Page 164 - Felsefe 10
P. 164

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             -  Ahlaki kaygı ve nedenler,                  mesafede durur.” ,“Teizm, vahiy yoluyla insanlara buyruklar
             -  İnsanın evren karşısındaki hayret ve hayranlığının doğaüstü   verildiğini savunan  bir görüşe sahiptir.”,  “ Deizm, Tanrı kim-
              ve  metafizik kuvvelerle ilişkilendirmesi sonucu inanç orta-  senin yapıp ettiğine karışmaz.”, “Panenteizm, her şey Tan-
              ya çıkmıştır.                                rı’dadır ama hiçbir şey Tanrı değildir."
                                                        2.
          2.  Dine felsefi açıdan yaklaşmak; din olgusunun rasyonel bir ba-  İyilik (Ahuramazda) ve kötülük
             kış açısıyla kritiğini yapmak, mahiyeti itibariyle sorgulamak,   (Ehrimen) ilkelerinin ikisi de
             kavramlarını dilsel bir çözümlemeye tabi tutmak, dogmalarını   ezelidir: Aydınlık (iyi) ve karanlık   Düalizm
             anlamaya ve açıklamaya çalışmaktır. Bütün bunları yaparken   (kötü). İkisinin karışımından da
             de nesnel bir tutuma sahip olmaktır.           dünya oluşmuştur.
          3.  Her ikisinde de Tanrı, ruh ve kozmoloji gibi ortak kavramlar   Tanrı, insanları diğer varlıkların
             vardır.                                        hepsinden üstün yaratmış, ona
             Her ikisinde de anlama ve açıklama çabası vardır.                                          özgür irade vermiştir. Daha
                                                            sonra dünyada terk edilmiş    Deizm
             Her ikisinde de rasyonel argümanlar söz konusudur.
                                                            durumda bırakmıştır. Bu yüzden,
                                                            insan kendi acılarından kendisi
          Çalışma No.: 75                                   sorumludur.
                                                            Bütün insanlar, taşlar ve
          1.  Olası cevap:                                  kelebekler tanrısal özellik taşırlar.  Panteizm
             İnsan doğası gereği düşünen bir varlık olduğu gibi inanmaya
             da yatkınlığı ve yönelimi olan bir varlıktır. Tarihsel, sosyolo-  Her Yunan tanrısının bir işi vardır.  Politeizm
             jik ve antropolojik veriler inançsız bir toplumun olmadığını   "Tanrılar üzerine bilgi edinmede
             bize göstermektedir. Her toplumun inanç sembolleri, ritüel ve   çaresizim; ne var oldukları ne
             inanç tarzları farklı bile olsa bir yüce güce tapınma dürtüsü   var olmadıkları ne de ne şekilde   Agnostisizm
             ortak bileşendir.                              oldukları üzerine..."
          2.  -  İnsanın  doğada  ve  evrende  gerçekleşen  olay  ve  süreçleri   Evren Tanrı’dadır, Tanrı da
              algılama biçimlerinin farklı olması,          evrendedir ancak Tanrı evrenden   Panenteizm
             -  Kutsal metinlerin etkisi,                   daha fazla bir şeydir.
             -  Bilimsel çalışmalar neticesinde ortaya çıkan kanaatler,  Tanrı bir ve tektir.  Monoteizm
             -  Felsefi  ve  mitolojik  unsurlar,  Tanrı'nın  varlığına  ilişkin   Tanrı; yaratan, gören, işiten, bilen
              farklı görüşlerin ortaya çıkmasının nedenleri olabilir.  ve mutlak bir güce sahip olan bir
                                                            varlık olarak kural koyucudur ve   Teizm
          3.  Olası cevap:                                  evrendeki her olaya müdahale
             Bu tarz bir Tanrı anlayışı teist bir anlayıştır. Teizme göre Tanrı   eder.
             evrenin yaratıcısı ve sahibidir. Bundan dolayı yarattığı evrenin
             kural koyucusudur. Evrende var olan akışın, milyarlarca yıldır   Tanrı, ruh ve fizikötesi hiçbir varlık   Ateizm
             süregelen  sistematik  düzenin  sarsılmazlığının  teminatı  Tan-  yoktur.
             rı'dır. Tanrı'nın olmadığı bir evren bilinç ve düzenden mahrum
             kalır.  İnsanlar  toplumsal  yapı  içerisinde  bir  düzen  kurarken
             çoğu zaman ahlaki, hukuksal ve örfi ilkelerini Tanrı'nın buy-  Çalışma No.: 77
             ruklarını esas alarak ortaya koyarlar. Bu ilkeler zorlayıcı ve
             buyurgandır. Herkesin kafasına göre her istediğini gerçekleş-  1. Yönerge:
             tirip bir düzensizliğe ve kaosa yol açmasının önüne geçilebile-
             ceği temeline dayanır. Tanrı'nın her an her şeyi görüp işitmesi,   Teizm:  Evrenin  yaratıcısının  Tanrı  olduğunu  ve  Tanrı’nın
             her eylemin bir yaptırımının olması insanı kendisine, içinde   doğrudan ya da dolaylı müdahale ederek din oluşturduğunu
             yaşadığı topluma karşı sorumlu kılıyor. Buna göre her türlü   belirtir.
             eylem  ve  davranış  Tanrı'nın  bu  varlığı  ve  yaptırımı  olduğu
             için  gerçekleşmektedir.  Tanrı'nın  olmadığı  düşünüldüğünde   Deizm: Evrenin yaratıcısı Tanrı’dır. Ancak Tanrı evreni ya-
             eylemin mutlak bir bağlayıcı ilkesi kalmamış olur. Bu durum,   rattıktan  sonra  ona  müdahale  etmemektedir.  Peygamber  ve
             insanın sorumluluk ve özgürlük ilişkisinin yeniden yorumlan-  kutsal kitapları da kabul etmez, bunları Tanrı’nın evrene mü-
             masına yol açar.                              dahale ettiği araçlar olarak görür.
                                                           Panteizm: Evrenin yaratıcısı olan Tanrı, evrenle birdir. Evren-
          4.  Olası cevap:                                 de görülen her şey Tanrı’yı yansıtır.
             Vahdetivücut Tanrı'yı evrene içkin olması yönüyle panteizme,   Panenteizm: Evrendeki her şeyin nedeni Tanrı’dır ve bunlar
             hem içkin hem de aşkınlığı yönüyle panenteizmle benzeşmek-  Tanrı’da içkindir ama Tanrı ile aynı değildir. Tanrı evrene aş-
             tedir. Panteizmde Tanrı doğanın kendisidir, panenteizmde ise   kındır.
             Tanrı  hem  doğayı  kuşatmıştır  hem  de  doğanın  ötesindedir.   Ateizm: Tanrı’nın olmadığını savunan görüştür. Ateizme göre
             Vahdetivücut varlığın birliğini esas alması itibarıyla her varlı-  Tanrı ve din insan düşüncesinin ürünüdür.
             ğın bir ve aynı özden doğduğunu ve tanrısal özellik taşıdığını
             ancak Tanrı olmadığını savunur. Her şey Tanrı’dan bir soluk,   Agnostisizm: Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu konusunda kesin
             bir ses ve yansımadır anlayışına sahiptir. Ancak Tanrı bu her   bir yargıya varmanın mümkün olmadığını savunur. Tanrı fik-
             şeyi aşan üstün bir iradedir. Bu açıdan her şey, ruhsal olarak   rini zihinle kavramak mümkün değildir. Bu nedenle varlığı ya
             olgunlaşmasını  yani  tekâmülünü  bitirdikten  sonra  Tanrı'ya   da yokluğu hakkında yeterli delil bulunamaz.
             döner. Bu bakış açısı panenteizmi “vahdetivücut”a daha çok
             yakınlaştırır.                             2. Yönerge:
                                                           Öğrencilerin Tanrı’nın  varlığı  hakkındaki  görüşlerini  sorgu-
          Çalışma No.: 76                                  laması,  anlaması  ve  kanıtlarla  temellendirebilmesi  beklenir.
                                                           Aynı zamanda kendisinden farklı görüşlere sahip olan arka-
          1.  "Panteizm,  Tanrı  görünmeyen  evrendir;  evren  ise  görünen   daşlarının kanıtlarını da dinlemesi, sorgulayabilmesi ve farklı
             Tanrı’dır.”, “Agnostisizm hem teizme hem de ateizme aynı   görüşleri saygı ve hoşgörü ile karşılayabilmesi beklenir. Bura-
          160
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169