Page 156 - Felsefe 10
P. 156

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2.   Olası cevaplar:
          Çalışma No.: 47
                                                           Emin olabiliriz. Deneye konu olabilen, duyularla algılanabilen
                                                           varlıklar somuttur ve gerçektir.
                                 İnsan
                   Duyu   Zaman         Zaman              Emin olamayız. Çünkü somut olan her varlığı duyularımızla
                  organ-   ve   zihnin-  içeri-  Nes-      algılarız ve duyularımız çoğu zaman bizi yanıltır.
                  larıyla  mekân   den ba-  sinde   nel bir
                                ğımsız          ger-
                  algıla-  içinde       deği-           Çalışma No.: 49
                  nabilir   yer   olarak   şime   çekliği
                                  var           olma
                   olma   alma         uğrama           1.  Zihnimiz zaman ve mekân içindeki olay ve olgular üzerinden
                                 olma
                                                           anlamlar kurar. Zaman ve mekân içinde olan her şeyi birbi-
           Peri     X      X      X       X      X         riyle ilişkili şekilde algılarız. Örneğin bulutların varlığı yağ-
           kızı                                            mur yağabileceğine işaret eder. Bulut yoksa yağmurun yağma
                                                           olasılığından  bahsetmeyiz.  Dolayısıyla  nedensellik  ilkesinin
           Tavus
                    √      √      √       √      √         temelinde  somut  gerçeklikler  vardır.  Zihnimiz  bu  ilişkilerin
           kuşu
                                                           ardışıklığı üzerinden önerme ortaya koyar.
           Üç       X      X      X       X      X      2.
           sayısı                                          Bilim ve fizik yasalarının da öngördüğü gibi evrenin bir baş-
                                                           langıcı ve sonu vardır. Bu durum maddi evrenin oluşumunda
           Bulut    √      √      √       √      √         bir bilincin varlığına işaret eder. Buna göre görünür evrenin
                                                           varlığının  ideal  bir  varlığın  mutlak  bilincine  dayandırılma
           Kafdağı  X      X      X       X      X
                                                           olasılığı  vardır.  Bu  evren  için  ortaya  konulabilecek  bir  sav.
           Ağaç     √      √      √       √      √         İnsanı özne olarak ele aldığımızda bu durumun karşılıklı bir
                                                           etkileşimle gerçekleştiğine şahit oluruz. Örneğin ağaç olma-
           İnsan    √      √      √       √      √         dan ağaç ideası olmaz. Ancak insanın bilincinde bir gökdelen
           Dikdört-                                        fikri olmadan da gökdelen ortaya çıkmaz.
                    X      X      X       X      X
           gen
                                                        3.  Bu soru felsefe tarihi boyunca ontolojik olarak tartışılmıştır.
                                                           Buna göre olası üç yanıt vardır:
                                                           a. Maddi bir gerçeklik yoktur. Her şey rasyonel bir bilincin
          1.  Birinci Grup: Peri kızı, üç sayısı, Kafdağı, dikdörtgen.  ürünüdür ve doğuştandır.
             İkinci Grup: Tavus kuşu, bulut, ağaç, insan.  b. Maddi bir gerçeklik vardır. Her şeyi algılarımız ve duyum-
                                                             larımız bilincimize aktarır.
          2.  Varlık: Var olan her şey.                    c. Ne soyut ve manevi şeyler ne de madde vardır. Varlık hiç-
             İdeal  Varlık:  Duyu  organlarıyla  algılanamayan,  zaman  ve   liktir.
             mekân içinde yer almayan, zaman içinde değişime uğrama-
             yan, insan zihninden bağımsız nesnel bir gerçekliği olamayan
             varlıktır.                                 Çalışma No.: 50
             Reel  Varlık:  Duyu  organlarıyla  algılanan,  zaman  ve  mekân
             içinde yer alan, zaman içinde değişime uğrayan, insan zihnin-  1.  Olası cevaplar:
             den bağımsız nesnel gerçekliği olan varlıktır.  1. Bu durumu, elektriğe ve üzerinden elektrik geçen kabloya,
                                                             trafoya benzetebiliriz. Maddi olmayan elektriğin potansiyel
          3.  Olası cevaplar: “Varlığını algılayabildiğim şeylere var derim.   enerjisiyle maddi bir unsur olan kablo veya trafodaki varlık,
             Göremediğim,  duyamadığım,  hissedemediğim  sadece  zih-  ruh ve beden ikiliğini anlatabilir. Trafonun, elektriği kendi
             nimde var olan şeylerin varlığından emin olamam.” “Zaman   içinde barındırdığı gibi beden de ruhu kendi içinde barındı-
             içerisinde değişmeyen şeylere var derim. Zaman içerisinde de-  rır.
             ğişen, dönüşen şeylerin var olduğunu söylemek hatalı olabilir.
             Bugün var dediğim şu ağaç yarın yok olabilir.”  2. Ruh ve beden ikiliğinden emin olamayız. Ruhun tam ola-
                                                             rak ne olduğunu, mahiyetini ortaya koyamayız. Dolayısıyla
                                                             bunu beden üzerinden ilişkilendiremeyiz.
          Çalışma No.: 48
                                                        2.  Bu söz, varlığın sürekli bir akış ve değişim hâlinde bulundu-
                                                           ğunu, hiçbir şeyin kendisi olarak kalmadığını/kalamayacağını,
          1.
                              Gerçek      Düşünsel         her şeyin her an bir başka şeye dönüştüğünü ifade eder.
                Varlıklar
                            (Reel) Varlık  (İdeal) Varlık
                                                        3.  Olası cevaplar:
              Peribacaları    Gerçek                       1. Görünür  evrende  her  an  bir  değişimle  karşı  karşıyayız.
              Unicorn (tek                Düşünsel           Gece ve gündüz, mevsimler, canlı ve cansız varlıklar sürek-
              boynuzlu at)                                   li bir değişim halindedir. Hiçbir şey olduğu yerde kalmaz.
                                                             Yıldızlar ve gezegenler sürekli kendi yörüngelerinde akış
              Adalet                      Düşünsel           hâlindedir.
              Pi sayısı                   Düşünsel         Bu değişmenin ya da oluş hâlinin olası cevapları şunlardır:
              Demir           Gerçek                       a. Tanrı’nın etkisi
                                                           b. Mekanik etki
              Denizanası      Gerçek
                                                           c. Diyalektik etki
              Trafik canavarı             Düşünsel
                                                           ç. Tesadüf
              Üçgen                       Düşünsel         2. Görünür evrende bir değişme yoktur. Değişme olarak ifade
                                                             edilen  şey,  yalnızca  bir  yanılsamadır.  Değişme  hareketle
              Kalem           Gerçek
                                                             olur.  Oysa  sonsuz  oranda  bölünebilir  uzayda  hareket  et-
              Pollyanna                   Düşünsel           menin ya da bir yerden bir yere varmanın imkânı yoktur.
                                                             Dolayısıyla hareket yani eylem yoksa değişme de olmaz.

          152
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161