Page 154 - Felsefe 10
P. 154

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             lumsal zeminde koşulların benzer olması aynı sonuçları ortaya   3.  Bu fıkrada hahamın karısı, İzak ve Samuel'e hahamın verdi-
             çıkarmayabilir. Başka ara etkenler, sonuçların farklı olmasına   ği cevaplarda bir tutarsızlık yani çelişki fark etmiştir. Niteliği
             yol açabilir. Sonuç zorunlu ve kesin değildir. Bu açıdan man-  aynı olan bir konuda aynı anda ikisine de "Haklısın." demesi
             tıksal geçerliliği konusunda sorunlar vardır.  bir tutarsızlık yani çelişki yaratmıştır. Çünkü haksızlık duru-
                                                           mu karşısında karşıt iki iddiadan ancak biri doğru olabilir.
                                                           Ayrıca karısına da "Sen de haklısın." diyerek düştüğü tutarsız-
          Çalışma No.: 37
                                                           lığı bir bakıma kabullenmiştir.
          1.
                     AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ            Çalışma No.: 39
              TÜMEVARIM   TÜMDENGELİM     ANALOJİ
              (Endüksiyon)  (Dedüksiyon)                       (Benzeşim)  1.  Bir bilginin aynı anda doğru ve yanlış olması mümkün de-
                                                           ğildir. Bu durum çelişki doğurur. Bir bilgi ya doğrudur ya da
              Volkan, spor   Tüm gelişmiş   İspanya, Ak-   yanlıştır.
              yapıyor ve   toplumların   deniz ülkesidir
              sağlıklıdır.  eğitim seviyeleri   ve İspanya’da    2.  Tutarsızlık  gösteren  söz  ve  davranışlarda,  sosyopsikolojik
              Onur da spor   yüksektir.  zeytin yetişir.   durumlar ile zihinsel çatışma durumlarında kullanılmaktadır.
              yapıyor ve   Japonya, geliş-  Türkiye de Ak-  Örneğin sivil yaşamında insan haklarına yönelik yaklaşımları
              sağlıklıdır.  miş bir ülkedir.  deniz ülkesidir.  evrensel olan bir yargıcın, mahkeme esnasında  kamuoyu ve
                                                           otoritenin etkisinde kalarak bir kişi veya grubun haklarını ihlal
              O hâlde, spor   O hâlde, Japon-  O hâlde, Türki-  edecek bir karar vermesi.
              yapanlar sağ-  ya’nın da eğitim   ye’de de zeytin
              lıklıdır.   düzeyi yüksektir.  yetişir.
                                                        3.  Giritli  filozof  Knossoslu  Epimenides  asırlar  boyunca  man-
                                                           tıkta bir sorun hâline gelen ölümsüz bir ifadede bulunmuştur.
          2.                                               Kendisi de bir Giritli olan Epimenides'in "Tüm Giritliler ya-
              TÜMEVARIM   TÜMDENGELİM     ANALOJİ          lancıdır." ifadesi bir paradokstur. Paradoks, bir ifadenin kendi
              (Endüksiyon)  (Dedüksiyon)                       (Benzeşim)  zıddını da içinde barındırmasıdır. Bundan dolayı doğru veya
                                                           yanlış demek mümkün değildir. Çeldirici bir şekilde iki değeri
              Mehmet okula   Bütün geze-  Brezilya güney   de içinde barındırdığı için çelişki taşımaktadır.
              gittiği için öğ-  genlerin uydusu   yarım kürededir
              rencidir.   vardır.       ve ekvatoral
              Berk okula   Dünya da bir   iklime sahiptir.  Çalışma No.: 40
              gittiği için   gezegendir.  Arjantin de
              öğrencidir.  O hâlde Dün-  güney yarım    1.  Olası cevaplar:
              Yeliz okula   ya'nın da uydusu  kürededir.
              gittiği için   vardır.    O hâlde Arjan-     Siz gerçek misiniz?
              öğrencidir.               tin de ekvatoral   Evet, kendimi görebiliyorum, sesimi duyabiliyorum, yer kap-
              O hâlde bütün             iklime sahiptir.   lıyorum vs.
              okula gidenler                               Elinizdeki kalem gerçek midir?
              öğrencidir.                                  Evet, somuttur, kalemi elimde tutuyorum, görüyorum vs.
                                                           Sayılar gerçek midir?
          3.  Burada  iki  durum  söz  konusudur.  Birinci  durumda  o  güne
             kadar kokuyla deneyimlediğimiz her çiçeğin tek tek ayrı ayrı   Hayır, sayılar kendi başına var olamaz. Soyutturlar.
             kokusu olduğu için tümevarımcı bir mantıkla bu genelleme   Evet, sayılarla işlem yapabilirim, evrensel bir anlam ve doğ-
             ortaya çıkar. İkinci durumda ise yeryüzünün bütün farklı çi-  rulukları vardır.
             çeklerinin  kokularını  deneyimleme  imkanı  olmadığı  hâlde   Çiçek sayılardan daha fazla mı gerçektir?
             aksi yönde hiç kokusu olmayan bir çiçeğe rastlanılmadığı için   Evet, çiçekleri görmek, kokusunu duymak mümkündür. Ger-
             böyle bir genelleme ortaya çıkar ve bu genelleme üzerinden   çek olduklarını kolaylıkla anlayabilirim.
             tikel yargılara varılır.
                                                           Hayır, sayıların varlığı da çiçekler kadar açık ve nettir.
                                                           Siz çiçekten daha fazla mı gerçeksiniz?
          Çalışma No.: 38
                                                           Evet, çünkü daha karmaşık bir yapıya sahibim; hareket ediyor,
                                                           konuşabiliyor ve düşünebiliyorum.
          1.  Tutarlılıkta  önermeler,  nitelik  ve  nicelik  açısından  sonuçla
             uyumludur. Çelişiklikte önermeler sonuçla bir tezat oluştu-  Hayır, çiçeklerleri de kendimi de duyu organlarım aracılığıyla
             ruyor.                                        algılayabilirim.
                                                        2.  Olası cevaplar: Duyu organları aracılığıyla algılanabilen var-
          2.
                   ÖNERME         ÖNERMENİN ÇELİŞİĞİ       lıkların gerçekliği vardır.
                                                        3.  Gerçeklik: En genel anlamı içinde, dış dünyada nesnel bir va-
              1.  Bütün insanlar   1.  Bazı insanlar canlı
                canlıdır.           değildir.              roluşa sahip olan varlık, var olanların tümü, var olan şeylerin
                                                           bütünü; bilinçten, bilen insan zihninden bağımsız olarak var
              2.  Bazı kalemler    2.  Hiçbir kalem siyah   olan  her  şey.  Özne-nesne  ilişkisi  dâhilinde,  öznenin  kendi-
                siyahtır.           değildir.              sinden bağımsız olan ve özne tarafından konu edilebilir (de-
                                                           neyimlenebilir, algılanabilir, zihinsel olarak kavranabilir) ya
              3.  Bütün üçgenler üç   3.  Bazı üçgenler üç   da konu edilemez her şeyin “gerçeklik” olduğu, dolayısıyla
                kenarlıdır.         kenarlı değildir.      terimin var olanların tümünü (soyut ve somut) kapsadığı ileri
                                                           sürülebileceği gibi gerçekliğin sadece kavranabilir ya da sa-
              4.  Bazı kuşlar evcildir.  4.  Bütün kuşlar evcildir.
                                                           dece algılanabilir şeyleri (somut) kapsadığı da düşünülebilir.
              5.  Hiçbir kitap defter
                                 5.  Bazı kitaplar defterdir.
                değildir.

          150
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159