Page 159 - Felsefe 10
P. 159

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                olabiliriz? Doğru bilginin ölçütü nedir? (Deneye dayanması,   3.  Özellik: Eleştirellik
                tutarlı olması, genel uzlaşım sonucu elde edilmesi...)  Örnek:  Newton'ın  yer  çekimi  hipotezi  200  yıl  boyunca  bir
                Bilginin güvenirliliği: Hangi bilgilerin doğruluğuna güvene-  doğa yasası olarak kabul edildiği hâlde, geçen yüzyılın son-
                biliriz? (Filozofların öğretileri, bilirkişiler, hakemli yayınlar,   larına doğru bazı olguları açıklamada yetersizliği görülünce
                uzman görüşleri, devlet siteleri…)            eleştiriye uğramış, daha sonra daha güçlü olan Einstein teori-
                                                              sine yerini bırakmak zorunda kalmıştır. Bu da gösterir ki  bi-
            2.  Olası  cevaplar:  “Bilgiye  ulaşma  sürecimizin  nasıl  olduğu   limde hiçbir “doğru” değişmez değildir.
                açıklanmıştır. Bilginin doğruluğu ve güvenirliliği hakkındaki   (Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi s. 20)
                tartışmalar, bilgiyi daha güvenilir ve geçerli kaynaklar aracılı-
                ğıyla elde etmemize olanak sağlamıştır. Bilgimizin sınırlarının   4.  Bilim, denetimli gözlem ve gözlem sonuçlarına dayalı man-
                gittikçe genişlediği görülmüştür. İnsanoğlu için binlerce yıldır   tıksal düşünme yolundan giderek olguları açıklama gücü ta-
                bilinemez  sanılan  şeyler  hakkında  bilgiye  ulaşılmış  olması,   şıyan  hipotezler  (açıklayıcı  genellemeler)  bulma  ve  bunları
                yeni  konuların  araştırılmasının  ve  yeni  bilgilerin  önünü  aç-  doğrulama yöntemidir.
                mıştır.” gibi cevaplar verilebilir.
                                                           2. Yönerge:
            2. Yönerge:
                                                           1.  1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11
                Septikler: Bilgiyi elde etmek için duyulara ihtiyaç vardır. Du-
                yular yanıltıcıdır, onlara güvenilemez. Bu nedenle doğru bil-  2.  1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12
                giye ulaşmak mümkün değildir.
                Rasyonalizm: Salt akıl aracılığıyla doğru bilgiye ulaşmak   3.  1, 2, 8, 10
                mümkündür. İnsan doğuştan bu yetiye sahiptir.
                Emprizm: Doğuştan gelen bir bilgi yoktur. İnsan zihni doğuş-   Bilim ve felsefe arasındaki farklılıkları şu ana başlıklar al-
                tan boş bir levha gibidir. Tüm bilgiler deneyimler aracılığıyla   tında toplamak mümkündür: a) Bilimin kavram ve soyutla-
                sonradan oluşur.                                maları felsefeninkine göre daha az geneldir ve o, daha özel
                Kritisizm: Ne akıl ne de deney tek başına, bizi doğru bilgiye   konuları ele alır. b) Felsefenin hem olguları hem de değer-
                götüren araçlar olabilir. Bilgi deneyimlerle başlar, akılla son   leri ele almasına karşılık bilim ancak olgularla veya ancak
                bulur.                                          bir olgu olarak değerlerle ilgilenir (örneğin insan bilimleri
                                                                veya sosyal bilimler). Daha basit bir deyişle bilim ele aldığı
                Entüisyonizm: Bilgi aklın ve deneyimlerin ötesinde, içten ge-  olgular üzerinde iyi, kötü, doğru, yanlış, haklı, haksız vb.
                len sezgisel bir şeydir.                        türünden değer hükümleri veremez, onlara erekler, idealler,
                                                                anlamlar  yükleyemez.  c)  Bilimin  önermelerinin  doğrula-
                                                                nabilmelerine  karşılık  felsefenin  önermeleri  dar  anlamda
            3. Yönerge:
                                                                doğrulanamaz. Bunun bir sonucu olarak bilime dayanarak
                Öğrencilerin  öğrendiği  bilgileri  analiz  ederek  kendi  kişisel   hesaplamalar yapıp ön deyilerde bulunma imkânına sahip
                görüşü üzerine odaklanması, onu geliştirebilmesi, temellendi-  olmamıza karşılık felsefede böyle bir şey söz konusu de-
                rebilmesi ve ifade edebilmesi beklenir.         ğildir. ç) Bilimsel araştırma ve buluşlar yapma yöntem ve
                                                                usullerinin  belli  ve  öğretilebilir  olmalarına  karşılık  felse-
                                                                fenin filozoflar tarafından bile üzerinde uzlaşılan belli ve
             Çalışma No.: 59                                    standart bir araştırma, düşünme yöntemi mevcut değildir.
                                                                d) Bilime dayanılarak bilimin uygulaması olan teknolojiler
                                                                yaratılabilmesine karşılık felsefede böyle bir imkân mev-
            1. Yönerge:                                         cut değildir. Felsefe bir düşünme ve eylemedir; bir yapma,
                                                                meydana getirme değildir.
            1.  “Bilim, her türlü düzenden yoksun duyu verileri (algılar) ile   (Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş s. 20-21’den derlenmiştir.)
                mantıksal olarak düzenli düşünme arasında uygunluk sağlama
                çabasıdır.” (Albert Einstein)
                “Bilim,  gözleme dayalı akıl yürütme yoluyla önce dünyaya   Çalışma No.: 60
                ilişkin olguları, sonra bu olguları birbirine bağlayan yasaları
                bulma çabasıdır.”(Russell)                 1. Yönerge:
                                                               Bilimsel düşüncenin veya yöntemin yapısı, işlevi nasıldır?
            2.                                                  Bilimin değeri nedir?
                   Özellikler
                                                                Toplum bilimleri ya da tin bilimlerinin özce doğa bilimle-
                                                                rindekinden farklı bir araştırma mantıkları mı vardır yoksa
                  7   Olgusaldır.                               bütün bilim dalları için geçerli tek bir bilimsel araştırma
                                                                mantığı tasarlamak mümkün müdür?
                  1   Mantıksaldır.                             Elektron, atom, yörünge, bilinçaltı gibi birtakım kuramsal
                                                                terimlerin somut bir varlıkları var mıdır, varsa bunları nasıl
                                                                açıklamak gerekir?
                  5   Nesneldir.
                                                                                   Bilimin   Bilimin
                  8   Eleştireldir.                                  Bilimin hayatınız   ülkemiz   dünya
                                                                     üzerindeki
                                                                                   üzerindeki  üzerindeki
                  3   Genelleyicidir.                          Olumlu  Uzakta olan   Gelişmiş   Salgın
                                                               etkileri  arkadaşlarımla   bir ulaşım   hastalıklarla
                  2   Seçicidir.                                     daha hızlı iletişim   ağımızın   mücadele
                                                                     kurabiliyorum vb.  olması vb.  etme vb.
                                                               Olum-  Ameliyatımda   Fabrikaların   Ozon
                  6   Evrenseldir.
                                                               suz   yapılan bir yanlışlık   doğal su   tabakasının
                                                               etkileri  yüzünden kolumu   kaynaklarını   incelmesi vb.
                  4   Birikimli ilerler.                             kullanmakta zorluk   kirletmesi vb.
                                                                     çekiyorum vb.
                                                                                                   155
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164