Page 13 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 13
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1.
I. Metin II. Metin
“Âlemi Hakk’un bir âyînesi bilmek gerek; “Dertli Kerem eder firkatim kati,
ve ol âyînede anı muâyene görmek gerek. Keskindir kılıcı, yürüktür atı.
Cihan bâğını anun nesiminden bir nefha Ol İsevî ben Muhammet ümmeti,
bilmek gerek, ve onsekiz bin âlemi anun Hak dinine dönmez ise ne çâre?”
vücudundan bir şemme bilmek gerek.” Anonim, Kerem ile Aslı
Sinan Paşa, Maârifnâme (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Bir eserin ait olduğu edebî dönemi eserdeki hangi özelliklere dayanarak tespit edersiniz? Yukarı-
daki metinleri dikkate alarak açıklayınız.
2.
I. Metin II. Metin
Yaraşır kim seni ser-defter-i hûban yazalar Eğer benim ile gitmek dilersen
Nâme-i hüsnün için bir yeni unvan yazalar Eğlen güzel yaz olsun da gidelim
Nola gelse hat-ı sebzin ne hatâsı ola kim Bizim iller kıraçlıdır aşılmaz
Ka’be’nin çevresine âyet-i Kur’an yazalar Yollar çamur kurusun da gidelim
Korkaram kim lebinin örneğin alıp sanemâ Aşamazsın Karaman’ın ilini
Çin musavvirleri bir suret ile can yazalar Köprüsü yok geçemezsin selini
Gerdan yaylasının perçem belini
(…) Lâle sünbül bürüsün de gidelim
Necatî
(…)
Karacaoğlan
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Yukarıdaki metinleri tabloda verilen özellikler açısından değerlendiriniz. Buradan hareketle metin-
lerin bağlı olduğu edebiyat geleneğini bulup sonuç bölümüne yazınız.
I. Metin II. Metin
Karekod Dil ve Anlatım Özellikleri
Alanı
Asıl karekodlar
yerleştirildikten sonra Nazım Birimi
kalıptaki görseli siliniz.
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
Ölçü
Uyak Düzeni
Nazım Biçimi
SONUÇ
Edebiyat Geleneği
10
Hazırlayan: Hatice EROĞLU ÖRS