Page 165 - Felsefe 10
P. 165
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
da öğrenciler ontolojik delil, kozmolojik delil, nizam ve gaye 2. Olası cevaplar:
delili, kötülük problemi, irade özgürlüğü problemi gibi deliller
ile görüşlerini temellendirebilmelidir. Felsefi: Sümeyye Boyacı’nın farklı bir bakış açısına sahip ol-
ması, kollarının olmadığını fark edip annesine bunu şarkı eş-
liğinde söyleyebilmesi, “Kollarım yok, fazladan iki kanadım
Çalışma No.: 78 var: Yaşama tutkum ve annem.” demesi, yolunu kendi aklı ve
istekleri doğrultusunda çizebilmesi (başkalarının yapamazsın
demele rine rağmen) ve kendini tanıyor olması.
1. Yönerge:
Bilimsel: Teknolojik aletleri ayakları ile kullanabilmesi, spor
Öğrencilerin yönergedeki basamakları uygulayarak aşağıdaki bilimleri doğrultusunda yüzme tekniklerini öğrenmesi ve he-
çıkarımları yapabilir hâle gelmesi beklenir. define ulaşmak için havuzda yaptığı çalışmalar.
David Hume (Deyvid Hum)---------------Agnostisizm- “Ben Dinî: Doğuştan kollarının olmayışı kaderidir ve Allah’ın tak-
de bu soruya cevap veremeyeceğimizi, bunu bilemeyeceğimi diridir. Yüzme yeteneği Tanrı’nın lütfudur.
söylersem…” ifadesi ile Tanrı’nın varlığının ya da yokluğu-
nun bilinemeyeceği söyleniyor. 3. Öğrencinin “Ben kimim?” sorusu üzerine düşünmesi ve kendi
Musa Kazım Arıcan-------Panenteizm- “Tanrı ve âlemi bir ve yaşantısını sorgulaması, düşüncelerini ifade edebilmesi bek-
aynı sayanlar açıkça büyük bir yanılgı içindedirler.’’ ve “Spi- lenir. Bilimsel, dinsel ve felsefi bakış açılarının özelliklerini
noza, Tanrı’nın hem aşkın hem de içkin olduğunu savunmak- kendi yaşantısı üzerinde değerlendirebilmesi beklenir.
tadır.” ifadelerinde Tanrı’nın hem içkin hem aşkın olduğuna
vurgu yapılıyor.
Richard Dawkins (Riçırd Davkins)----------Ateizm- “…bil- Çalışma No.: 80
miyorum” demenin ruhsal ve ayinsel şeklidir. Eğer birisi bir
şeyi Tanrı’ya atfederse genelde bunun anlamı kişinin elinde 1. Yönerge:
bir ipucu olmadığıdır.” ifadeleri Tanrı’nın var olmadığına yö-
neltiyor. Olası cevaplar:
Kindî-------------------------Teizm- “İşte âlemdeki hareketin Birinci boşluk: “Herhangi bir yönetime ihtiyacımız olduğunu
bir başlatıcısı ve onu sürdüreni olmalıdır ki o da Tanrı’dır.” düşünmüyorum, bu bizim için bir iyilik olmayacak, yönetim
ifadeleri Tanrı’nın varlığı ve düzenin devamı için müdahalede özgürlüğümüze engel olan bir baskı aracı olacaktır. Bir yöneti-
bulunduğunu gösteriyor. ci olmadan da barış içinde yaşayabiliriz.” veya “Hayat kalite-
Halil Cibran----------------Panteizm- “Ağaçta cıvıldayan kuş, mizin artması, üstün bir toplumsal hayat yaşayabilmemiz için
gökyüzünde çakan şimşek ve parlayan yıldız, yeni doğmuş bir bir yönetimin gerekli olduğunu düşünüyorum yoksa ormanda
bebek ve adamın omzuna konan kelebek” doğadaki her şey hep bir kaos olacak.”
Tanrı’nın varlığını işaret ediyor. İkinci boşluk: “Doğal durumumuzda birbirimizle sürekli ola-
Gould (Gold)-----------------------Deizm- “Tanrı düzenli ve sü- rak bir kavga hâlindeyiz yani herkes herkesle savaş hâlinde,
rekli olarak işleyen bir saat gibi yaratan usta bir saatçidir. Tan- görmüyor musun? Bu yüzden bir yöneticiye ihtiyacımız var.”
rıyı bu şekilde nitelendirme, O’nun evreni yarattığı ve devam veya “Aslında şu anda herkesin eşit ve özgür olduğunu söy-
etmesi için gerekli olan tüm şartları oluşturduğu ancak günlük leyebilirim. Fakat kulübelerin paylaşılması konusu aramızda
hayata karışmadığı anlamına gelir. Benzer şekilde Barnett de ciddi bir problem oluşturdu, tekrar eşitliğin sağlanabilmesi
Tanrı’nın, insanın günlük ihtiyaç ve sıkıntıları ile ilgilenmedi- için bir sözleşme yapmalı ve yönetici belirlemeliyiz.” vb.
ğini düşünür.” ifadeleri Tanrı’nın evreni yarattığı ve düzenini Üçüncü boşluk: “Herkes doğru ve adil yasalar yapma yetisi-
kurduğu ama artık işleyişine karışmadığı anlamına geliyor. ne sahip olmayabilir. Bu yüzden Mehmet’in söylediği gibi bu
konuda uzman olanların yönetici olması gerektiğini düşünü-
yorum.” veya “Bütün insanlar doğal olarak doğru ve ahlaki
2. Yönerge:
bir hayat yaşamak, doğru siyasi kararlar vermek, doğru ve adil
1. Olası cevap: yasalar yapmak yetisine sahiptir. Bu yüzden Şenay’ın söy-
lediklerine katılıyorum ve temsilciler aracılığıyla kendimizi
Açıklanamaz. Çünkü inanç ve akıl farklı şeylerdir. İnsan bir temsil edelim diyorum.” vb.
şeyin ne olduğunu bilmese de inanabilir. Akılla açıklama ya-
pabilmek için rasyonel kanıtlarımızın, dayanaklarımızın ol- 2. Yönerge:
ması gerekir.
2. Benzerlik: Her ikisi de insanı ve evreni anlamak ister. 1. Soru: Yöneticiler kendi çıkarlarını grubun çıkarlarından üstün
tutmaya başlarlarsa ne yapacaklar?
Farklılık: Felsefe akıl temelli, din inanç temellidir. Cevap: Öğrenciler olarak bu konu hakkında onları uyarmalı-
Felsefe sorgulayıcı ve eleştirel, din dogmatiktir. yız. Bununla ilgili olarak gösteri ve yürüyüşler düzenleyebilir,
bildiri yayımlayabiliriz.
3. Din felsefesi genel olarak din kavramını konu olarak alırken
tüm dinlerin ortak kavramlarını akıl aracılığıyla açıklamak is- 2. Siyaset: Devlet, toplum ve insan yönetimi.
ter. Tüm dinlerdeki ortak problemler üzerine odaklanır ve din Siyaset Felsefesi: Siyasal otoriteyi, bu otoritenin oluşumunu,
konusunu tarafsızca ele alır. İnsanı herhangi bir dine inandır- kaynağını, gücünü nasıl sürdürdüğünü ve siyasal otoriteyle bi-
ma ya da herhangi bir dinden vazgeçirme amacı gütmez. rey arasındaki ilişkiyi ve bunların daha iyi, daha adil duruma
gelip gelmeyeceğini ele alan bir felsefe disiplinidir.
Çalışma No.: 79
3. “Sence bir yönetim düzenine ihtiyacımız var mı? Bir yönetim
1. Sümeyye BOYACI, 5 Şubat 2003 Eskişehir doğumlu, millî düzeni olmazsa ormanda bir kaos ortamı mı oluşacak yoksa
paralimpik yüzücüdür. herkesin barış içinde yaşamasını sağlayabilir miyiz?”
Kendi bedensel özelliklerinin farkına varma ve bunu ifade “Neden bir yönetim düzenine ihtiyaç duyduk sence?”
etme şekli (annesine şarkı söyleyerek). “Gizemli ormanda ikinci gün 'Kim yönetici olmalı?' sorusuyla
Kendi bedeniyle ve hayatla barışık oluşu. başlamıştı.”
Ayaklarını kullanarak yemek yapması, dikiş dikmesi, makyaj “Herkesten yönetici seçimi konusunda hangi öğrencinin söy-
yapması, yazı yazması, resim yapması, yüzmesi… Çok farklı lediklerine katıldığını ve katılmasının gerekçesini bildirmesi
yönlerde kendini geliştirmesi. istendi, böylelikle topluluğun yararlarını koruma konusunda
en iyi yönetimin hangisi olacağı belirlenecekti.”
Hedefi, dünya şampiyonu olmak.
161