Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 22
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 8
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : Hikâye > Dede Korkut Hikâyeleri > Dede Korkut Hikâyeleri
Kavram : Dede Korkut Hikâyeleri
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Okuma Becerisi, Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı BOY BOYLAYALIM 20 dk.
Çalışmanın Amacı Dede Korkut Hikâyeleri’nin genel özelliklerini açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi grafiği ve metinden hareketle soruları cevaplayınız.
Kuzeydoğu Ana-
dolu ve Azerbay- Oğuz Türklerinin iç
can coğrafyası Destandan halk
ve dış düşmanlarla
mücadeleleri hikâyesine geçiş
Müslüman Oğuz- Oğuz Türkçesinin
XV. yy.da ların yaşayışları Manzum-mensur özellikleri ve sade
yazıya geçiş karışık bir dil
Anonim Olağanüstü
olaylar
ve
varlıklar
SAL-UR KAZAN’IN EVİ YAĞMALANDUĞI BOYI BEYAN İDER
(…) Bu halları gördüginde Kazan’un kara kıyma gözleri kan yaş doldı, kan damarları kaynadı, kara
bağrı sarsıldı, dum yüreği oynadı. Konur atını ökçeledi, (...) yola düşti, gitti. Kazan’un önine bir su
geldi. Kazan eydür:
— Su Hak dizarın görmiştür. Ben bu suyıla habarlaşayım. (…)
Su kaçan habar virse gerek? Sudan geçti, bu kez bir kurda tuş oldı. “Kurd yüzi mübarektür, kurdılan
habarlaşayım.” didi. Görelüm hanum, ne habarlaştı. Kazan eydür:
Karanku ahşam olanda güni doğan,
Kar ile yağmur yağanda er gibi duran,
Kazağuç atları, gördüğinde kişneştüren,
Kızıl deve gördüğinde bozlaştıran
(…)
Ordumun habarın bilür misin? Diğil mana
Kara başum kurban olsun kurdum sana!
(…)
Mertol Tulum ve M. Mahir Tulum, Oğuznameler
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
diğil: söyle. dizar: yüz. karanku: karanlık. diğil: söyle.
19