Page 170 - Felsefe 10
P. 170

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             zetmeksizin estetik bir yönelimle o ürünü ortaya koyar. Oysa   2. Yönerge:
             zanaatkârlar aynı ürünü çoğaltarak maddi bir kaygı üzerinden
             üretim gerçekleştirirler. Estetik kaygılarının altında yatan salt   1.  Duygular  ve  onun  zihnimizde  yarattığı  anlamlar  kişilerin
             niyet maddi bir kazanım elde etmektir. Bu yönüyle sanatçı ko-  deneyimleriyle anlam kazanır ve kişiye özeldir. Aynı kelime
             şulsuz bir estetik kaygı taşıdığı için sanatçıdır.  farklı kişilerde farklı anlamlar çağrıştırabilir çünkü zihnimiz-
                                                           de olup bitenlerin ancak bir kısmı ölçülebilir ve dışarıdan göz-
          3.  Olası cevap:                                 lemlenebilir.
             Sanat  felsefesi  güzelliği  kritiğini  yapabileceği  bir  problem
             olarak ele alır ve tartışır. Bunu yaparken felsefe tarihi içerisin-  2.  Öğrencilerin söz konusu görüşe neden katıldığını ya da neden
             de filozofların güzele yükledikleri anlamları ve tanımlamaları   katılmadığını açıklaması beklenir.
             da esas alır. Filozofların güzelliğe dair tanımlamalarına bak-  3.  Öğrencilerin alternatif (konu, kuram veya yöntemsel farklılık
             tığımızda  karşımıza  birbirinden  farklı  tanımlar  çıkmaktadır.   sunan) görüşler sunabilmesi ve açıklayabilmesi beklenir.
             Birçok  filozofun  güzelliğe  yüklediği  anlam  farklı  farklıdır.
             Kimi filozof evrendeki matematiksel döngüden hareketle gü-  Örneğin “eğer –acı– özel ve içsel bir şeyse o zaman acıyı his-
             zeli nesne üzerinden, kimi filozof ilahi bir varlık sahasına gön-  setmeyen insanlar (ya da acı eşiği yüksek olanlar) acının ne
             derme yaparak yorumlarken kimi filozof da tamamen öznenin   anlama geldiğini bilemezlerdi.” gibi bir argüman ile alternatif
             nazarından hareketle güzelliği yorumlamışlardır. Bu da sanat   görüş sunulabilir.
             felsefesinin güzelliği tamamen öznel yorumlar üzerinden de-
             ğerlendirmesine yol açmıştır.              Çalışma No.: 92


          Çalışma No.: 91                                  Öğrencilerin önerilen kuralları dikkate alarak felsefi bir dene-
                                                           me yazması beklenir.
          1. Yönerge:
             Metin analizi tablodakine benzer şekilde yapılabilir.


                       METİN ANALİZİ ŞABLONU



              1. Kavramlar: Terim, zihin, du-  4. Dilsel açıdan
              yum, fenomen              yalın ve dolay-
               Problem: Acı gibi duyumlara   sız bir anlatım
              dayanan kavramlar, kişisel dene-  vardır. Konu
              yimlerle mi anlam kazanır yoksa   örneklerle so-
              genel bir anlamı var mıdır?  mutlaştırılmıştır.

              2. a) Acı gibi duyumlara dayanan   5. Argümanlar
              kavramlar kişisel deneyimlerle   mantıksal açı-
              anlamlı hâle gelir.       dan tutarlıdır.
              b) Duyum terimlerinin anlamları
              yalnızca herkes tarafından erişi-
              lebilen şeylere atıfta bulunularak
              elde edilir. Yani kişisel değil
              geneldir.


              3. Tabii ki diğer insanlar benim   6. Öğrencilerin
              dışa yönelik davranışlarımı   metin hakkında
              gözlemleyebilir. Örneğin ayağıma   değerlendir-
              koca bir taş düşürdüğümde zıpla-  me yaparak
              yıp acı ile çığlık attığımı gözlem-  görüşlerini
              leyebilir. Ayrıca acı çektiğimde ka-  ifade edebilmesi
              famın içinde fiziksel olarak neler   beklenir.
              olup bittiğini, beyin taraması ya
              da fiber optik problar aracılığıyla
              ortaya çıkarabilirler. Ama yine de
              bu onlara benim deneyimlediğim
              şekliyle acıma ulaşma imkânını
              vermez. Özne açısından, dene-
              yimin bana göre nasıl olduğunu
              bulup ortaya koyabilmek üzere
              zihnime giremezler.






          166
   165   166   167   168   169   170   171   172   173