Page 168 - Felsefe 10
P. 168

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             devletin de bireyin doğal dönemde sahip olduğu özgürlükleri-  tepenin üzerinde kurulu Güneş Kent, en büyüğünün çevresi 7
             ni koruma yükümlülüğü vardır. Devlet ne bireyin özgürlüğünü   mil olan iç içe geçmiş çember şeklindeki surlarla çevrilidir.
             toplumsal çıkarlar için ortadan kaldırabilir ne de bireyin kendi   Güneş Kent, Rönesans Dönemi'nin savunma amaçlı dairesel
             çıkarları için toplumsal bütünleşmeyi tahrip etmesine izin ve-  kent planını yansıtmaktadır. Dış hatlarını oluşturan geniş ve
             rebilir. Buradaki karşılıklı dengeyi hak kavramı çerçevesinde   yüksek surlar, kuleler, burçlar ve geniş hendeklerle kuşatılan
             devlet korumak zorundadır.                    Güneş Kent'in savunma sistemi, silahlı muhafızlarla destek-
                                                           lenmiştir. Kenti, yedi gezegenin isimlerini taşıyan yedi hal-
          3.  Devletin  esasının  bireylerin  iradesine  dayandığı,  devletin   kaya bölen duvarların iç ve dış yüzeyleri, tüm bilim ve sanat
             meşruluğunun bireylerin hak ve özgürlüklerini koruduğu öl-  dalları hakkındaki yazılı ve resimli kayıtları sergilemektedir.
             çüde olacağı anlayışı, günümüz modern devlet ve insan hak-  Kentin,  aynı  zamanda  savunma  işlevi  gören  surlarından  en
             ları anlayışında büyük öneme sahiptir. Toplum sözleşmeleri   dıştaki çember, dört ana yönde yer alan dört kapıdan denize
             yoluyla halk yönetime meşruiyet vermektedir. Toplum sözleş-  kadar erişimi sağlayan dört cadde ile birbirine bağlanmıştır.
             mesinde doğal haklar devletin güvencesi altındadır, bu hakları   Kentin birinci duvarı ile ikincisi arasında yer alan 70 adım ge-
             devletin  kendisinin  ihlal  etmesi  hâlinde  toplum  sözleşmesi   nişliğindeki düz alanda kanallar ve kemerler, yüzme havuzları
             ortadan kalkmaktadır. Bu anlayışın geliştirilmesi demokratik   ile yaya yolları bulunur.
             devletlerin kurulmasında öncü rol oynamıştır.  Güneş Ülkesi’nde Toplum Tasarımı: Ülkenin en üst yetkilisi,
                                                           dünya ve ahiret işlerinden sorumlu bir başrahip olan Hoh'tur.
          2. Yönerge:                                      Hoh'un ordu-savaş işlerinin yöneticisi Pan (Güç); meslek, za-
                                                           naat ve bilim işlerinden sorumlu Sin (Akıl); eğitim, beslenme
             Bu  etkinlikte  öğrencilerin  ön  bilgileri  ile  konu  işlendikten   ve giyim işlerini düzenlemekle görevli Mor (Sevgi) isimli üç
             sonraki bilgilerini karşılaştırarak kavramlarla ilgili olarak bil-  yardımcısı  bulunmaktadır.  Başrahip  ve  yardımcıları  ile  her
             gilerinin ne ölçüde değiştiğini fark etmesi ve var olan kavram   birine bağlı üçer kişi, 13 üyeli bir Kurultay oluşturmaktadır.
             yanılgılarını gidermiş olması hedeflenmektedir.  Başlıca karar organı olan Başrahip, üç yardımcısı ile birlikte
                                                           kentin tüm sorunlarını çözmek üzere her gün toplanıp gün-
                                                           lük  işleri  görüşür  ve  gerekirse  Kurultay'da  alınan  kararları
          Çalışma No.: 87                                  değiştirir, onaylar ve uygular. Güneş Ülkesi’ndeki toplumsal
                                                           görevler, tüm yurttaşlar arasında eşit olarak paylaştırılmıştır.
                                                           Yirmi  bir  yaşını  dolduran  her  yurttaş,  her  ayın  başında  ve
          1. Yönerge:                                      ortasında toplanan Kurultay'a katılma ve devlet işleri üzerin-
                                                           deki düşüncelerini (devlet işlerinde gözledikleri eksiklikleri,
          1.  Olası cevap:                                 yöneticilerin görevlerini yerine getirip getirmediklerini) ifade
             “Okul  pansiyonumuzda  kurallar  oy  çokluğuyla  belirlenir.   etme hakkına sahiptir. Güneş Ülkesi’nin yurttaşlığına geçmek
             Odamızı  temiz  ve  düzenli  tutmaktan  hepimiz  eşit  derecede   isteyenler, köyde ve kentte birer ay çeşitli denemelerden geçi-
             sorumluyuzdur. Koymuş olduğumuz kural herhangi birimizi   rilmekte, başarı düzeylerine göre yurttaşlığa alınıp alınamaya-
             mutsuz ederse bu kural tartışmaya açılır ve yeniden bir karar   caklarına karar verilmektedir. Güneş Ülkesi’nde yaşayanlar,
             verilir. Güvenliğimiz için dışarıya çıkış saatlerimiz belirlen-  tüm gereksinimlerini serbestçe karşılamaktadır. Güneş Ülke-
             miştir.” ya da “Bizim evde kurallar ebeveynimiz tarafından   si'nde mal değiş tokuşu yapılıp para kabul edilmemekle birlik-
             belirlenir.  Bir  kural  beni  mutsuz  ederse  bunu  ebeveynimle   te, bazı malların dışarıdan gelenlere satıldığı da görülmekte-
             konuşurum. Odamın temizliğinden ve düzeninden ben sorum-  dir. Herkes çalıştığı için köleliğe gerek duyulmayan düzende,
             luyken evin diğer odalarının sorumluluğu ebeveynime aittir.”   en güç ve sıkıcı işlerde çalışanlara özel itibar gösterilmektedir.
             vb.                                           Ortak iyeliğin benimsenmesi amacıyla gerekli tüm eşyaları or-
                                                           tak kullanılıp her 6 ayda bir ev değiştirilmektedir.
          2.  Olası cevaplar:                                 (Kıvılcım Akkoyunlu Ertan, Ütopya Tasarımlarında Kent
             a) Yaşadığım yerdeki düzen tüm bireyleri mutlu etmektedir.            yazısından derlenmiştir.)
               Kararlarıma saygı duyuluyor, güzel bir iletişim kurabiliyo-
               ruz, ihtiyaçlarım karşılanıyor, kendimi güvende hissediyo-
               rum vb.                                  Çalışma No.: 88
             b) “Yaşadığım yerdeki düzenin orada yaşayan bütün bireyleri
               mutlu ettiğini düşünmüyorum. Bunun için herhangi bir dü-
               zenin olmaması gerektiğini düşünüyorum ancak bu şekilde   1. Yönerge:
               herkes mutlu ve huzurlu olabilir.” “Ortak kararların alındı-
               ğı, herkesin yaşamına saygı gösterilen, güvenli bir ortam   1.  Öğrencinin konuyla ilgili görüşünü ifade edebilmesi beklenir.
               sunan bir düzende herkes mutlu ve huzurlu olabilir.” gibi
               cevaplar verilebilir.
                                                        2.  1, 2, 3, 4 ve 5 numaralı görseller sanat eseridir. Bunlar eşi
                                                           benzeri  olmayan,  alımlayan  kişilerde  (estetik  suje)  beğeni
          3.  Olası cevap:                                 duyguları yaratan, yaratıcılık sonucu ortaya çıkan, pratik yarar
             “Devleti  bir  arada  yaşayan  kocaman  bir  aile  olarak  düşün-  amacı gütmeyen özgün eserlerdir.
             düğümde  yaşadığım  yerde  var  olan/yeni  kurduğum  düzen,
             tüm bireylerin mutlu ve huzurlu olmasını sağlardı. Kuralları
             herkes onayladığı için bunlara uyma konusunda kimse zorlan-  3.  Olası cevaplar:
             maz. Bunun için de bireyler kendilerini güvende hissederek   Duygusal: Öğrenciler "Hoşuma gitti, coşku ve heyecan uyan-
             mutlu ve huzurlu bir şekilde yaşar.”          dırdı, beğendim, huzur verdi." ifadeleriyle beğenilerini belir-
             “Devleti bir arada yaşayan kocaman bir aile olarak düşündü-  tirler.
             ğümde yaşadığım yerde var olan/yeni kurduğum düzen, tüm   Zihinsel: Öğrenciler eseri kimin yaptığını bilmek isteyebilir,
             bireylerin mutlu ve huzurlu olmasını sağlayamaz. Çünkü her   eserin hikâyesini bilmek isteyebilir.
             bireyin beklenti ve ihtiyaçları farklıdır, bu yüzden tüm insan-
             ların mutluluğunu sağlamak olanaksızdır.”     İşlevsel:  Görsellerde  herhangi  bir  yarar,  işlevsel  bir  fayda
                                                           yoktur.
          2. Yönerge:
                                                        2. Yönerge:
             Örnek ütopya: Güneş Ülkesi (1623)- Tommaso Campanella
             (Tomazo Kampenella)                           Örnek kavram haritası aşağıdadır.
             Güneş Ülkesi’nde Mekân Tasarımı: Geniş bir ovada yükselen
          164
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173