Page 158 - Felsefe 10
P. 158

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2.  Duyularımız ve deneyimlerimiz olmadan zihnimizin bilgi ya
          Çalışma No.: 55                                  da kavram ortaya koyması mümkün değildir. Çünkü duyum,
                                                           zihnimiz için ham madde rolü üstlenir. Ham madde olmadan
          1.  İnsan merak edip kuşkuya düştüğü için, onu hayrete düşüren   bir ürün ortaya koyamayız. Ancak zihin olmadan da duyum
             şeyleri anlamak istediği için ya da bir problemi çözmek iste-  kendi başına bir bilgi ortaya koyamaz. Zihin veya zihnin kav-
             diği için bilmek ister.                       ramları da duyumdan gelen verileri bir ham madde gibi alır;
                                                           işler, soyutlar ve genel birer kavram olarak ortaya koyar.
          2.  Örneğin elimde duran küçük bir ağaç fidesinin hangi meyve
             fidesi olacağını bilmenin yolu, onu sağlıklı bir şekilde dikmek,   3.
             sulamak ve bu meyve fidesinin bakımını yapıp gözlemlemek-  Yaklaşımın adı  Entüisyonizm
             ten geçer. Bunun sonucunda aradığım yanıt ortaya çıkacaktır.   Ölümden   (Sezgicilik)
             Bilen özne olarak ben merak ettim; merakım, beni merakımın   sonra yeni
             konusu olan fideye dair bir deneyime sürükledi ve sonunda   bir hayat   Nedenleri: Çünkü bu bilgi, akıl ve
             aradığım  yanıtı  buldum.  Buna  göre  özne,  nesneye  duyusal   başlar.  deneyime dayanmaz. Görülür ve
             veya zihinsel anlamda yönelmediği müddetçe nesnenin bilgi-  duyulur bir bilgi olmaktan öte inanç
             sine sahip olamaz.                                         ve sezgiyi esas alan bir bilgidir.
          3.  Somut bir gerçeklik ya da ideadan yoksun bir zihin, herhangi   Dünya,   Yaklaşımın adı  Empirizm
             bir  varlığın  mutlak  bilgisine  ulaşamaz.  Çünkü  hakkında  bir   Samanyolu   (Deneycilik)
             deneyim sahibi olmadığımız, ne olduğunu bilmediğimiz bir   galaksisin-
             varlık zihnimiz açısından bir yokluğa işaret eder ki yokluğu   dedir.  Nedenleri: Deneyim ve gözleme
             bilmenin imkânı yoktur.                                    dayanır.
                                                                        Yaklaşımın adı  Entüisyonizm
                                                            Hayvanlar,
          Çalışma No.: 56                                                            (Sezgicilik) ve
                                                            insanlardan
                                                                                     Empirizm
                                                            daha mer-
          1.  Olası cevaplar:                               hametlidir.              (Deneycilik)
             Tanrı,  sonsuzluk,  inanç,  nedensellik,  özdeşlik,  çelişmezlik   Nedenleri: Deneyim ve sezgi vardır.
             gibi aklın ilkeleri doğuştandır diyen yaklaşımların yanı sıra;
             bilginin doğuştan olamayacağını, sahip olduğumuz her bilgi-  Yaklaşımın adı  Entüisyonizm
             nin duyusal temeli olduğunu, aklın sadece bir potansiyel ol-            (Sezgicilik),
             duğunu ve duyusal verileri işleyip dönüştürdüğünü savunan               Empirizm
             yaklaşımlar da söz konusudur.
                                                            En büyük                 (Deneycilik) ve
                                                            erdem,                   Rasyonalizm
          2.  Empirizme göre somut kavramlar dışında soyut olarak ifade              (Akılcılık)
             edilen tüm ideaların ya da kavramların temelinde de duyusal   adalettir.
             süreçler vardır. Yaşantımız boyunca en iyi, en güzel, en güçlü,   Nedenleri: Deneyimle şekillenen,
             en hızlı, en bilgili olarak nitelenen sayısız edimle karşılaşırız.   akılla kavranan, hissiyatla kavranan
             Tanrı fikrine de bu şekilde varırız. En yetkin varlık kim konu-  bir önermedir.
             sunda tıkandığımızda bu, Tanrı olarak ifade edilir. Sonsuzluk
             kavramı da böyledir. Sonlu bir süreci akıl ve deneyimin im-  Onunla   Yaklaşımın adı  Entüisyonizm
             kânıyla aşamadığımızda sonsuzluk kavramını türetiriz. Örne-  henüz      (Sezgicilik)
             ğin uzayın sonlu olduğu bilinmesine rağmen sonsuz sıfatını   tanışmadım
             kullanırız.  Sevgi  bir  hissi,  zekâ  soyut  bir  yetiyi  ifade  eder.   fakat iyi biri   Nedenleri: İçgüdüsel, hissiyata
             Ancak sevginin ifade edilmesi ya da zekânın ortaya konula-  olduğunu   dayalı bir yaklaşım söz konusudur.
             bilmesi için duyusal bir duruma ihtiyaç vardır. Ancak teolojik   düşünüyo-
             ve metafizik olarak Tanrı ve sonsuzluk kavramlarının sonlu ve   rum.
             duyusal bir dünyada salt duyusal veriler üzerinden ortaya ko-
             yulmasının açmazları vardır. Tanrı ve sonsuzluk kavramları-
             nın birer idea olarak bu dünyada nesnel bir karşılıkları yoktur.
             Nicelik olarak bir kavramlar silsilesinden hareketle Tanrı veya   Çalışma No.: 58
             sonsuzluk türetilebilir savı ortaya konabilir ancak nitelik ola-
             rak bu kavramları ortaya koymak, duyusal dünyanın ideaları   1. Yönerge:
             üzerinden mümkün gözükmemektedir.
                                                        1.  Bilginin doğası: Bilgi kavramının kendisinin sorgulanmasıdır.
          3.  "Son üç yılın en başarılı okçusu kimdir?" sorusu yaşantı sonu-  Bilgi nedir? Nasıl tanımlarız? (Birinci soruda yaptığımız sor-
             cu elde edilen, tecrübeye dayalı ve duyusal bir bilgidir. Empi-  gulama gibi)
             rist bir yaklaşımı temsil eder.               Bilginin  imkânı:  İnsanın  bilgiye,  doğru  bilgiye  ulaşması
             "Bir yarışta ikinciyi geçersen kaçıncı olursun?" sorusu teorik   mümkün müdür? Neyi, nasıl bilebiliriz? (Birimize göre doğ-
             olarak düşünsel, mantıksal bir akıl yürütme sonucu elde edilir.   ru olan bir şey diğerine doğru gelmiyorsa bilgiden nasıl söz
             Buna göre rasyonalist bir yaklaşımı temsil eder.  edebiliriz?)
                                                           Bilginin  kaynağı:  Bilgiler  nasıl  elde  edilir?  Bilgilerimizin
                                                           doğruluğundan nasıl emin olabiliriz? (Akıl, deney, sezgiler…
          Çalışma No.: 57                                  hangisi aracılığıyla elde edilen bilgiler doğrudur?)
                                                           Bilginin sınırları: Bilgilerimizin bir sonu var mıdır? İnsanın
          1.  İçinde bulunduğunuz durum; duyusal, duygusal, zihinsel, psi-  bilemeyeceği bir şey var mıdır? (Evrenin başlangıcı ve sonu
             kolojik ve sosyal gerçekliklere göre değişir.   var mıdır? Tanrı'nın varlığı kanıtlanabilir mi?)
             Olası cevap:                                  Bilginin  değeri:  Hangi  tür  bilgiler  daha  değerlidir?  Pratikte
             Yaşantımızın büyük bir kısmında sezgilerimizle hareket ede-  işimize yarayan bilgiler, diğerlerine göre daha fazla mı değer
                                                           taşır? (Cep telefonu, otomobil gibi teknolojik araçların bilgisi
             riz. Çünkü eylemlerimizin yüzde doksanına yakını bilinçaltı   diğer bilgilerimizden daha fazla mı değerlidir?)
             süreçleriyle ilgilidir.
                                                           Bilginin  doğruluğu:  Bilgimizin  doğruluğundan  nasıl  emin
          154
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163