Page 21 - Fen Lisesi Matematik 9 | 5. Ünite
P. 21
VERİ
Sütun Grafiği
Belirli kategorilerin frekanslarını veya yüzdelerini göstermede kullanılan bir grafik türüdür. Ölçme
sonucu elde edilen verilerin gelişimini ya da karşılaştırılmasını yapmak amacıyla sütunlar kullanılır.
Karşılaştırılacak değerler yatay eksen üzerinde eşit aralıklarla belirtilir. Her bir değere karşılık gelen
veri ise düşey eksende işaretlenerek sütunlar karşılık geldikleri işarete kadar uzatılır.
Grafik: 5.2.7’de sınıf başkanlığı seçiminde adayların aldıkları oyları gösteren sütun grafiği verilmiştir.
Oy Sayıları Grafik incelendiğinde şu sonuçlar çıkarılabilir:
14 13 • En az oyu Fatih almıştır.
12 11 • Emre 13 oyla sınıf başkanı seçilmiştir.
10 • Esin ve Nur’un aldıkları oyların toplamı, Erdem’in
8 oyuna eşittir.
6 5 6
4 • Sınıf başkanlığı seçiminde toplam 37 oy kullanılmıştır.
2 2
0 Adaylar
Esin Nur Emre Erdem Fatih
Grafik 5.2.7
3. ÖRNEK
A ilinde basketbol, voleybol, futbol, masa tenisi ve satranç
turnuvaları düzenlenmiştir. Her okul bu yarışmalardan sadece
birine katılmıştır. Katılan ortaöğretim okul sayıları aşağıdaki grafikte
verilmiştir.
Okul Sayısı
40 36
35
30
25 22
20 20
15 12
10 10
5
0 Turnuvalar
Basketbol Futbol Voleybol Masa Tenisi Satranç
Buna göre
a) Futbol ve satranç turnuvalarına katılan okul sayısının bütün okul sayısına oranını bulunuz.
b) Masa tenisi turnuvasına katılan okul sayısının tüm okul sayısının yüzde kaçı olduğunu bulunuz.
c) Turnuvalara katılan okul sayılarının aritmetik ortalamasını bulunuz.
ÇÖZÜM
a) Futbol turnuvasına 36, satranç turnuvasına 20 okul katılmıştır. 5 turnuvaya katılan okul sayısı da 100
dür. Bu durumda oran
36 + 20 56 28 14
10 + 12 + 20 + 22 + 36 = 100 = 50 = 25
b) Grafiğe göre masa tenisine katılan okul sayısı 22 olduğundan istenen oran:
22
100 = %22 olur.
c) 5 turnuvaya katılan okul sayısı da 100 dür. Bu durumda aritmetik ortalama:
100
5 = 20 tir.
Fen Lisesi Matematik 9 | 375