Page 10 - Felsefe 10 | 4.Ünite
P. 10

4. ÜNİTE

                      Uygulama





                      Uygulama


                    Aşağıda verilen metni okuyup metinden hareketle soruları cevaplayınız.



                    Hakikat için geçerli olan mutluluk için de geçerlidir. Kişi ona sahip olmaz, onun içinde olur.
                 Aslında sarmalanmış olma duygusundan başka bir şey değildir mutluluk. Annenin içindeki o ilk
                 sığınağın sonraya kalmış imgesi. Ama işte bu yüzden mutlu kişi, hiçbir zaman mutluluğunun
                 farkında olamaz. Mutluluğu görebilmek için dışına çıkması demek yeni doğmuş gibi olması
                 demektir.  Mutluyum  diyen  yalan  söylüyor  ve  mutluluğa  başvurmakla  ona  karşı  suç  işliyor-
                 dur. Ancak mutluydum diyen kişi sadıktır mutluluğa. Bilincin mutlulukla tek ilişkisi şükrandır.
                 Hiçbir şeyle kıyaslanamayacak haysiyeti de oradan gelir.
                                                       Theodor W. Adorno (Teodor Adorno), Minima Moralia
                 Sorular
                   1.  Metinde öne sürülen görüşler nelerdir?
                   2.  Metinde ele alınan konuya farklı bir açıdan bakılabilir mi? Bu konuyla ilgili gö-
                      rüşleriniz nelerdir?                                                                                               Bir Düşün
                      Uygulama




                      Uygulama


                    Aşağıda verilen metni okuyup metinden hareketle soruları cevaplayınız.




                    “Bana çöpe fırlattığın şeyi söyle sana kim olduğunu söyleyeyim.” Shakespeare (Şekspir) Kral
                 Lear’de “Ah, ihtiyacı tartışmayınız! Dilencilerin en fakiri en sefil şeyde bile küçücük, lüzumsuz bir
                 şey bulur. Doğayı doğa ihtiyaçlarına indirgeyin, insan bir hayvan olur, hayatının daha fazla bir de-
                 ğeri olmaz. İnsan olmak için bize hep fazladan lüzumsuz bir şey gerektiğini anlıyor musun?” der.
                    Başka bir deyişle tüketimin ortaya çıkardığı temel sorunlardan biri şudur. Varlıklar yaşamla-
                 rını sürmelerine göre mi yoksa yaşamlarına yükledikleri bireysel ya da kolektif anlama göre mi
                 örgütlenir? Demek ki bu var olma değeri, bu yapısal değer ekonomik değerin kurban edilmesini
                 içerebilir. Ayrıca bu metafizik bir sorun değildir. Tüketimin merkezindedir ve şöyle ifade edile-
                 bilir: “Bolluk aslında yalnız savurganlıkta anlamlı değil midir?” Bolluğun bir değere dönüşmesi
                 için ondan yeterince değil ama yeterinden fazla olması gerekir, gerekli ile gereğinden çok olan
                 arasında anlamlı bir fark korunmalı ve sergilenmelidir. Bu, tüm düzeylerde savurganlığın işle-
                 vidir. Bu, savurganlığı dağıtmayı ve onu keskin olarak elemeyi istemenin yanılsama olduğunu
                 söylemektir çünkü bir biçimde tüm sistemi yönlendiren savurganlıktır. Gagget’in tanımlama-
                 sında olduğu gibi üstelik (Faydalı nerede biter, faydasız nerede başlar?) savurganlık ne tanım-
                 lanabilir ne de sınırlandırılabilir. Yalnızca hayatta kalmak için yapılanın ötesinde her üretim ve
                 harcama savurganlıkla suçlanabilir.
                                                           Jean Baudrillard (Jan Bodriar), Tüketim Toplumu
                 Sorular
                  1.  Metinde öne sürülen görüşler nelerdir?
                  2.  Metinde ele alınan konuya farklı bir açıdan bakılabilir mi? Bu konuyla ilgili görüş-
                      leriniz nelerdir?












           148
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15