Page 165 - Felsefe 10
P. 165

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi
                da öğrenciler ontolojik delil, kozmolojik delil, nizam ve gaye   2.  Olası cevaplar:
                delili, kötülük problemi, irade özgürlüğü problemi gibi deliller
                ile görüşlerini temellendirebilmelidir.       Felsefi: Sümeyye Boyacı’nın farklı bir bakış açısına sahip ol-
                                                              ması, kollarının olmadığını fark edip annesine bunu şarkı eş-
                                                              liğinde söyleyebilmesi, “Kollarım yok, fazladan iki kanadım
             Çalışma No.: 78                                  var: Yaşama tutkum ve annem.” demesi, yolunu kendi aklı ve
                                                              istekleri doğrultusunda çizebilmesi (başkalarının yapamazsın
                                                              demele rine rağmen) ve  kendini tanıyor olması.
            1. Yönerge:
                                                              Bilimsel: Teknolojik aletleri ayakları ile kullanabilmesi, spor
                Öğrencilerin yönergedeki basamakları uygulayarak aşağıdaki   bilimleri doğrultusunda yüzme tekniklerini öğrenmesi ve he-
                çıkarımları yapabilir hâle gelmesi beklenir.  define ulaşmak için havuzda yaptığı çalışmalar.
                David  Hume  (Deyvid  Hum)---------------Agnostisizm-  “Ben   Dinî: Doğuştan kollarının olmayışı kaderidir ve Allah’ın tak-
                de bu soruya cevap veremeyeceğimizi, bunu bilemeyeceğimi   diridir. Yüzme yeteneği Tanrı’nın lütfudur.
                söylersem…” ifadesi ile Tanrı’nın varlığının ya da yokluğu-
                nun bilinemeyeceği söyleniyor.             3.  Öğrencinin “Ben kimim?” sorusu üzerine düşünmesi ve kendi
                Musa Kazım Arıcan-------Panenteizm- “Tanrı ve âlemi bir ve   yaşantısını sorgulaması, düşüncelerini ifade edebilmesi bek-
                aynı sayanlar açıkça büyük bir yanılgı içindedirler.’’ ve “Spi-  lenir. Bilimsel, dinsel ve felsefi bakış açılarının özelliklerini
                noza, Tanrı’nın hem aşkın hem de içkin olduğunu savunmak-  kendi yaşantısı üzerinde değerlendirebilmesi beklenir.
                tadır.” ifadelerinde Tanrı’nın hem içkin hem aşkın olduğuna
                vurgu yapılıyor.
                Richard  Dawkins  (Riçırd  Davkins)----------Ateizm-  “…bil-  Çalışma No.: 80
                miyorum” demenin ruhsal ve ayinsel şeklidir. Eğer birisi bir
                şeyi Tanrı’ya atfederse genelde bunun anlamı kişinin elinde   1. Yönerge:
                bir ipucu olmadığıdır.” ifadeleri Tanrı’nın var olmadığına yö-
                neltiyor.                                     Olası cevaplar:
                Kindî-------------------------Teizm-  “İşte  âlemdeki  hareketin   Birinci boşluk: “Herhangi bir yönetime ihtiyacımız olduğunu
                bir başlatıcısı ve onu sürdüreni olmalıdır ki o da Tanrı’dır.”   düşünmüyorum, bu bizim için bir iyilik olmayacak, yönetim
                ifadeleri Tanrı’nın varlığı ve düzenin devamı için müdahalede   özgürlüğümüze engel olan bir baskı aracı olacaktır. Bir yöneti-
                bulunduğunu gösteriyor.                       ci olmadan da barış içinde yaşayabiliriz.” veya “Hayat kalite-
                Halil Cibran----------------Panteizm- “Ağaçta cıvıldayan kuş,   mizin artması, üstün bir toplumsal hayat yaşayabilmemiz için
                gökyüzünde çakan şimşek ve parlayan yıldız, yeni doğmuş bir   bir yönetimin gerekli olduğunu düşünüyorum yoksa ormanda
                bebek ve adamın omzuna konan kelebek” doğadaki her şey   hep bir kaos olacak.”
                Tanrı’nın varlığını işaret ediyor.            İkinci boşluk: “Doğal durumumuzda birbirimizle sürekli ola-
                Gould (Gold)-----------------------Deizm- “Tanrı düzenli ve sü-  rak bir kavga hâlindeyiz yani herkes herkesle savaş hâlinde,
                rekli olarak işleyen bir saat gibi yaratan usta bir saatçidir. Tan-  görmüyor musun? Bu yüzden bir yöneticiye ihtiyacımız var.”
                rıyı bu şekilde nitelendirme, O’nun evreni yarattığı ve devam   veya “Aslında şu anda herkesin eşit ve özgür olduğunu söy-
                etmesi için gerekli olan tüm şartları oluşturduğu ancak günlük   leyebilirim. Fakat kulübelerin paylaşılması konusu aramızda
                hayata karışmadığı anlamına gelir. Benzer şekilde Barnett de   ciddi  bir  problem  oluşturdu,  tekrar  eşitliğin  sağlanabilmesi
                Tanrı’nın, insanın günlük ihtiyaç ve sıkıntıları ile ilgilenmedi-  için bir sözleşme yapmalı ve yönetici belirlemeliyiz.” vb.
                ğini düşünür.” ifadeleri Tanrı’nın evreni yarattığı ve düzenini   Üçüncü boşluk: “Herkes doğru ve adil yasalar yapma yetisi-
                kurduğu ama artık işleyişine karışmadığı anlamına geliyor.  ne sahip olmayabilir. Bu yüzden Mehmet’in söylediği gibi bu
                                                              konuda uzman olanların yönetici olması gerektiğini düşünü-
                                                              yorum.” veya “Bütün insanlar doğal olarak doğru ve ahlaki
            2. Yönerge:
                                                              bir hayat yaşamak, doğru siyasi kararlar vermek, doğru ve adil
            1.  Olası cevap:                                  yasalar  yapmak  yetisine  sahiptir.  Bu  yüzden  Şenay’ın  söy-
                                                              lediklerine  katılıyorum  ve  temsilciler  aracılığıyla  kendimizi
                Açıklanamaz. Çünkü inanç ve akıl farklı şeylerdir. İnsan bir   temsil edelim diyorum.” vb.
                şeyin ne olduğunu bilmese de inanabilir. Akılla açıklama ya-
                pabilmek  için  rasyonel  kanıtlarımızın,  dayanaklarımızın  ol-  2. Yönerge:
                ması gerekir.
            2.  Benzerlik: Her ikisi de insanı ve evreni anlamak ister.   1.  Soru: Yöneticiler kendi çıkarlarını grubun çıkarlarından üstün
                                                              tutmaya başlarlarsa ne yapacaklar?
                Farklılık: Felsefe akıl temelli, din inanç temellidir.  Cevap: Öğrenciler olarak bu konu hakkında onları uyarmalı-
                Felsefe sorgulayıcı ve eleştirel, din dogmatiktir.  yız. Bununla ilgili olarak gösteri ve yürüyüşler düzenleyebilir,
                                                              bildiri yayımlayabiliriz.
            3.  Din felsefesi genel olarak din kavramını konu olarak alırken
                tüm dinlerin ortak kavramlarını akıl aracılığıyla açıklamak is-  2.  Siyaset: Devlet, toplum ve insan yönetimi.
                ter. Tüm dinlerdeki ortak problemler üzerine odaklanır ve din   Siyaset Felsefesi: Siyasal otoriteyi, bu otoritenin oluşumunu,
                konusunu tarafsızca ele alır. İnsanı herhangi bir dine inandır-  kaynağını, gücünü nasıl sürdürdüğünü ve siyasal otoriteyle bi-
                ma ya da herhangi bir dinden vazgeçirme amacı gütmez.  rey arasındaki ilişkiyi ve bunların daha iyi, daha adil duruma
                                                              gelip gelmeyeceğini ele alan bir felsefe disiplinidir.
             Çalışma No.: 79
                                                           3.  “Sence bir yönetim düzenine ihtiyacımız var mı? Bir yönetim
            1.  Sümeyye BOYACI,  5 Şubat 2003 Eskişehir doğumlu, millî   düzeni olmazsa ormanda bir kaos ortamı mı oluşacak yoksa
                paralimpik yüzücüdür.                         herkesin barış içinde yaşamasını sağlayabilir miyiz?”
                Kendi  bedensel  özelliklerinin  farkına  varma  ve  bunu  ifade   “Neden bir yönetim düzenine ihtiyaç duyduk sence?”
                etme şekli (annesine şarkı söyleyerek).       “Gizemli ormanda ikinci gün 'Kim yönetici olmalı?' sorusuyla
                Kendi bedeniyle ve hayatla barışık oluşu.     başlamıştı.”
                Ayaklarını kullanarak yemek yapması, dikiş dikmesi, makyaj   “Herkesten yönetici seçimi konusunda hangi öğrencinin söy-
                yapması, yazı yazması, resim yapması, yüzmesi… Çok farklı   lediklerine katıldığını ve katılmasının gerekçesini bildirmesi
                yönlerde kendini geliştirmesi.                istendi, böylelikle topluluğun yararlarını koruma konusunda
                                                              en iyi yönetimin hangisi olacağı belirlenecekti.”
                Hedefi, dünya şampiyonu olmak.
                                                                                                   161
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170