Page 170 - Felsefe 10
P. 170
FELSEFE 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
zetmeksizin estetik bir yönelimle o ürünü ortaya koyar. Oysa 2. Yönerge:
zanaatkârlar aynı ürünü çoğaltarak maddi bir kaygı üzerinden
üretim gerçekleştirirler. Estetik kaygılarının altında yatan salt 1. Duygular ve onun zihnimizde yarattığı anlamlar kişilerin
niyet maddi bir kazanım elde etmektir. Bu yönüyle sanatçı ko- deneyimleriyle anlam kazanır ve kişiye özeldir. Aynı kelime
şulsuz bir estetik kaygı taşıdığı için sanatçıdır. farklı kişilerde farklı anlamlar çağrıştırabilir çünkü zihnimiz-
de olup bitenlerin ancak bir kısmı ölçülebilir ve dışarıdan göz-
3. Olası cevap: lemlenebilir.
Sanat felsefesi güzelliği kritiğini yapabileceği bir problem
olarak ele alır ve tartışır. Bunu yaparken felsefe tarihi içerisin- 2. Öğrencilerin söz konusu görüşe neden katıldığını ya da neden
de filozofların güzele yükledikleri anlamları ve tanımlamaları katılmadığını açıklaması beklenir.
da esas alır. Filozofların güzelliğe dair tanımlamalarına bak- 3. Öğrencilerin alternatif (konu, kuram veya yöntemsel farklılık
tığımızda karşımıza birbirinden farklı tanımlar çıkmaktadır. sunan) görüşler sunabilmesi ve açıklayabilmesi beklenir.
Birçok filozofun güzelliğe yüklediği anlam farklı farklıdır.
Kimi filozof evrendeki matematiksel döngüden hareketle gü- Örneğin “eğer –acı– özel ve içsel bir şeyse o zaman acıyı his-
zeli nesne üzerinden, kimi filozof ilahi bir varlık sahasına gön- setmeyen insanlar (ya da acı eşiği yüksek olanlar) acının ne
derme yaparak yorumlarken kimi filozof da tamamen öznenin anlama geldiğini bilemezlerdi.” gibi bir argüman ile alternatif
nazarından hareketle güzelliği yorumlamışlardır. Bu da sanat görüş sunulabilir.
felsefesinin güzelliği tamamen öznel yorumlar üzerinden de-
ğerlendirmesine yol açmıştır. Çalışma No.: 92
Çalışma No.: 91 Öğrencilerin önerilen kuralları dikkate alarak felsefi bir dene-
me yazması beklenir.
1. Yönerge:
Metin analizi tablodakine benzer şekilde yapılabilir.
METİN ANALİZİ ŞABLONU
1. Kavramlar: Terim, zihin, du- 4. Dilsel açıdan
yum, fenomen yalın ve dolay-
Problem: Acı gibi duyumlara sız bir anlatım
dayanan kavramlar, kişisel dene- vardır. Konu
yimlerle mi anlam kazanır yoksa örneklerle so-
genel bir anlamı var mıdır? mutlaştırılmıştır.
2. a) Acı gibi duyumlara dayanan 5. Argümanlar
kavramlar kişisel deneyimlerle mantıksal açı-
anlamlı hâle gelir. dan tutarlıdır.
b) Duyum terimlerinin anlamları
yalnızca herkes tarafından erişi-
lebilen şeylere atıfta bulunularak
elde edilir. Yani kişisel değil
geneldir.
3. Tabii ki diğer insanlar benim 6. Öğrencilerin
dışa yönelik davranışlarımı metin hakkında
gözlemleyebilir. Örneğin ayağıma değerlendir-
koca bir taş düşürdüğümde zıpla- me yaparak
yıp acı ile çığlık attığımı gözlem- görüşlerini
leyebilir. Ayrıca acı çektiğimde ka- ifade edebilmesi
famın içinde fiziksel olarak neler beklenir.
olup bittiğini, beyin taraması ya
da fiber optik problar aracılığıyla
ortaya çıkarabilirler. Ama yine de
bu onlara benim deneyimlediğim
şekliyle acıma ulaşma imkânını
vermez. Özne açısından, dene-
yimin bana göre nasıl olduğunu
bulup ortaya koyabilmek üzere
zihnime giremezler.
166