Page 19 - Fen Lisesi Matematik 9 | 5. Ünite
P. 19
VERİ
2. ÖRNEK Öğrenci Sayısı
Yandaki histogramda bir okuldaki öğrencilerin uyku saatleri 80
verilmiştir. 21.01 ile 22.30 arasında uyuyan öğrenci sayısının okuldaki
toplam öğrenci sayısına oranını bulunuz. 48
40
ÇÖZÜM
Okuldaki toplam öğrenci sayısı = 14 + 28 + 40 + 48 + 80 = 210 28
21.01 ile 22.30 arasında uyuyan öğrenci sayısı
= 40 + 48 + 80 = 168 14
21.01 ile 22.30 arasında uyuyan öğrenci sayısının okuldaki 0 Saat
20.31-21.00
21.31-22.00
toplam öğrenci sayısına oranı 168 olur. Buna göre 20.00-20.30 21.01-21.30 22.01-22.30
210
168 8 80
210 = 10 = 100 = %80 olarak bulunur.
Öğrenci Sayısı
3. ÖRNEK 80
Bir okuldaki son sınıf öğrencilerinin günlük toplam test çözme 70
süreleriyle ilgili birtakım bilgileri içeren histogram verilerine göre 60
50
a) Toplam test çözen en çok kaç öğrenci olduğunu, 40
b) Hangi aralıkta en az sayıda kişinin test çözdüğünü, 30
c) Hangi aralıkta en çok sayıda kişinin test çözdüğünü bulunuz. 20
10
0 Süre (Dk)
30-? ?-99
ÇÖZÜM
a) Açıklık 99 – 30 = 69 bulunur. Grafikteki verilere göre 7 adet grup olduğundan
grup genişliği 69 = , 985çıkar. Genişlik 10 alınır.
7
Buna göre grupların aralık dağılımları: 30-39, 40-49, 50-59, 60-69, 70-79, 80-89, 90-99 olduğundan 60
dakika boyunca test çözen öğrenci sayısı dördüncü sütuna karşılık gelir ve en çok 50 öğrenci vardır.
b) En az kişi sayısına sahip grubun test çözme dakika aralığı 90-99 olur.
c) En çok kişi sayısına sahip grubun test çözme dakika aralığı 50-59 olur.
2. Grafik Türleri
Çizgi Grafiği
Sürekli verilerin yatay ve düşey eksendeki değerleri işaretlenerek bulunan noktaların düz çizgilerle
birleştirilmesi sonucunda elde dilen grafik türüdür.
Bir ilin yılın ilk 6 ayındaki ortalama sıcaklık değerleri Tablo 5.2.2 ve Grafik 5.2.6.’da verilmiştir.
Sıcaklık
Aylar Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran
Ortalama 8 6 12 15 17 20 25
Sıcaklık °C 20 Sıcaklık
20
Tablo: 5.2.2 15 17
15 12
10 8 6
5
Aylar
Tablo ve grafik incelendiğinde şubat ayından itibaren 0 Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran
sıcaklıkların artmaya başladığı görülmektedir.
Grafik 5.2.6
Fen Lisesi Matematik 9 | 373