Page 163 - Felsefe 10
P. 163

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                bunun er ya da geç toplumsal, psikolojik, ahlaki ve hukuksal
                bir karşılığı olur. Herkesin mutsuz olduğu bir toplumda tek bir   Çalışma No.: 72
                insanın mutluluğu vicdanen rahatsızlık uyandırır. Son noktada
                tüm insanlık aynı gemidedir. İster en alt kamarada isterse en   Öğrencilerin  birinci  ve  ikinci  yönergedeki  adımları  gerçek-
                lüks kamarada bulunun, geminin su alması herkes için bir teh-  leştirerek    “evrensel  ahlak  yasasının  mümkün  olabilirliği”
                dittir. Bundan dolayı kendi çıkarlarımızı gözettiğimiz kadar   hakkındaki felsefi görüşleri; eleştirel bir bakış açısıyla anla-
                toplumun çıkarlarını da esas aldığımızda iç huzuru buluruz.  yabilmesi,  değerlendirebilmesi  ve  kendini  ifade  edebilmesi
                                                              beklenir. Böylece etik anlayış geliştirilir.
            3.  Sezgi, iç güdüsel bir duygu ve eğilimdir. Bir yönüyle içimiz-
                deki vicdani sestir. Bu ses iç dünyamıza ait olduğu için öz bi-
                lincimiz üzerinden açığa çıkar. Dış dünyada karşımıza çıkan   Çalışma No.: 73
                iyi veya kötü eylemler mutlak surette bizi etkiler. Dışarıdan
                geldiği için bu edimlerin bizi zorlama, kısıtlama, baskılama
                yönü var. Dolayısıyla özgürlüğümüz için bir tehdit olur. Sez-  1. Yönerge:
                gisel olarak insan özgür olmak ister. Kendi benliği üzerinden
                kendini  ortaya  koymak,  iyi  ve  kötüyü  belirlemek  ister.  Bu   1.  İslamiyet (Müslümanlık), Hristiyanlık, Yahudilik, Hinduizm,
                yönüyle sezgimiz ile dış dünyada bizi etkileyen ahlaki ilke-  Budizm, Taoizm, mitolojik inançlar (Tanrılar), Şintoizm, Zer-
                ler  çoğu  zaman  bir  çatışma  hâlindedir. Yani  vicdanımız  ile   düştilik, Sihizm, Caynizm, ilkel kabile dinleri gibi.
                toplumsal  yasa  ve  ahlaki  öğretiler  çatıştığı  zaman  özgürlük
                sorunu ortaya çıkar. Bu da iç sesimize yani sezgimize kulak   2.  Benzer unsurlar: İnanç, Tanrı, kutsallık, vahiy, ibadet, kural-
                vermekle aşılır.                              lar, sevap-günah (iyi-kötü), dinî liderler, tapınaklar gibi un-
                                                              surlar her dinde bulunur. Bu unsurlar, bir şeye din demek için
                                                              aranılan nitelikleri de yansıtır.
             Çalışma No.: 71                                  Farklı unsurlar: Her dinde ortak olan unsurlar aynı zamanda
                                                              dinleri birbirinden ayırmamızı sağlayan farklılıkları da barın-
            1.  Olası cevap:                                  dırır. Örneğin her dinde ibadet edilen yerler ve ibadet şekilleri
                                                              vardır.  İslâmiyet’te  camiler,  Hristiyanlıkta  kiliseler, Yahudi-
                Doğal hukuk ve pozitif hukuk açısından müşterek bir bakış   likte sinagoglar ibadet edilen yerlerdir. Tüm camilerin veya
                açısıyla düşünüldüğünde herkes bildiğinden sorumludur. Ah-  tüm kiliselerin birbirine benzeyen ortak özellikleri vardır. Her
                laki bir eylemin sonuçlarını bilmek ve ona göre davranmak,   ikisinde de temsil ettikleri dinin kuralları doğrultusunda farklı
                beraberinde adil bir  yargılamayı da getirir. Bir eylemin sonuç-  şekillerde ibadet edilir.
                larını bilemeyen, eylemin ahlakiliğinin dahi farkında olmayan
                bir kişinin gerçekleştirdiği eylemin kötü olarak ifade edilmesi
                görece bir yaklaşım olabilir. Ancak "Ben bunun kötü bir şey   3.  Din Felsefesi  Teoloji
                olduğunu bilmiyordum." türünden bir savunma ve yaklaşım
                da niyet ve bilincin öznelliği göz önünde bulundurulduğunda   Farklılıklar  * Genel anlamda   * Belli bir dini
                sorunlu bir bakıştır ve adil yargılamayı zora koşacaktır.  din kavramını ve   konu alır. Bu
                                                                          tüm dinleri konu   nedenle her
            2.  Olası cevap:                                              alır.          dinin bir teolojisi
                Bu söz bireyin ahlaken bütün insanlığı gözeterek ve salt iyiyi   * Rasyonel bir   vardır.
                esas alarak evrensel bir ahlak yasasını içinde taşıdığını ifade   bakış açısı ile   * Dogmatiktir, bir
                eder. Bu kendin için istediğini başkaları için de isteme dürtü-  dini inceler.  dinin kurallarını
                südür. Bu durumda kişi kendisi için daima iyi olanı ister, iyiye    * Tüm dinlere ait   olduğu gibi kabul
                yönelir. Herkesi kendisi gibi bilip bir ödev bilinciyle iyi olanı   konu ve prob-  eder.
                herkes için de istediğinde bu ahlaki duruş evrensel bir kimliğe   lemleri eleştirel   * Bir dinin kavram
                sahip olur.                                               bir bakış açısıyla   ve problemle-
                                                                          inceler.       rini açıklamak,
            3.  Olası cevap:                                             * Belirli bir dini   kanıtlamak ister.
                Ödev etiği, insanlığa karşı ahlaki bir sorumluluğu esas alması   savunmaz. Tüm   * Konusu olan
                itibariyle genelgeçer, ilkesel bir ahlakiliğe tekabül eder. Din,   dinlere aynı   dini savunur ve
                dil, ırk, kültür ve coğrafya ayırt etmeksizin  herkesi kendin   tavırla yaklaşır.  yaymak ister.
                gibi  bilip,  o  şekilde  görüp  kendin  için  istediğin  hak  ve  öz-
                gürlükleri başkaları için de hiçbir koşul ve ikincil bir niyet
                olmaksızın istemek, evrensel bir düşünce ve ahlaki bir duruş-  2. Yönerge:
                tur. Bundandır ki Kant'ın bu yaklaşımı, insan hakları evrensel   *  Tanrı var mıdır? (Tanrı’nın varlığı kanıtlanabilir mi?)
                bildirgesine ilham teşkil etmiştir.
                                                              *  Ölümden sonra yaşam var mıdır? (Ruh ölümsüz müdür?)
            4.  Olası cevap:                                  *  Evren sonlu mudur? (Evrenin başlangıcı ve sonu var mı-
                                                                dır?)
                Böyle bir ahlak sisteminde ayırt edici bir kuvvet olarak akıl,
                nihai karar vericidir. Belirlenmişliğin olduğu bir evrende bu   *  Vahiy mümkün müdür? (Vahyin imkânı problemi)
                belirlenmişlik içinde seçim yapma istenci bize aittir. Örneğin
                bir  lokantaya  gittiğimizde  mevcut  birçok  yemek  arasından
                hangisini yiyeceğimize son noktada biz karar veririz. Yemeğin   Çalışma No.: 74
                ne olacağını, nasıl yapıldığını, tuz oranını vb.  biz belirleme-
                yiz. Lokantaya girince bunlarla karşılaşırız. Ancak hangisini   1.  Olası cevap:
                yiyeceğimizi,  tuz  miktarının  ne  ölçüde  olduğunu  biz  kendi   Bu  konuda  sosyolojik,  antropolojik,  dinsel  ve  felsefi  yakla-
                irademizle seçer ve harekete geçeriz. Bu durum, doğada ya-  şımlar söz konusudur. Başlıca yaklaşımları şu şekilde sırala-
                şamak ve edimde bulunmak için de geçerlidir. Doğa belirlen-  yabiliriz.
                miştir ancak bu belirlenmişlikte sayısız seçenek ve yol vardır.
                Bunlar  arasında  rasyonel  bir  bilinçle  seçim  yapmak  imkânı   -  Kutsal kabul edilen metinler ve bu metinler üzerinden in-
                bize aittir. Bu durumda bu seçimimizden kaynaklanan sonuç-  sanlarla iletişim kuran, kutsal olduğu düşünülen insanlar,
                ların sorumluluğu da bize aittir.             -  Doğa olayları karşısında insanın düştüğü dehşet ve korku,
                                                              -  Rüyalarda daha önceden ölmüş tanıdık kişileri görmek,

                                                                                                   159
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168