Page 160 - Felsefe 10
P. 160
FELSEFE 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Yönerge: "Suçlayıcı kelimeler kullanmaktan vazgeçince aramızdaki ile-
tişimin düzeldiğini gördüm." ya da
Bilimin pratik değeri gerek bireysel gerek toplumsal olarak "Suçlayıcı kelimeler kullanmasam da aramızdaki iletişim dü-
gündelik hayatımızda bize sağladığı faydalardır. Bilim saye- zelmedi yeni bir tahminde bulunmalıyım."
sinde konforumuz artmakta, ömrümüzün süresi uzamakta,
havada uçmakta, denizlerin dibinde dolaşmakta, bizden çok
uzakta olan bir arkadaşımızla istediğimiz anda iletişim ku- Suçlayıcı kelimeler kullanmak insanlar arasında iletişim prob-
rabilmekteyiz. Fakat bunlardan başka nükleer silahlar, ozon lemlerinin yaşanmasına yol açar.
tabakasının incelmesi ve radyasyon gibi bilimden kaynak-
lanan bazı olumsuzluklar da bulunmaktadır. Bilim sadece
pratik açıdan değil insanın bilme isteğini, merakını tatmin "Teorim uzmanlar tarafından da kabul görerek yasalaştı." ya
etmesi bakımından entelektüel değere de sahiptir. Yine bi- da "Teorim yasalaşmadı."
limin bir de ahlaksal değeri vardır. Örneğin bilim insana
kendisinden çıkmayı, öznel olmamayı, nesnel ve eleştirel 2. Problem: Tacın som altından olup olmadığı.
olmayı, grup çalışmasının değerini öğretebilir. Yine bilim,
insana görüşlerini ileri sürmeyi mümkün kılan gerekçelerle Gözlem: Küvete girdiğinde su seviyesinin değiştiğini fark et-
sunmayı, ulu orta genellemeler yapmamayı, ne kadar otur- mesi ve suya oturunca suyun taşması.
muş olursa olsunlar içinde yaşamış olduğu toplumdan almış Hipotez: Suya daldırılan bir nesnenin hacminin, yapısal biçi-
olduğu bilgi, görüş ve kanıların mutlak bir değer taşıyama- mi ne olursa olsun, taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceği.
yacaklarını, onların sürekli yeni değerler, bilgiler ve karşı- Deney: Suyla dolu bir kaba tacı daldırmak, hacmini taşan su-
laştırmalarla test edilmeleri gerektiğini öğretebilir. yun hacmine denk altın parçasıyla tacı tartmak.
Yasa: Archimedes Yasası (Bir cisme uygulanan kaldırma
Çalışma No.: 61 kuvveti cismin taşırdığı sıvının ağırlığına eşittir.
F kaldırma = d V batan g şeklinde de ifade edebiliriz.).
sıvı
1. Bilimsel olarak doğru olduğu anlamını taşır lakin kesin doğru
olduğu anlamını taşımaz. Bilimsel bir bilgi yanlışlanamadığı Çalışma No.: 63
müddetçe doğru olarak kabul edilir. Ancak yıllar içinde yapı-
lan yeni bilimsel çalışmalar, bilgiye ulaşmak için kullanılan
yöntemlerin farklılığı, derinleştirilen bilimsel araştırmalar 1. Yönerge:
doğru olduğu kabul edilen birçok bilgiyi yanlışlamıştır. Ör-
neğin Dünya'nın şekline ilişkin tartışmalar, bu yönde kabul 1. Olası cevaplar:
gören ve bilimsel olduğu yönündeki paradigmalar geçen za- a. Okul kıyafeti giyilir.
man içinde değişmiştir ya da maddenin nedensellik üzerine b. Derslere zamanında girilir.
kurulu hareket tarzı Newtoncı yaklaşımdan Heisenberg'in c. Çöpler çöp kutusuna atılır.
(Hayzınbörg) belirsizlik ilkesiyle iddiasını yitirmiştir. Buna
göre bilginin imkânı tartışmaları her zaman mutlak/dogmatik ç. Biri konuşurken saygıyla dinlenir.
bilgi anlayışına kuşkuyla bakmamız gerçeğini bir kenarda tut- d. Sınıf temiz tutulur vb. kurallar oluşturulabilir.
mamız gerektiğini haklı çıkartmaktadır.
2. Olası cevaplar:
2. Felsefe, bir bilgi ya da yaklaşım ortaya koyarken rasyonel
olma, tutarlılık, sistematik olma gibi özelliklerinden hareketle a. Sınıf başkanı, sınıf öğretmeni rehberliğinde her ders yılı
disipliner bir anlayış ortaya koyar. Felsefenin bu bakış açısı, için seçilir.
bilimsel çalışmalara da yansır. Her bilimsel çalışma, deney ve b. Geç gelme birinci ders saati için belirlenen süre ile sınırlı-
gözleme dayandığı gibi aklın imkânlarını da esas alır. Ayrıca dır. Bu sürenin dışındaki geç gelmeler devamsızlıktan sayı-
bilimsel yöntem, tutarlılık ve sistemlilik özelliğine dayanır. lır.
Bu şekilde bir disiplin olarak karşımıza çıkar. Bundan hareket- c. Devamsızlık süresi özürsüz 10 günü, toplamda 30 günü
le felsefe, bilimsel çalışmalara rasyonel bir bakış açısı kazan- aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız sa-
dırırken bir problemin çok yönlü olduğu ilkesiyle evrensel bir yılır ve durumları yazılı olarak velilerine bildirilir.
görüyle bilimsel çalışmaların/bilimin hareket etmesini sağlar.
Tutarlı ve sistemli olma özellikleriyle de düzenli bir bilginin ç. Telafi programlarına devam zorunludur. Öğrenciler devam
ortaya çıkmasına katkı verir. etmek zorunda oldukları telafi programına ait özürlü özür-
süz toplam ders saatinin en az altıda biri kadar devamsızlık
3. Bilimsel yöntemin aşamaları şunlardır: yapmaları hâlinde, puanları ne olursa olsun, başarısız sayı-
lırlar.
1. Problemi Tespit Etme d. Doğrudan yıl sonu başarı puanıyla veya sorumlu olarak
2. Gözlem Yapma sınıf geçemeyenlerle devamsızlık nedeniyle başarısız sayı-
3. Hipotez Oluşturma lanlar sınıf tekrar eder.
4. Deney Yapma
5. Teori 3.
6. Yasa Benzerlikler Farklılıklar
* Uyulması beklenen kural- * Kendi kurallarımız, kişile-
Çalışma No.: 62 lar vardır. re veya sınıflara göre fark-
* Kurallar, herkes için lılık gösterebilir. Disiplin
1. Neden arkadaşımla iletişim problemi yaşamaya başladım? geçerlidir. kuralları Türkiye’deki tüm
ortaöğretim kurumlarında
* Kurallar, genelin iyiliği aynı şekilde uygulanır.
için istenir.
Arkadaşımla daha az vakit geçiriyoruz, konuşmalarımızda * Kurallar, düzen sağlayıcı- * Kendi kurallarımıza
birbirimizi suçlayıcı kelimeler kullanıyoruz. dır. uymazsak vicdan azabı
çeker, utanabiliriz. Disip-
* Farklı kişi ya da zümreler lin kurallarına uymazsak
Arkadaşıma karşı suçlayıcı kelimeler kullanmaktan vazgeçer- tarafından koyulmuş olsa resmî yaptırımlarla karşı-
sem aramızdaki iletişim düzelebilir. da bazı kurallar birbirine laşır, cezalandırılırız.
benzer.
156