Page 15 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri
P. 15

Çoktan Seçmeli





        7.  “İnsan özgür doğar ama kendini zincire bağlanmış ola-  9. “Doğa, insanı iki egemen efendinin, haz ve acının hâ-
           rak bulur.” diyen Rousseau, “Toplum Sözleşmesi” adlı   kimiyeti altına yerleştirmiştir. Ne yapacağımızı gös-
           eserinde  insanın,  devletin  yasalarına  itaat  ederken   terdikleri  kadar ne yapmamız gerektiğini  de yalnız
           aynı zamanda birlikte özgür yaşamanın olanağını sor-   onlar belirler. Bir yanda doğru ve yanlışın ölçütü, di-
           gular. Bu sorunun çözümünü Rousseau bireyin kendi-     ğer yanda neden ve sonuçlar zinciri onların hükmüne
           sini bütün haklarıyla toplumun tümüne bağlamasında     bağlanmıştır. Her yaptığımızda, her söylediğimizde ve
           bulur. Bütünün iyiliğini göz önünde bulunduran bir     her düşündüğümüzde bizi  yönetirler. Haz  ve acıdan
           duyguyla ve siyasi bilinçle topluma bağlanan birey,    kaçmak için sarf ettiğimiz her çaba, sadece onları gös-
           kaybettiği doğal özgürlüğünün yerine yasal özgürlüğü   termeye ve onaylamaya hizmet edecektir.”
           koyabilecektir.
                                                                  Bentham’a ait bu metinden hareketle aşağıdaki yar-
           Buna göre Rousseau için bireyin özgürlüğü aşağıda-     gılardan hangisine ulaşılabilir?
           kilerden hangisiyle sağlanabilir?                      A)  İnsanın etik varoluşu haz ve acıdan uzaklaşmasına

           A)  Doğa durumuna dönülmesiyle                            bağlıdır.
           B)  Genel iradeye bağlanmayla                          B)  İnsan belirlenmiş bir doğaya sahip değildir.
                                                                  C)  İnsan davranışlarının temelinde haz ve acı vardır.
           C)  Kendi öz çıkarlarını gerçekleştirmesiyle           D)  İnsan özgürlüğünü, doğasından kaçmak için sarf
           D)  Devletin başlı başına bir amaç olmasıyla              ettiği çabayla gerçekleştirecektir.
           E)  Bireyin temel haklarından vazgeçmesiyle            E)  İnsan eylemlerinde temel alınabilecek nesnel bir
                                                                     ilke yoktur.










                                                               10. Comte felsefesinin çıkış noktası, onun meşhur üç hâl
                                                                  kanunudur. Comte’a göre insanlık tarihi, bireyin geli-

                                                                  şim tarihi ve insan bilgisinin her dalı üç evreden geç-
                                                                  miştir: İlki teolojik evredir. Bu evrede doğal hadiseler
        8.  Birçoğumuz “özgürlük” veya “devlet” gibi kavramlara
           sahibiz. Ancak bunlar dünyada görebildiğimiz, doku-    doğaüstü güçlerin neticesi olarak kabul edilmiştir.
           nabildiğimiz ya da koklayabildiğimiz şeyler değildir.   İkinci evrede, yani metafizik evrede, doğaüstü güçler
           Empirist filozof Locke, özgürlük gibi karmaşık fikirlerin   yerine soyut kuvvetlerin doğal hadiselere sebep oldu-
           bile, en nihayetinde, basit algı parçalarının bir araya   ğuna inanılmıştır. Üçüncüsü pozitif evredir. Bu evrede
           gelmesinden oluştuğunu iddia eder.                     insanlar hadiselerin biricik idare edici sebeplerini ara-
                                                                  mak yerine gözlem ve akıl yürütme yardımıyla görü-
           Buna göre empirizmin temel iddiası aşağıdakilerden     nüşün kanunlarını keşfetmeye yönelmişlerdir. Pozitif
           hangisidir?                                            evrede, yani bilimsel evrede temel amaç, bize faydalı
                                                                  olabilecek hadiselerin tespit edilmesidir.
           A)  Bilgi, duyu verilerinin aklın apriori kategorilerinde
              şekillenmesi ile oluşur.                            Bu parçadan hareketle "üç hâl kanunu"nun aşağıdaki
           B)  Gerçeğin bilgisi akıl yürütme ve mantıksal çıkarım-  süreçlerden hangisi ile ilişkisi kurulamaz?
              larla oluşur.                                       A)  Olayların açıklanış şeklindeki değişim ile
           C)  Deneyimlerimizden elde ettiğimiz bilgiler yanıltıcı-  B)  İnsanlık tarihi ile
              dır.                                                C)  Bilgi dallarının değişimi ile
           D)  Tüm bilgilerimizin kaynağı deneyimdir.             D)  Bireyin gelişim tarihi ile
           E)  Mutlak bilginin kaynağı akıldır.                   E)  Bireyin ihtiyaçlarını giderme şekli ile



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    15 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20