Page 167 - Felsefe 10
P. 167

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

            4.  Olası sözler:                                  İktidarın kaynağı ortak iradedir
                -  Haklıya hakkını teslim etmek                Bu yaklaşıma göre iktidar, kaynağını toplumdaki bireyle-
                -  Göze göz dişe diş                           rin bir arada yaşama isteğini bir sözleşmeye dayalı olarak
                -  Kendi hasadınla yaşa.                       ortaya koymasından alır.
                -  Kılıcın yapamadığını adalet yapar.          Meşruiyetin ölçütü
                -  Davul dengi dengine çalar.                  Halkın ortak özgür iradesidir.
                -  Özgürlüğe kanatlanmak                       Önemli temsilcileri
                                                               T. Hobbes, J. Locke ve Jean J. Rousseau’dur.
             Çalışma No.: 84

                                                           Çalışma No.: 85
            1. Yönerge:
                Bu  etkinlikte  verilen  kavramlarla  ilgili  olarak  öğrencilerin   1.  Olası cevap:
                ön bilgilerini, hazır bulunuşluluk düzeylerini, sahip oldukları   Birey, toplumun yapı taşıdır. Toplumsal yapı içinde kendisi-
                bilişsel yapılarını ve varsa kavram yanılgılarını tespit etmek   ne tanımlanmış olan hak ve özgürlüklere sahip özneyi temsil
                amaçlanmaktadır. Öğrenciler verilen süre içerisinde incelenen   eder. Bu bağlamda toplumun köklerini de temsil eder. Kökler
                kavramlarla ilgili akıllarına ilk gelen kelimeleri alt alta yaz-  sağlıklı bir şekilde gözetilmeyip korunmazsa, bireyin ihtiyaç-
                malıdır.                                      ları karşılanmazsa bu durum gövdeye yani topluma olumsuz
                                                              bir şekilde etki eder. Tam tersi de mümkündür. Hak ve öz-
                                                              gürlükleri gözetilen, ihtiyaçları karşılanan mutlu bireylerden
            2. Yönerge:
                                                              oluşmuş bir toplumda da huzur olur. Ancak burada ikili bir
                                                              ilişki söz konusudur. Birey toplumun yapısallığı için ne kadar
            1.  Toplumlar karmaşıklaştıkça dinî, ekonomik ve siyasi şartlar   zorunlu ve gerekli bir özneyse toplum da bireyin yaşamı için o
                değiştikçe devletin yapısı da tanımı da değişmiştir. Örneğin   derece zorunlu bir alandır. Bu bağlamda her biri varlığını sağ-
                insanlar arasındaki ilişkilere dinin hâkim olduğu toplumlar-  lıklı bir şekilde sürdürebilmek için diğerine ihtiyaç duymak-
                da, dinî kuralların hâkim olduğu devlet anlayışı ortaya çık-  tadır. Birey nasıl kökleri temsil ediyorsa toplum da o kökleri
                mıştır. Ekonominin temeli tarım olan toplumlarda ise kral ya   korunaklı kılan gövdeyi temsil etmektedir.
                da hükümdarın devlet gücünü temsil ettiği görülmüştür. Daha
                sonraki  dönemlerde  ise  özgürlük  ve  insan  haklarının  kabul
                görmeye başlamasıyla yasa ve hukuk, devletin belirleyici il-  2.  Devletin varlığı için zorunlu olan ögeler;
                keleri olmuştur.                              -  Üzerinde örgütlendiği, sınırları belli olan bir toprak parçası
                                                                (ülke, vatan)
            2.  Siyasal  iktidarı  diğer  iktidar  ilişkilerinden  ayıran  en  temel   -  Bağımsız bir şekilde yaşayan insan topluluğu,
                özellik,  kapsam  alanı  olarak  bir  kişi  ya  da  grup  üzerindeki   -  Egemenliktir.
                hâkimiyet yerine, onları da içine alan bir ülkedeki bütün top-
                lum üzerinde yaptırım gücünü temsil ediyor olmasıdır. Siyasal   3.  Olası cevap:
                iktidar bir devlet bütünlüğü içerisinde en üstün irade olarak
                tüm topluma, tek yönlü bağlayıcı yasalar çıkarma, bu yasaları   İnsan doğası gereği toplumsal bir varlıktır. Bazı ihtiyaçlarını
                yürütme ve uymayanları yargılama güç ve ehliyetine sahip tek   bir başına sağlayabilen insan birçok ihtiyacını karşılamada bir
                meşru kurumdur. Devlet diğer iktidar biçimlerinden farklı ola-  başına yetersiz kalmakta ve bir topluluğa ihtiyaç duymaktadır.
                rak meşru güç kullanma tekeline sahiptir.     Böyle bir toplumsal yapı içerisinde birçok ihtiyacını (güven-
                                                              lik, beslenme, barınma vs.) daha rahat ve korunaklı bir şekilde
                                                              karşılayabilmektedir. Bu durum beraberinde süreç içerisinde
                                                              bir araya gelen insanlardan kurulu örgütlenmeleri getirmekte-
            3.   İktidarın kaynağı insan doğası ve korunma gereksinimidir  dir. Aile ile başlayan örgütlülük hâli, ekonomik ihtiyaçlardan
                 İktidar kaynağını meşruiyetini; toplumu tehlikelere karşı   güvenlik durumlarına kadar farklı konularda kurumsal yapı-
                 savunma, insanların temel ve sosyal ihtiyaçlarını karşıla-  ların ve son noktada en büyük kurumsal yapı olan devletin
                 ma, ahlaki olarak erdemli insanlar yetiştirme gibi işlevleri   bu sürecin bir devamı olarak ortaya çıkmasını sağlamaktadır.
                 yerine getirmesinden alır.
                                                           4.  Max Weber’e göre egemenliğin kullanılış biçimleri şunlardır:
                 Meşruiyetin ölçütü
                 İnsanları koruyabilmesidir.                  -  Geleneksel egemenlik
                                                              -  Karizmatik egemenlik
                 Önemli temsilcileri                          -  Hukuksal (demokratik) egemenlik
                 Platon, Aristoteles, Fârâbi ve İbn Haldun’dur.
                                                           Çalışma No.: 86

                 İktidarın kaynağı Tanrı’dır               1. Yönerge:
                 Bu yaklaşıma göre iktidar yeryüzünde Tanrı’nın temsilci-  1.  Doğa durumunda insanlar yaşam, özgürlük ve mülkiyet hak-
                 sidir. İktidarı elinde bulunduranlar da Tanrı’nın yeryüzün-  larına sahip olmasına rağmen, bu hakların kullanımı oldukça
                 deki temsilcileridirler.                     belirsiz ve başkalarının ihlallerine maruz kalabileceğinden bu
                 Meşruiyetin ölçütü                           hakları garanti altına alacak, denetleyecek bir mekanizmanın
                 Tanrı’nın koyduğu yasalara uygun bir biçimde yönet-  varlığı gerekir. İnsanlar özgürlüklerinin, mallarının ve hakları-
                                                              nın korunması ve adil bir cezalandırma sisteminin uygulanma-
                 mektir.                                      sı için toplumsal sözleşme ile bir iktidarın egemenliğini tesis
                 Önemli temsilcileri                          etmişlerdir.
                 St. Augustinus (Agustinos), T. Aquinas (T. Akuinas)’tır.  2.  Locke’un toplum sözleşmesinde, bireyler doğal haklarından
                                                              vazgeçmezler. Bireylerin devlete itaat yükümlülüğüne karşın

                                                                                                   163
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172