Page 160 - Felsefe 10
P. 160

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          2. Yönerge:                                      "Suçlayıcı kelimeler kullanmaktan vazgeçince aramızdaki ile-
                                                           tişimin düzeldiğini gördüm." ya da
              Bilimin pratik değeri gerek bireysel gerek toplumsal olarak   "Suçlayıcı kelimeler kullanmasam da aramızdaki iletişim dü-
              gündelik hayatımızda bize sağladığı faydalardır. Bilim saye-  zelmedi yeni bir tahminde bulunmalıyım."
              sinde konforumuz artmakta, ömrümüzün süresi uzamakta,
              havada uçmakta, denizlerin dibinde dolaşmakta, bizden çok       
              uzakta olan bir arkadaşımızla istediğimiz anda iletişim ku-  Suçlayıcı kelimeler kullanmak insanlar arasında iletişim prob-
              rabilmekteyiz. Fakat bunlardan başka nükleer silahlar, ozon   lemlerinin yaşanmasına yol açar.
              tabakasının incelmesi ve radyasyon gibi bilimden kaynak-
              lanan bazı olumsuzluklar da bulunmaktadır. Bilim sadece         
              pratik açıdan değil insanın bilme isteğini, merakını tatmin   "Teorim uzmanlar tarafından da kabul görerek yasalaştı." ya
              etmesi bakımından entelektüel değere de sahiptir. Yine bi-  da "Teorim yasalaşmadı."
              limin  bir  de  ahlaksal  değeri  vardır.  Örneğin  bilim  insana
              kendisinden  çıkmayı,  öznel  olmamayı,  nesnel  ve  eleştirel   2.  Problem: Tacın som altından olup olmadığı.
              olmayı, grup çalışmasının değerini öğretebilir. Yine bilim,
              insana görüşlerini ileri sürmeyi mümkün kılan gerekçelerle   Gözlem: Küvete girdiğinde su seviyesinin değiştiğini fark et-
              sunmayı, ulu orta genellemeler yapmamayı, ne kadar otur-  mesi ve suya oturunca suyun taşması.
              muş olursa olsunlar içinde yaşamış olduğu toplumdan almış   Hipotez: Suya daldırılan bir nesnenin hacminin, yapısal biçi-
              olduğu bilgi, görüş ve kanıların mutlak bir değer taşıyama-  mi ne olursa olsun, taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceği.
              yacaklarını, onların sürekli yeni değerler, bilgiler ve karşı-  Deney: Suyla dolu bir kaba tacı daldırmak, hacmini taşan su-
              laştırmalarla test edilmeleri gerektiğini öğretebilir.  yun hacmine denk altın parçasıyla tacı tartmak.
                                                           Yasa: Archimedes  Yasası  (Bir  cisme  uygulanan  kaldırma
          Çalışma No.: 61                                  kuvveti cismin taşırdığı sıvının ağırlığına eşittir.
                                                           F kaldırma = d V batan g şeklinde de ifade edebiliriz.).
                                                                  sıvı
          1.  Bilimsel olarak doğru olduğu anlamını taşır lakin kesin doğru
             olduğu anlamını taşımaz. Bilimsel bir bilgi yanlışlanamadığı   Çalışma No.: 63
             müddetçe doğru olarak kabul edilir. Ancak yıllar içinde yapı-
             lan yeni bilimsel çalışmalar, bilgiye ulaşmak için kullanılan
             yöntemlerin  farklılığı,  derinleştirilen  bilimsel  araştırmalar   1. Yönerge:
             doğru olduğu kabul edilen birçok bilgiyi yanlışlamıştır. Ör-
             neğin  Dünya'nın  şekline  ilişkin  tartışmalar,  bu  yönde  kabul   1.  Olası cevaplar:
             gören ve bilimsel olduğu yönündeki paradigmalar geçen za-  a. Okul kıyafeti giyilir.
             man içinde değişmiştir ya da maddenin nedensellik üzerine   b. Derslere zamanında girilir.
             kurulu  hareket  tarzı  Newtoncı  yaklaşımdan  Heisenberg'in   c. Çöpler çöp kutusuna atılır.
             (Hayzınbörg)  belirsizlik  ilkesiyle  iddiasını  yitirmiştir.  Buna
             göre bilginin imkânı tartışmaları her zaman mutlak/dogmatik   ç. Biri konuşurken saygıyla dinlenir.
             bilgi anlayışına kuşkuyla bakmamız gerçeğini bir kenarda tut-  d. Sınıf temiz tutulur vb. kurallar oluşturulabilir.
             mamız gerektiğini haklı çıkartmaktadır.
                                                        2.  Olası cevaplar:
          2.  Felsefe,  bir  bilgi  ya  da  yaklaşım  ortaya  koyarken  rasyonel
             olma, tutarlılık, sistematik olma gibi özelliklerinden hareketle   a. Sınıf  başkanı,  sınıf  öğretmeni  rehberliğinde  her  ders  yılı
             disipliner bir anlayış ortaya koyar. Felsefenin bu bakış açısı,   için seçilir.
             bilimsel çalışmalara da yansır. Her bilimsel çalışma, deney ve   b. Geç gelme birinci ders saati için belirlenen süre ile sınırlı-
             gözleme dayandığı gibi aklın imkânlarını da esas alır. Ayrıca   dır. Bu sürenin dışındaki geç gelmeler devamsızlıktan sayı-
             bilimsel  yöntem,  tutarlılık  ve  sistemlilik  özelliğine  dayanır.   lır.
             Bu şekilde bir disiplin olarak karşımıza çıkar. Bundan hareket-  c. Devamsızlık  süresi  özürsüz  10  günü,  toplamda  30  günü
             le felsefe, bilimsel çalışmalara rasyonel bir bakış açısı kazan-  aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız sa-
             dırırken bir problemin çok yönlü olduğu ilkesiyle evrensel bir   yılır ve durumları yazılı olarak velilerine bildirilir.
             görüyle bilimsel çalışmaların/bilimin hareket etmesini sağlar.
             Tutarlı ve sistemli olma özellikleriyle de düzenli bir bilginin   ç. Telafi programlarına devam zorunludur. Öğrenciler devam
             ortaya çıkmasına katkı verir.                   etmek zorunda oldukları telafi programına ait özürlü özür-
                                                             süz toplam ders saatinin en az altıda biri kadar devamsızlık
          3.  Bilimsel yöntemin aşamaları şunlardır:         yapmaları hâlinde, puanları ne olursa olsun, başarısız sayı-
                                                             lırlar.
             1. Problemi Tespit Etme                       d. Doğrudan  yıl  sonu  başarı  puanıyla  veya  sorumlu  olarak
             2. Gözlem Yapma                                 sınıf geçemeyenlerle devamsızlık nedeniyle başarısız sayı-
             3. Hipotez Oluşturma                            lanlar sınıf tekrar eder.
             4. Deney Yapma
             5. Teori                                   3.
             6. Yasa                                         Benzerlikler        Farklılıklar
                                                            * Uyulması beklenen kural-  * Kendi kurallarımız, kişile-
          Çalışma No.: 62                                    lar vardır.         re veya sınıflara göre fark-
                                                            * Kurallar, herkes için   lılık gösterebilir. Disiplin
          1.  Neden arkadaşımla iletişim problemi yaşamaya başladım?  geçerlidir.  kuralları Türkiye’deki tüm
                                                                                 ortaöğretim kurumlarında
                                                           * Kurallar, genelin iyiliği   aynı şekilde uygulanır.
                                                             için istenir.
             Arkadaşımla  daha  az  vakit  geçiriyoruz,  konuşmalarımızda   * Kurallar, düzen sağlayıcı-  * Kendi kurallarımıza
             birbirimizi suçlayıcı kelimeler kullanıyoruz.   dır.                uymazsak vicdan azabı
                                                                                 çeker, utanabiliriz. Disip-
                                                           * Farklı kişi ya da zümreler   lin kurallarına uymazsak
             Arkadaşıma karşı suçlayıcı kelimeler kullanmaktan vazgeçer-  tarafından koyulmuş olsa   resmî yaptırımlarla karşı-
             sem aramızdaki iletişim düzelebilir.            da bazı kurallar birbirine   laşır, cezalandırılırız.
                                                             benzer.
                               
          156
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165