevap: Bu cümlelerden, çocukların menfaat için arkadaşlık
          1.  Mizah çok yönlü, çok güçlü bir anlatım tarzıdır. Okuyucuyu   ettiklerini anlıyoruz. Ayrıca arabozanlık yaptığı için bir çocuğu
            güldürür, düşündürür, eleştirir ve bazen de okuyucunun canını   aralarına almak istememektedirler.
            acıtır. Oğuz Atay’ın Tehlikeli Oyunlar  romanı da okuyucuyu bir
            taraftan gerçek dışılıkla güldürürken diğer taraftan insani özel-  Arkadaşlık sevgi ve saygı temeline dayanmalıdır. Çıkar iliş-
            liklerini kaybettiği için eleştirir. Bütün bunları yaparken aynı za-  kisi üzerine kurulu arkadaşlık, önünde sonunda yok olmaya
            manda onu bu konuda düşünmeye, kendisini sorgulamaya zorlar.   mahkûmdur. Arkadaşlık demek, dayanışma demektir; arkadaşlık
            Oğuz Atay, bu çok yönlü ifade gücü sebebiyle mizahi anlatımı   demek, güven demektir. Arkadaş iyi günde değil, zor günde ya-
            seçmiş olmalıdır.                              nında olandır. Arkadaşlarımızı doğru seçelim.
          2.  Olası Cevaplar: Bence de insanlık ölmüştür. Çünkü insanlığın   4.  Olası Cevap: Okuduğumuz metindeki çocuklar, boş zamanların-
            ölümüne yol açan savaşlar, açlık, kendisinden başkasını düşün-  da ya ailelerine yardım etmekteler ya da doğada vakit geçirmekte-
            meme, zayıfları hor görme, düşenin elinden tutmama, yardıma   ler. Fakat günümüzde teknolojinin de gelişmesinin etkisiyle özel-
            ihtiyacı olanlara sırt çevirme, doğayı tahrip etme gibi kötü tutum   likle şehirdeki çocuklar elektronik iletişim araçlarıyla daha fazla
                                                           vakit geçiriyorlar. Bu nedenle dışarıya daha az çıkıyorlar. Doğada
            ve davranışlarla kuşatılmış durumdayız. Haber bültenlerini takip
            etmenin bile insanlığın öldüğünü anlamak için yeterli olduğunu   fazla vakit geçiremiyorlar. Bu da onların asosyalleşmesine neden
            düşünüyorum.                                   oluyor.
            Bence insanlık yaşamaya devam ediyor. İnsanlığın öldüğüne dair   Etkinlik No.: 172
            pek çok şey sıralanabilir ama unutmayalım ki insanlık dediğimiz-
            de aklımıza gelen duygu, düşünce ve davranışlar hâlâ iyi insanlar-  1.  Olası Cevap: Bereket ile çokluk kavramı genellikle birbirine ka-
            da yaşamaya devam ediyor. Çevremizde tek bir iyi insan kalsa bile   rıştırılır. Çokluk nicelik ifade eden, sayılıp ölçülebilen şeyler için
            insanlık onunla yaşamaya devam edecektir.      kullanılır ve her çok olan bereketli değildir. Oysa bereket, sahip
                                                           olunanların ihtiyaca yetmesi, bizi başkasına muhtaç bırakmama-
          3.  Olası Cevap: Dram, göstermeye bağlı edebî metinlerdendir. Edebî   sıdır. Aynı zamanda bereket, manevi bolluğu ifade eder. Bunların
            metinler kurmacaya dayanır. Gerçekler yazarın duygu, düşünce   yanında helal kazancı, alın terini, hak edilmişliği de içerir. Helal
            ve hayal dünyasında şekil değiştirir ve okura bu yeni hâliyle ak-  yoldan kazanılmamış malın bereketinin olmayacağı düşünülür
            tarılır. Dolayısıyla kurmaca metin okuyan bir insan okuduğunun   toplumumuzda. Anadolu insanı için bereket o kadar değerli bir
            gerçek olmadığını, onun değiştirilmiş bir görüntüsü olduğunu   kavramdır ki özlemle beklediği, hayat kaynağı yağmurun yağışı-
            bilir. Öğretici metinlerdeyse yazar, olaylara nesnel bir gözle ba-  nı, bereket yağıyor, diyerek karşılar.
            kar. Bu tür metinlerde gerçekler değiştirilmeden aktarıldığı için
            okuyucu anlatılanlara daha kolay inanır. Haber metni de öğretici   2.  Olası Cevap: Millî ve manevi değerlerimiz bizi bir arada tutar,
            metin türü olduğu için drama göre daha inandırıcıdır.   aynı hedef için birlikte hareket etmemizi sağlar. Bu değerler bizi
                                                           diğer milletlerden ayırırken birbirimize bağlar. Onlar sayesinde
          4.  Olası Cevap: Hiçbir insanın parmak izi başkasınınkine benze-  birbirimizin kıymetini daha iyi anlarız. Tasada ve kıvançta bir
            mez. Parmak izi bütün benzerliklerimize rağmen her birimizin   oluruz. Vatan, bayrak, ezan, din, dil gibi değerler sayesinde daha
            farklı olduğunu gösterir. Kurmaca metinlerde de büyük sanatçıla-  güçlü, zorluklara karşı daha dirençli oluruz.
            rı diğerlerinden ayıran en önemli özelliklerden biri kullandıkları   Değerlerimizi korumak için donanımlı, eğitimli nesiller yetiştir-
            üsluptur. Üslup kişiseldir ve yazarı diğer yazarlardan ayırmamızı,   meli, özellikle aile bağlarını kuvvetli tutmalı ve gelecek nesillere
            onun eserlerini benzerleri arasından seçebilmemizi sağlar. Bu se-  bu değerleri aktarmada titiz davranmalıyız.
            beple üslup, parmak izine benzetilmiştir.
                                                         3.  Olası Cevaplar: Yaşlı adam çevresindeki değişime ayak uydu-
          5.  Olası Cevaplar: Ben roman seçerken sorduğum soru, “Romanda   ramamış ve bu yüzden eve kapanmış olabilir. Çünkü çevresine
            ne anlatılmış?” değil “Roman nasıl anlatılmış?” sorusudur. Çün-  uyum sağlayamayan kişi zamanla topluma yabancılaşır ve ondan
            kü bence yeryüzünde ele alınmadık konu kalmadı: vatan sevgisi,   kopar. Bu da yalnızlaşmaya sebep olur.
            yardımseverlik, Doğu-Batı çatışması, yalnızlık, bunalım, yaban-  Yaşlı adam bana göre manevi çözülmeyi protesto etmek için so-
            cılaşma, dostluk, aydın-halk çatışması... Bu yüzden bir romanda   kağa çıkmıyor olabilir. Değerlerin aşındığı bir dünyaya katılmak
            ne anlatıldığı değil nasıl anlatıldığı benim için daha önemlidir.  istememiş ve buna tepkisini bu şekilde gösteriyor olabilir.


          576
   573   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583