Page 162 - Felsefe 10
P. 162

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             lerin egemen olacağı, gücün kutsanacağı bir yapı ortaya çıkar.
             Psikolojik olarak korku ve güvensizliğin, aidiyetsizliğin, kim-  Ne   Gardi-  Kimsenin onları  Ahlak, kimsenin
             liksizliğin ve herkesin herkese dönüştüğü tekilleşen kaotik bir   za-  yanlar   görmediğini   görmediği za-
             dünya söz konusu olur.                        man?  ne      düşündükleri   manlarda bile iyiyi
                                                                 zaman   zaman (gece   yapmakla ilgilidir.
          3.  Olası cevap:                                       daha    uygunsuz     Kimse görmese
                                                                         aramalar
                                                                                      de iyi olan (doğru
                                                                 kötü
              Ahlak, toplumsal bir zeminde anlam bulan bir olgudur. Ahla-  davra-  yapma, şiddet   olan) davranışlar
             kilik bireye indirgendiğinde manevi olarak toplumsal çözülme   nışlar   gösterme)  sergilenmelidir.
             başlar. Ancak bu durum bireyin ahlaki ilke ve ölçü olarak al-  sergile-
             dığı edimi kendi iradesiyle ortaya koymasına engel değildir   diler?
             lakin  toplumsal  kimlikten  arındırılmış  bir  edimin  ahlakiliği
             sorgulanabilir.  Çünkü  ahlakilik  en  temelinde  toplumsal  bir   Ni-  Gruplar   Herkesin birbi-  Kişiler arasında
             içleme sahip olduğu için bireyin ahlakilik olarak ortaya koy-  çin?  niçin   rine eşit davran-  dil, din, ırk, statü
             duğu  edimin  temellerinde  de  mutlak  toplumsal  bir  yansıma   kişilik-  ması için  ayrımı yapılmadan
             vardır.  Birey  yalnızca  belli  yönlerini  kendi  kişiliğine  göre   sizleş-  “iyiyi yapmanın
             törpüleyerek  ortaya  koyar.  Dolayısıyla  saf  bir  özgürlükten   tirilmiş   kendisi iyi olduğu
             bahsedemeyiz.                                       olabilir?            için” herkese iyi
                                                                                      davranılmalıdır.
          4.  Egzistansiyalizmle  (varoluşçuluk)  örtüşen  bir  yaklaşımdır.
             Egzistansiyalizmde de birey ve bireyin kendi varlığını gerçek-
             leştirmesidir aslolan. "İnsan kendini gerçekleştirdikçe özgür-  Nere-  Olay   Laboratuvar   Laboratuvar orta-
             le şir." anlayışı her iki yaklaşımda da esastır.  de?  nerede   ortamında  mı ya da gerçek
                                                                 geçiyor?             dünya farketmek-
                                                                                      sizin iyi davranış-
          Çalışma No.: 67                                                             lar sergilenmeli,
                                                                                      aşırılıklardan
                                                                                      kaçınılmalıydı.
          1.  Çünkü Brenin kendi doğası gereği içgüdüsel davranışlarda bu-
             lunmuştur. Yaptığı eylemleri kendi istenci ve iradesi ile tercih
             etmemiştir. Brenin hayvan olması nedeniyle insanlar gibi bazı   Kim?  De-  Mahkûmları   Hiç kimse şakacı
             temel haklara sahiptir. Ama özgür iradesi olmadığından yap-  neyde   düşürüp onlara   değildi. Gardi-
             tıkları iyi ya da kötü olarak değerlendirilemez, davranışının   şakacı   gülen gardiyan   yanların güldüğü
             ahlakiliği tartışılamaz.                            olan    öğrencilerin   eylemlerin hiçbiri
                                                                 kimdi?  şaka yapıyor   gülünecek nitelikte
          2.  Bebekler, bazı yaşlılar, zihinsel engeli olanlar veya ağır dere-  izlenimleri  değildi.
             cede kişilik bozukluğu olanlar. Kendi iradesini özgürce kul-
             lanamayanlar eylemlerinin sonuçlarından sorumlu tutulamaz.
                                                        Çalışma No.: 69
          3.  İrade: Kişi, eylemlerinde iyi ya da kötüyü tercih edecek zihin-
             sel güce sahip olmalıdır.                  1.  Olası  cevaplar:
             Özgürlük: Kişi, eylemlerini seçerken yaşamını tehdit eden bir   • Ahlaki eylemlerimizin nihai amacı mutlu olmaktır.
             baskı  altında  olmamalıdır.  İyi  ya  da  kötüden  birini  özgürce
             tercih edebilmelidir.                         • Ahlaki eylemlerimizin nihai amacı insanlara faydalı olabil-
             Başka insanları etkilemesi: Kişinin, yaptığı eylemden etkile-  mektir.
             nen başka kişiler olmalıdır. Örneğin kulaklıkla yüksek sesle   • Tanrı'nın buyruğu olduğu için, Tanrı'nın rızasını yerine ge-
             müzik dinleyen birinin eylemi sadece kendisi ile ilgili olup   tirmektir.
             ahlaki  olarak  nitelendirilemez.  Evinde  sabaha  karşı  yüksek
             sesle  müzik  dinleyen  birinin  davranışı,  komşuları  üzerinde   2.  Bu görüşe göre ahlak yasası subjektiftir. Kişinin bulunduğu
             (olumsuz) bir etki yaratır ve ahlaki olarak değerlendirilebilir.  duruma göre iyinin ve kötünün ölçüt ve değerleri farklılaşa-
                                                           bilir. Dolayısıyla tamamen objektif ve genel geçer bir ahlak
                                                           yasasından bahsedilemez.
          Çalışma No.: 68
                                                        3.  Olası cevap:
          1.                                               Özellikle uhrevi dinler olan İslam ve Hristiyanlık evrensel bir
                                         AHLAKİ AÇIDAN     ahlak anlayışı üzerinden bütün insanlığa çağrıda bulunurlar.
                    SORU-   ÖRNEK OLAY   DEĞERLENDİR-
             5N 1K                                         Kutsal kitaplarında tüm zaman ve toplumlara bir sesleniş var-
                     LAR      ANALİZİ     DİĞİMİZDE NE     dır. Bunların dışında Budizm ve Konfüçyüsçülük gibi dinî ve
                                         YAPILMALIYDI?     felsefi öğretilerde de evrensel nitelikte ahlaki öğretiler bulun-
                                                           maktadır.
              Ne?   Gardi-  Gardiyan    Gardiyan rolün-
                    yanlar   rolündeki   deki öğrenciler,
                    kendi-  öğrenciler, kötü   görev ve yetkilerini   Çalışma No.: 70
                    lerine   (hatta sadistçe)   kötüye kullanma-
                    verilen   davranışlarda   malıydı. Karşıla-
                    görevleri  bulunuyor. İyi   rındaki kişilerin her   1.  Olası cevaplar:
                    yerine   hiçbir davranışa  şeyden önce insan   • Mümkündür. Çünkü, insanın doğası bir ve aynıdır.
                    getirir-  rastlanmıyor.   olduklarını göz
                    ken “iyi,   Görevleri ne-  önünde bulun-  • Mümkün değildir. Çünkü insan doğasını; yaşadığı coğraf-
                    kötü ve   deniyle verilen   durmalı, onların   ya,  kültürel  koşullar,  inanç    ve  değer  sistemleri  belirler.
                    sorum-  sorumlulukları   güvenliğini iyi bir   Bunlarda değişken olduğuna göre evrensel bir ahlak yasası
                    luluk”   yerine getirmek-  şekilde sağlayabil-  oluşturmak mümkün değildir.
                    bağla-  tense görev ve   meli, sorumluluk-
                    mında   yetkilerini aşan   larını bu temelde   2.  İnsan, sosyal bir varlıktır. Birçok yönüyle topluma bağlıdır.
                    neler   davranışlar   (iyiyi esas alarak)   Toplumsal  her  türlü  gelişmeden  etkilenir.  Sadece  kendi  çı-
                    yaptılar?  sergiliyor.  yerine getirmeliydi.  karlarımız üzerinden bir  yaşam tesis etmeye kalkıştığımızda
          158
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167