Page 169 - Felsefe 10
P. 169
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
*Güzellik, ortaya
KELİ- KAVRAM HARİTASI Estetik yaratıcılık bir ürün olarak
MELER SANAT sonucu ortaya *Sanat koyulan sanat
koyulan ve estetik Eseri-Gü-
ESERİ eserleri hakkın-
değer taşıyan her zellik
daki yargıları
türlü üründür.
Güzellik içerir.
Estetik Güzellik, hemen
obje İyi, Estetik her filozofta farklı
Haz bir biçimde tanım- *İnsan ürünü
Estetik
lanmıştır. Platon eserlerin
suje için güzel; meyda- güzelliği sanat
Sanat -le ilişkili -i konu alır. na gelmeyen, yok felsefesinin, hem
felsefesi kavramlardır. GÜ- olmayan, başka bir *Güzellik - doğadaki hem
de insanın ürünü
Sanat
şeye dönüşmeyen
Estetik -nin ZEL- tek ve kendinde Felsefesi - olan eserlerdeki
problemidir. LİK var olan sonrasız Estetik güzellik ise
Beğeni Sanat
Güzellik bir ideadır. Kant’a estetiğin konusu
Resim felsefesi göre güzelliği açık- olduğu için bu
Taklit
Heykel Oyun layan ilkelerden kavramlar birbir-
leriyle ilişkilidir.
biri, hiçbir karşılık
Müzik Yaratma gözetmeksizin
Tiyatro -ı konu alan disiplindir. Estetik hoşlanmaktır.
Tezhip kuramlarıdır. -la ilgilenen suje Sanat felsefesi;
kişidir.
Ebru SANAT sanatın, sanat Sanat - *Bu kavramlar
yaratmalarının ve
-a konu olan
Fotoğ- nesnedir. Estetik FEL- sanat beğenilerinin Sanat sanat felsefesine
rafçılık Sanat obje SEFE- özü ve anlamını Eseri - konu olan temel
vb. Sİ konu alan sadece Güzellik kavramlardır.
sanattaki güzellikle
Sanat -la uğraşan dallarıdır. ilgilenen disiplindir.
eseri kişidir. Sanat felsefesi,
Sanatçı -sal faaliyetin ürünüdür. Resim, sadece sanattaki
Taklit Heykel güzel ile ilgilenir.
Sanatçı Müzik, Estetik ise sa-
Oyun Sanat-doğa nat-doğa ayrımı
Sanat Tiyatro ayrımı yapmadan Estetik - yapmadan bütün
Yaratma Tezhip, ES-
eseri bütün alanlardaki Sanat alanlardaki “gü-
Haz Ebru TETİK “güzel”i konu alan Felsefesi zel” ile ilgilenir.
Hoş -ı konu alan disiplindir. disiplindir. Bu yönüyle
estetiğin alanı,
Yüce sanat felsefesi-
İyi nin alanından
duygusuna biçilen daha geniştir.
Estetik değerdir. Estetik
yargı Beğeni yargı
2. Yönerge:
Öğrencilerin “deniz, güneş, mutluluk, kitap, toka, cesaret,
güzellik” kelimelerini kullanarak özgürce ve özgün bir ürün
(resim, hikâye, şiir, drama, karika tür, müzik…) ortaya koy-
ması beklenir.
Çalışma No.: 89
Çalışma No.: 90
1. Yönerge:
Tablodakine benzer ilişkilendirmeler yapılabilir. 1. Olası cevap:
Her iki ifade de güzelliğin bakan özneden kaynaklandığını
göstermektedir.
İLİŞKİ-
KAV- LENDİ- DEĞERLEN- Bu konuda sanat felsefesi açısından iki yorum söz konusudur.
RAM- TANIMLAR RİLEN DİRME Bazı filozoflara göre güzellik doğada bulunan nesneye içkin
LAR KAV- olarak vardır ve bizler bu güzelliği görmekteyiz.
RAMLAR Bazı filozoflar içinde, doğada yalnızca bir nesne bulunur. Nes-
nenin güzel olup olmadığı nesneye içkin değildir. Yalnızca bir
*Sanat felsefesi
sanatın, sanat ifade olan güzellik yargısı bize aittir. Dolayısıyla doğada bu-
yaratmalarının lunan bu nesneyi güzel olarak ifade eden biziz.
Bir duygunun, tasa- ve sanat beğeni-
rımın, güzelliğin vb.
*Sa- lerinin özü ve an- 2. Olası cevap:
dışa vurumunda,
SANAT nat-Sanat lamını konu alan Sanat ürünü olarak ifade edilen bir eser;
anlatımında kulla-
Felsefesi sadece sanattaki
nılan yöntemlerin güzellikle ilgile- Sanatçının özel bir anında meydana getirildiği için biriciktir.
tümüdür. Sanatçı o eserin aynısını bir daha yapmaz. Bundan dolayı da o
nen bir disiplin
olarak sanatla eser tektir ve özgündür. Bu açıdan her sanat eseri birbirinden
ilişki içindedir. ayrı değerdedir. Sanatçı böyle biricik bir eser ortaya koyarken
ilhamla, estetik bir kaygıyla, maddi bir kaygı veya fayda gö-
165