Page 153 - Felsefe 10
P. 153
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
gereken bazı nitelikler vardır. Doğruluk değeri taşımayan ve 2. a) Çünkü, için, -den dolayı, olduğundan gibi kelimeler çoğun-
bir yargı bildirmeyen dilek, istek, emir ve soru cümleleri öner- lukla bir öncülle beraber gelirler.
me niteliği taşımazlar. Örneğin “Bugün yağmur yağar mı?” b) Demek ki, bu yüzden, sonuç olarak, buna bağlı olarak, bu
cümlesi herhangi bir yargı bildirmemektedir ve bu cümlenin sebepten gibi kelimeler çoğunlukla sonuç önermesinden
bir doğruluk değeri de bulunmamaktadır. hemen önce gelirler.
2.
D 85 p Çalışma No.: 34
D
D Y 35 p
D 1. Bu etkinlikte öğrencilerin, verilen örneği inceledikten sonra
kendi iddialarını destekleyen bir argüman geliştirmeleri bek-
60 p
D
D Y D lenmektedir.
Y
10 p 2. Felsefi düşüncede görüşlerin temellendirilmesi ve kanıtlarla
Y desteklenmesi, güçlü bir yapı oluşturmak için olmazsa olmaz
25 p
D niteliktedir. Filozoflar görüşlerini desteklemek, kanıtlamak
Y Y için argümanlar geliştirirler. Akla uygun sebeplerle gerekçe-
D
Y 75 p lendirilmeyen görüşler, ikna edici olmaktan da uzak olacaktır.
Y Bu nedenle felsefi düşünce için argüman geliştirmek oldukça
D 100 p
Y D önemlidir.
D
Y 50 p
D Çalışma No.: 35
D 0 p
Y 1. Olası cevap:
D Y
Y 50 p Acı ve yıkım getiren her olay kötüdür.
Y Savaşlar da acı ve yıkım getirir.
D 75 p
D Y O hâlde bütün savaşlar kötüdür.
D
Y
25 p
Y 2. ÖNERME NİTELİĞİ TAŞI- ÖNERME NİTELİĞİ TA-
90 p
D YAN CÜMLELER ŞIMAYAN CÜMLELER
Y D D
Y 40 p 1. Bütün kuşlar kanatlıdır. 1. Savaşlar olmasın.
D 2. Hiçbir insan balık 2. Bu arabanın sahibi
Y D 15 p
Y değildir. kim?
Y
65 p
3. Bazı resimler güzeldir. 3. Alışveriş yap!
4. Müzik ruhun gıdasıdır. 4. Oh! Yağmur yağıyor.
Çalışma No.: 32 5. Damlaya damlaya göl
olur. 5. Of! Çok yoruldum.
1. Verilen önermeleri incelediğimizde özne olan terimin içerdiği
üye sayısının farklılaştığını görüyoruz. Birinci önermede özne 3. Daha huzurlu bir dünyada yaşamak istiyorsanız tüm insanlara
bütün ülkeleri, ikinci önermede bazı ülkeleri, son önermede karşı adil olmalısınız.
ise yalnızca bir ülkeyi kapsamaktadır. Adil olmak, size karşı iyi niyet ve saygınlığın oluşmasını
sağlar.
2. Boşluklara sırasıyla tikel, tümel ve tekil kavramları yerleşti- O hâlde adil olanlar, tüm insanların iyi niyet ve saygınlığını
rilmelidir. kazanabilenlerdir.
3.
Kavramlar Tümel Tikel Öner- Tekil Çalışma No.: 36
Önerme me Önerme
Filozof Bütün Kimi Sokrates 1. TÜMEVARIM: Özelden genele, parçadan bütüne ulaşma biçi-
filozoflar filozoflar bir filozof- minde giden akıl yürütme biçimidir.
ölümlüdür. Fransa’da tur.
doğmuştur. TÜMDENGELİM: Özelden özele veya genelden genele doğ-
ru giden akıl yürütme biçimidir.
Sayı Her rakam Birtakım Beş ANALOJİ: Aklın özelden özele izlediği yoldur. Bazı nesne
bir sayıdır. sayılar ikiye rakamı bir veya olguların benzerliğinden hareketle biri hakkında verilen
bölünebilir. sayıdır. bir yargının diğeri hakkında da verilmesidir.
İnsan Hiçbir insan Bazı Ayşe
ölümsüz insanlar başarılı bir 2. Tümevarım daha çok bilim insanları, dedektifler, emniyet
değildir. başarılıdır. insandır. mensupları tarafından kullanılır. Tümdengelim ise daha çok
filozoflar, matematikçiler, teologlar tarafından kullanılır.
3. Tümevarım, bizi doğrulanabilirlik sorunuyla karşı karşıya bı-
Çalışma No.: 33 rakır. Tek tek nesne, olay ve olgular üzerinden genel bir ilkeye
varmaya çalışırken o konu ile ilgili bütün nesne veya verilere
1. Öncül Önermeler: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15 ulaşıldığı konusunda şüphe uyandırır.
Sonuç Önermeleri: 3, 8, 9, 12, 16 Analojide ise zorunlu bir benzerlik olmayabilir. Özellikle top-
149