Page 157 - Felsefe 10
P. 157

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                              yöntemlerini kullanarak görüşlerini temellendirmeleri hedef-
             Çalışma No.: 51                                  lenmektedir.
            1.  Olası  cevaplar:  “Kilom  arttı,  boyum  uzadı,  saçlarım  uzadı   2.  Realizm: "Varlık vardır." görüşünü savunan akımlara verilen
                vb.”, “Annem yanımda olmadığında korkuyordum ama artık   isimdir.
                bu  bana  o  kadar  korkutucu  gelmiyor,  bebekken  güldüğüm
                şeyler bana artık o kadar komik gelmiyor vb.”, “Çevremdeki   Nihilizm: "Varlık yoktur." görüşünü savunan akımlara verilen
                nesnelerin adlarını hatırlamakta artık zorluk çekmiyorum, il-  isimdir.
                kokulda matematik dersi bana daha kolay geliyordu ama artık   Oluşçuluk: Varlık, oluştur.
                gelmiyor vb.”                                 Materyalizm: Varlık maddedir.
            2.  Olası cevaplar: “Boyumun birkaç santim daha uzun olacağını   İdealizm: Varlık ideadır.
                düşünüyorum, saçlarımın rengini değiştireceğimi düşünüyo-  Düalizm: Varlık hem madde hem de ideadır.
                rum vb.”, “Öfkemi daha iyi yönetebileceğimi düşünüyorum,   Fenomenoloji: Varlık fenomendir.
                sevgiyle ilgili duygularımın değişeceğini düşünüyorum vb.”,
                “İlgilendiğim alanda yüksek lisansımı bitirmiş olacağımı dü-  Egzistansiyalizm: Varoluş özden önce gelir.
                şünüyorum, iletişim konusunda şu anda olduğumdan daha iyi
                olacağımı düşünüyorum vb.”
                                                           3.
                                                                                Varlık
            3.  Olası  cevaplar:  “Değişmeden  kalan  hiçbir  şey  olmayacak.   var mıdır?
                Diğer soruları cevapladıktan sonra fark ettim ki fiziksel gö-            Varlık
                rünüşüm,  duygularım,  düşüncelerim  sürekli  farklılaşmış  ve   Varlık
                farklılaşmaya da devam edecek gibi duruyor.”, “Her ne kadar   vardır.    yoktur.
                her şey değişiyor gibi görünse de beni ben yapan değişmeyen   Realizm    Nihilizm
                bir öz olduğunu düşünüyorum. Nasıl ki su hâl değiştirip buz
                da olsa buhar da olsa özü hâlâ su ise bende de değişmeyen bir
                öz vardır.”                                           Varlık
                                                                     nedir?
             Çalışma No.: 52

            1.  Olası cevaplar:
                1. İnsanın doğuştan bir doğası, özü vardır. Bu özü Tanrı belir-
                 ler. Varlığı algılama ve yorumlama koşullarımız değişken   Oluşçuluk  Materyalizm    Fenomenoloji
                 olsa bile algılama, düşünme, acı çekme, heyecanlanma, ne-
                 densel ilişkiler kurma, hüzünlenme, keder duyma ve daha
                 onlarca niteliği insan bir potansiyel olarak dünyaya geldi-
                 ğinde kendinde hazır bulur. Yalnızca bu potansiyeli herkes   İdealizm  Düalizm  Egzistansiyalizm
                 farklı bir alana yönlendirir.
                2. İnsanın doğuştan bir doğası yani özü yoktur. Çünkü doğuş-
                 tan ortak bir özün olabilmesi için insanın aynı yaratıcı akıl   Çalışma No.: 54
                 tarafından yaratılmış olması gerekirdi. Oysa böyle bir Tanrı
                 yoktur. İnsan âdeta dünyaya savrulmuştur ve bir başınadır.
                 Kendi kararlarını kendisi alır, kendi yolunu kendisi bulur.  1.  Bilen özne: Bilmek istenilen nesneye yönelen, bilme eylemin-
                                                              de aktif olan kişi.
            2.  Bu söz, Tanrı'nın olmadığı bir anlayış üzerinden ortaya ko-  Bilinen nesne: Bilgimize konu olan, bilmek istediğimiz her
                nulabilir. Tanrı varsa varlığın özünü, doğasını o belirlerdi. Bu   şey (kişi, kavram, nesne…). Bilme eyleminde pasif olan taraf.
                durumda her varlık bir özle dünyaya gelir ve ona göre kendini
                ortaya koyardı. Tanrı yoksa varlığın doğuştan gelen bir özün-  Aktlar:  Bilginin  oluşumu  sürecinde  özne  ile  nesne  arasında
                den, doğasından bahsedemeyiz. Bu durumda saf ve somut bir   bağ kuran araçlardır. Duyu aktları ve düşünme aktları şeklin-
                varlık olarak dünyaya geliriz. Bizi biz yapan şeyi öznel bağ-  de karşımıza çıkar. Duyu aktları, duyu organları aracılığıyla
                lamda biz belirleriz. Ne olmak istediğimize, ne yapmak istedi-  yapılan algılamalarda kullanılır. Düşünce aktları ise duyularla
                ğimize biz karar veririz.                     algılanan şeyler üzerine düşünme, onları anlama ve açıklama
                                                              süreçlerinde kullanılır.
            3.  Olası cevaplar:                               Bilgi: Öznenin nesneye yönelmesi sonucu ortaya çıkan üründür.
                1. Öz bilinebilir. Bir varlığın milyonlarca yıl boyunca kendini   2.
                 ne şekilde ortaya koyup gerçekleştirdiği onun özüne dair   Temel  ögelerden  biri  eksik  olursa  bilgi  ortaya  çıkamaz.  Bu
                 bir  bilgi  verir  bize.  Özellikle  bilimin  ilerlemesi,  varlığın   ögelerin her birinin bilginin oluşumunda ayrı bir rolü ve öne-
                 mahiyetini daha çıplak ve görünür hâliyle anlamayı kolay-  mi vardır. Örneğin özne var ama bilmek istediği bir nesne yok-
                 laştırmıştır. Bir varlığın renk, koku, tat, şekil, yer kaplama,   sa bilgi ortaya çıkamaz. Kitaplığınızda yüzlerce kitap olsa da
                 boyut gibi ikincil niteliklerini dışarıda bıraktığımızda yani   onları okumak isteyen biri yoksa yine bilgi oluşmaz. Kitaplar
                 paranteze aldığımızda geriye o varlığın özsel niteliği, amacı   kütüphanenizde duruyor ve siz de karşısına geçip bu kitapları
                 kalır. Bir şeyin amacı onun özünü de ortaya koyabilir.  okumak istediğinizi belirtiyor ama bir tanesini elinize alıp onu
                                                              okumaya  başlamıyorsanız  yine  bilginin  oluşması  mümkün
                2. Öz bilinemez. Paranteze almanın ölçütleri nelerdir? Neye   değildir.
                 göre hangi niteliğin birincil ya da ikincil nitelik olduğuna
                 karar verip kenara alacağız? Bir nesnenin birçok niteliğini   3.  Örneğin öğretmen sınıfta Platon’un bilgi anlayışını anlatıyor.
                 paranteze alıp geriye kalanlar üzerinden tanımlama yaptı-  Öğretmenin  anlattığı  bu  konu,  onu  dinleyen  öğrenciler  için
                 ğımızda o nesneyi tam olarak verebilir miyiz? Tüm bunlar,   nesnedir.  Öğretmen  konuyu  anlatırken  konuşuyor,  yürüyor
                 şüphelidir.                                  olsa da bilme eyleminde zihni pasif olan taraftır. Öğretmeni
                                                              dinleyen öğrenciler, bilmek istedikleri konuya yöneldiklerin-
                                                              den bilme eyleminde zihinsel açıdan aktif taraf ve özne ko-
             Çalışma No.: 53                                  numundadır. Bazı öğrenciler öğretmenin anlattıklarını sadece
                                                              duyu aktlarını kullanarak dinler. Bazı öğrenciler ise duyduk-
            1.  Bu etkinlikte öğrencilerin ilgilerini çeken soruyu belirleme-  ları üzerine düşünür, anlamaya çalışır, sorular sorar. İşte bu
                leri, soruya yönelik bir görüş geliştirmeleri ve akıl yürütme   nedenlerle aynı konu hakkındaki bilgilerimiz farklılık gösterir.
                                                                                                   153
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162