Page 151 - Felsefe 10
P. 151

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                 kında  verilen  cezaya  razı  oluyorsa  bu  durum  Sokrates’in   ilkeye göre düzenlenerek oluşturulmuş bütündür. Felsefi dü-
                 başlangıçta yaptığı eylemlerin suç teşkil ettiğinin veya en   şüncenin de olmazsa olmazlarından biridir.
                 azından suç teşkil edeceğinin farkında olduğunu göstermez
                 mi?   (Diğer bir ifadeyle Sokrates’in gerçekten sokaklardan
                 hapishaneye giden yolda, sokaklarda sergilediği eylemler   Çalışma No.: 26
                 ile imkânı olmasına rağmen yaşadığı kentin yasalarını öne
                 sürerek hapishaneden firar etmemesi konusunda, onun ser-  1.  Herkesi ilgilendiren, cevapları kişilere ve zamana göre değiş-
                 gilediği eylemler ile yasalara bakış açısında bir tezatlığın   mesine rağmen sorunun kendisi tüm çağları aşan, herkes için
                 söz konusu olduğu söylenemez mi? Nihayetinde yasalara   geçerli olan, tüm insanlığı ilgilendiren sorulardır. Daha çok
                 karşı saygılı olunması isteniyorsa bu tür eylemler sergile-  tüm insanlığın düşünce mirasını esas alan, tüm insanlığın ya-
                 mekten mümkün mertebe kaçınılması gerekmektedir. Eğer   şamını etkileyen ve etkileyecek olan sorulardır.
                 bu  tür  eylemler  sergilenmeye  devam  ediliyorsa  yasalara
                 karşı saygılı olunmasını başkalarından istemek bir tür pa-  2.
                 radoks yaratmaktadır.)                         x   İnsan, eylemlerinde     Yarın hava kaç derece
                2. İkinci soru: Herkesin yasalara karşı saygılı olmasını isteyen   özgür müdür?  olacak?
                 ve kendisinin de yasalara karşı saygılı olduğunu söyleyen
                 ama  bu  yasalar  gereği  suçlu  bulunan  Sokrates’in  gerek     Maç, saat kaçta oyna-  x   Zaman göreceli midir?
                 kendisinin, eşinin, arkadaşlarının gerekse biz insanların bu   nacak?
                 durumu bir haksızlık olarak nitelendirmesi ne kadar doğru
                 olur?                                           2 x 4 kaç eder?   x   Doğrunun ne olduğu-
                                                                                     nu nasıl bilebilirim?
            2.  Bir düşünce ya da davranışın tutarlılığını denetleyebilmek için
                sorgulama yapmamız gerekir. Metin ve görseldeki bilgilerle    x   Evrenin başlangıcı     Dünyadaki su kaynak-
                bağ kurularak yorum yapılması beklenir.           fiziksel olarak nasıl   ları tükenecek mi?
                                                                  olmuştur?
             Çalışma No.: 24                                     Galaksiler arası seya-   x   Doğru bilginin kaynağı
                                                                  hat mümkün müdür?                 nedir?
            1.  Sistemli olma: Bir düşüncenin kendi içinde uyumlu, tutarlı,
                aşamalı ve bağlantılı olarak kurduğu ilişki veya modeldir.   x   Bir davranışı iyi kılan    x   Bir resmi güzel yapan
                                                                  şey nedir?         unsurlar nelerdir?
            2.  Sistemli bir düşünce, kendi içinde tutarlı ve uyumlu bir mo-
                del  ortaya  koyarak  güçlü  bir  argüman  oluşturur.  Sistemden     Bu yaptığın iyi bir    x   Varlığın bir amacı var
                mahrum bir düşüncenin güçlü dayanakları olmaz. Sistemden   davranış mıdır?  mıdır?
                mahrum düşünce, daha kaotik ve dirençsizdir. Sistemli olan
                düşünce daha kalıcı iken sistemden yoksun düşünce dayanak-   x   Ölümden sonra yaşam    Dünya gezegeni dışın-
                sız olduğu için meşruiyetini kaybedip ortadan kalkar.  var mıdır?    da yaşam var mıdır?
            3.  Örneğin arılar, bitkilerin en önde gelen polen taşıyıcılarıdır.
                Bitkiler arıları üzerlerine çeken ve aynı zamanda onlara besin   3.  “Ben kimim? Varlığımın bir amacı var mıdır? Ölümden sonra
                değeri olan nektarlar üretirler. Arılar ise bu nektarı toplarken   yaşam var mıdır?” gibi sorular evrensel sorulardır. “Yarın ne
                ister istemez vücutlarına yapışan polenleri diğer çiçeklere ta-  giysem? Arkadaşım bana neden sitem ediyor? Felsefe sınavın-
                şırlar. Böylece bitkiler sürekli olarak çoğalır, arılar da sürekli   dan nasıl daha yüksek bir not alabilirim?” gibi sorular evrensel
                olarak kolonilerini doyurabilir. Eğer arıları bu denklemden çe-  olmayan, kişilerin kendi yaşamları ve tercihleri ile ilgili olan
                kecek olursanız çiçekli bitkilerin önemli bir bölümü inanılmaz   sorulardır.
                büyük yaralar alacaktır. Çoğu yok olacaktır. Bu çiçekli bitki-
                lerinse önemli bir bölümü, insanların tükettiği bitkilerdir. İşte   Çalışma No.: 27
                bu nedenle insanlar da beslenme konusunda ciddi yaralar ala-
                bilecektir. Bu örnekte olduğu gibi doğanın işleyişinde oldukça   1.  Hayır, kanıtlamaz. Çünkü bilginin tutarlılığı, ortaya konulan
                derinlikli ve sistematik bir işleyiş vardır. Hiçbir davranış veya   önermeler arası mantıklı ilişkiye dayanır. Önermeler arasın-
                oluş, kendiliğinden gerçekleşmediği gibi her bir eylemin ar-  da mantıklı bir ilişki varsa, çelişki taşımıyorsa o bilgi tutarlı
                dında birbiriyle uyumlu, tutarlı ve akılcı bir ilişki vardır.  olarak kabul görür ancak önermeler tutarlı olmasına rağmen
                                                              gerçeklikle örtüşmüyor olabilir. Örneğin çok tutarlı yalan söy-
                                                              leyen bir hırsızın söyledikleri tutarlı olmasına rağmen doğru
             Çalışma No.: 25                                  olmayabilir. Sadece bu kişinin ortaya koyduğu mantık ilişkisi
                                                              çok sağlamdır.
            1.  Olası cevaplar:                            2.  Nehir, sürekli akan bir su oluşumudur. Nehri, metaforik olarak
                Düzen, parça, birleşme, bütünlük, sistem (dizge), ilke, kural-  yaşama benzetebiliriz. Yaşam da tıpkı bir nehir gibi sürekli
                lar, bilgiler…                                akan, aktıkça değişen ve değiştiren bir oluş hâlidir. Bu değişim
                                                              de fikirlerin değişik şekillerde karşımıza çıkmasına, hayat bul-
            2.  Olası cevaplar:                               masına yol açar. Özge'ye hayatın sürekli akış hâlinde olduğu,
                *  Her şey parçalardan mı oluşur?             bu akışla birçok şeyin değiştiği, farklı felsefi fikirlerin altında
                *  Bir bütünün parçaları arasındaki düzen nasıl sağlanır?  bu düşüncenin yattığı mesajını vermek istemiştir.
                *  Varlıkların tümünün kendi içinde bir sisteme sahip olduğu-  3.  Felsefi düşünce ilk basamakta da son basamakta da akıl üze-
                 nu söylemek mümkün müdür?                    rine kendini inşa eder. Öteki özellikler aklın nehrinde yüzer,
                *  Varlıkların gelişigüzel (rastgele) oluşması mümkün müdür?  aklın  merdiveniyle  tırmanır,  aklın  fabrikasında  vücut  bulur.
                                                              Felsefe, insan aklının ortaya koyup şekillendirdiği bir düşünce
            3.  Öğrencilerin odak soru olarak “farklı konuları içeren görselle-  biçimidir. Aklı ortadan kaldırdığımızda geriye mitsel ve teolo-
                rin tümündeki düzenli bütünlüğü (sistemi) ortak nokta olarak   jik unsurlar kalır. Örneğin Uzak Doğu inançlarının salt felsefi
                görebilmesi” beklenir. “Varlıkların tümünün kendi içinde bir   birer düşünce olamayışlarının altında da bu yatar. Dolayısıyla
                sisteme sahip olduğunu söylemek mümkün müdür?” gibi bir   felsefenin rasyonel yani akılcı olma özelliğini ortadan kaldır-
                soru, odak soru olarak kabul edilebilir. Sistemli olma parça-  dığımızda felsefenin kendisini ortadan kaldırmış oluruz çünkü
                ların birbiriyle tutarlı ve düzenli bir ilişki içinde olması, bir   akıl, felsefenin çıkış noktası ve kaynağıdır.
                                                                                                   147
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156