Page 147 - Felsefe 10
P. 147
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
2. Yönerge:
Çalışma No.: 5
1. Bu soru, öğrencileri düşünmeye ve düşüncelerini ifade etme- DEĞER-
ye yönelten bir sorudur. Bu nedenle herkesin kendi yetkinliği LENDİR-
doğrultusunda farklı cevaplar verebilmesi beklenmektedir. KAV- BENİM METİNDEKİ ME
(Doğru-
Olası cevaplar: RAM TANIMIM TANIM lama mı?
a) Düşünmenin çok boyutlu olduğunu, her konu üzerine düşü- Yanılgı
nebileceğimizi görüyorum. mı?)
b) Düşünmenin bir ağaç gibi gittikçe büyüyüp geliştiğini ve İnsanın Felsefe, maddi ve DOĞRU-
kökleştiğini, derinleştiğini görüyorum. Felsefe
kendisini manevi gerçek- LAMA
c) Zamanla düşüncelerimizin yönü ve derinliği değişebilir vb. ve varlığı liğin tümünü,
bilme varlığın neden ve
2. Felsefi kavramların okuryazarlığı becerisinin kazanılması için çabasıdır. ilkelerini anlamaya
hazırlanmış bir sorudur. Kavramların analiz edilmesi ve kendi çalışan bir düşünce
cümleleri ile ifade edilmesi beklenir. Olası cevaplar: etkinliğidir.
Düşünme: İnsanın zihinsel bir becerisidir. Dil ve eylem ile
kendini gösteren bir yetidir. Filozof Filozof, Gerek bilgi alanında DOĞRU-
Düşünce: Düşünme sonucu ortaya çıkan ürünlerdir. Bireyden kendini gerek eylem alanın- LAMA
diğer bireylere aktarılabilir. bilendir. da ön yargılardan,
içinde yaşadığı
Felsefi Düşünme: Zihnin evrensel ve genel olan düşüncelere toplumun kalıplaşmış
yönelmesidir. Bireysel ve toplumsal problemlerin çözülmesin- hüküm ve inançların-
de oldukça önemli katkılar sağlar. dan uzak durabilen
kişidir. Bilgiyi ve
3. İzmir güzel bir şehirdir. Düşünce hakikati kendi akıl ve
Dünyadaki açlık sorununu çözmek için neler yapılabilir? imkânları üzerin-
Felsefi Düşünme den sorgulayan,
eleştiren, anlamaya
Bir insanın tüm hayatı boyunca erdemli olması mümkün mü- çalışan kişidir.
dür? Felsefi Düşünme
Yazacağım makalede hangi temel konulara yer vereceğimi dü- Arayış Hakikatin Arayış, bilginin ve DOĞRU-
şünüyorum. Düşünme peşine hakikatin peşine LAMA
Ezgi, bugün havanın çok sıcak olduğunu söyledi. düşmektir. düşmektir.
Düşünce
Küresel ısınma, iklim değişikliklerine ve çevre sorunlarına Hakikat Kesin ve Hakikat, kesin ve DOĞRU-
neden oluyor. Dünyayı bu tehlikeden korumak için neler ya- tartışmasız zorunlu olarak doğru LAMA
pabiliriz? Felsefi Düşünme doğru ka- kabul edilen bilgidir.
bul edilen
bilgidir.
Çalışma No.: 6
Bilgelik Hakikatin Bilgelik, erdemli ve DOĞRU-
1. Yönerge: peşinden mutlu bir yaşam sür- LAMA
gitmektir. meyi içerir. Bilgelik;
1. “Öğrencilerin soruyu kendi deneyimleri doğrultusunda cevap- bilginin ve hakikatin
landırması, bildiği filozoflar hakkında bilgilendirme yapabil- âşığı olmak, peşin-
mesi” beklenir. den gitmek ve onu
aramaktır.
2. Her çağın gerçeklikleri farklıdır. Filozof, yaşadığı çağın çocu-
ğu sayılır. Yaşadığı çağın olay ve olguları, gelişmeleri, kültür Hakikate Sevgi, bilgiye, DOĞRU-
dünyası, her türden sosyoekonomik, siyasal ve hukuksal ko- Sevgi duyulan hakikate karşı LAMA
şullar filozofun algısını şekillendirir. Filozof da bu algı üze- muhab- duyulan muhabbet
rinden kendi doğrularını inşa eder. Bu doğrular üzerinden bir bettir. demektir. Bilgiyi ve
felsefe tanımı ortaya koyar.
hakikati arzulamak,
ondan hoşnut olmak
3. • Metinde yer alan “üzerinde sayısız renkten oluşan egzotik demektir.
bir kıyafet” ifadesi felsefenin evrensellik ilkesini temsil
etmektedir çünkü felsefe zaman ve mekânı aşarak yaşama
dair sayısız görüş ortaya koyar. Tartışılan problemler evren- Hikmet Hakkı Bilgiyi bulmak, bilgi- DOĞRU-
sel bir şekilde hemen hemen her çağın problemi olmasına arama ve nin ve hakikatin asıl LAMA
rağmen bu problemler üzerinden ortaya konulan yakla- hakikate kaynağını bilmeye
şımlar sayısız renkten oluşan egzotik bir kıyafet gibi farklı varma çalışmaktır.
farklıdır. çabasıdır.
• “başında, birçok gözden oluşan ve her yöne aydınlık saçan
parlak bir taç” ifadesi ise felsefi düşüncenin özelliklerini Düşün- Herhangi Zihinsel olarak DOĞRU-
sembolize etmektedir. Felsefi düşüncenin aydınlığı insanlık me bir konu bilmek istediğin her LAMA
tarihi boyunca bilim, sanat, hukuk vb. alanları etkilemiş; üzerinde şeye yönelmektir.
bütün beşerî disiplinlere aydınlatıcı bir ilham kaynağı ol- yapılan Aklını kullanarak,
muştur. zihinsel akıl yürüterek bilmek
muhake- istediğin konuyu
medir. zihninde muhakeme
etmektir.
143