Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 10

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10  2
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : GİRİŞ > Türk Edebiyatının Tarihî Dönemleri > Türk Edebiyatının Ana Dönemleri
            Kavram       : İslamiyet'in Kabulünden Önceki Türk Edebiyatı
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

             Çalışmanın Adı                        İSLAMLIKTAN ÖNCE                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İslamiyet Öncesi Türk edebiyatı ile ilgili temel kavramları açıklayabilme.


            Yönerge: Aşağıda verilen bilgilerden yararlanarak bulmacayı çözünüz.
                  İSLAMİYET'İN KABULÜNDEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (?-X. yy.)


                                                 sözlü edEbİyat


              Koşuk: İslamiyet'in kabulünden önceki zamanlarda sığır (av töreni)
              ve şölen (ziyafetler) gibi törenler yapılırdı. Koşuklar; bu törenlerde
              ozan, kam, baksı veya şaman adı verilen kişilerin kopuz eşliğinde,
              ritimle ve ezgiyle okudukları şiirlerdir. Aşk, kahramanlık, doğa sevgisi
              temalarının işlendiği; hece ölçüsü ve dörtlüklerle kurulan bu şiirler
              lirik, epik, pastoral özellikler gösterir. Kaşgarlı Mahmut’un Dîvânu
              Lugâti’t-Türk adlı eserinde halk ağzından derlenmiş koşuk örnekleri
              bulunmaktadır.



                                              Sagu: Sevilen, sayılan kişilerin ölümünün ardından
                                              düzenlenen yuğ törenlerinde ozan, kam, baksı veya şaman
                                              adı verilen şairler tarafından kopuz eşliğinde, ritim ve ezgiyle
                                              söylenen şiirlerdir. Ölen kişinin yaptıklarını, yiğitliğini, iyiliğini
                                              anlatan bu şiirler destansı bir üslup da taşır. Bu şiirler de tıpkı
                                              koşuklar gibi hece ölçüsü ve dörtlüklerle söylenmiştir. Kaşgarlı
                                              Mahmut’un Dîvânu Lugâti’t-Türk adlı eserinde yer alan ve halkın
                                              ağzından derlenmiş olan Alp Er Tunga Sagusu bu türün en güzel
                                              örneğidir. Kaşgarlı Mahmut aynı eserinde koşuk, sav ve destan
                                              derlemelerine de yer vermiştir.




              Destan: Milletlerin                                                Sav: Atasözünün
              tarihinde iz bırakmış                                              İslamiyet'in
              olayların efsanevi ve                                              Kabulünden Önceki
              mitolojik unsurlarla                                               Türk Edebiyatı'ndaki
              harmanlanmasıyla                                                   karşılığıdır. Bazı
              oluşturulmuş millî karakter                                        savlar düzyazı cümlesi
              taşıyan uzun manzum                                                özelliği taşırken bazı
              eserlerdir. Destanlar epik                                         savların uyaklı
              özellikler gösterir. Manzum                                        olduğu görülmektedir.
              eserler olmasına rağmen                                            Sav Örnekleri: Aç ne
              Türk destanlarının çok azı                                         yimes tok ne times
              günümüze manzum olarak                                             (Aç ne yemez, tok
              ulaşmıştır. Elimizdeki Türk                                        ne demez.) Közden
              destanlarının çoğu düzyazı                                         yırasa köngülden yeme
              biçimindedir.                                                      yırar (Gözden ırak olan
                                                                                 gönülden de ırak olur.)




                                                                                                     7
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15