Page 146 - Felsefe 10
P. 146
FELSEFE 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Engin, etrafında olup bitenle ilgili kendi üzerine düşen sorum-
Çalışma No.: 1 luluklarının farkında olduğu için öz bilinç,
Sıla, kendisi dışında gerçekleşen olayları ve gelişmeleri takip
1. Farkındalık, farkında olma hâli, farkında olman gerekenleri ettiği için bilinç,
fark edip anlama, insanın çevresinde olup bitenleri fark etme Berk, koronavirüs hakkında net bir açıklama yaptığı için bilgi,
hâli vb.
Filiz koronavirüsün ortaya çıkışını anlamaya çalıştığı için dü-
2. Algılarımız açıksa bilinçlilik seviyemiz artar, duygusal davra- şünme kavramlarıyla eşleştirilmelidir.
nırsam etrafımda olup bitenleri yanlış değerlendirebilirim vb.
örnekler üzerinden açıklama yapılabilir.
3. Her gün çok farklı bilgilere maruz kalabiliyoruz. Bu bilgiler-
3. Etrafımızdaki nesneleri, olay ve olguları fark etmemiz dü- den ancak fark edebildiklerimiz, üzerinde düşünebildikleri-
şüncelerimizin gelişmesini ve tepkilerimizin daha anlamlı ve miz, sorgulayarak kendi yaşantımız ile bağ kurabildiklerimiz
doğru biçimlere yönelmesini sağlar. Örneğin çevre kirliliğinin özümsenebiliyor. Aksi durumdaki pek çok bilgi bizde bir iz
farkına varmış ve bu konuda bilinçlenmişsek çevremizi temiz bırakmadan kaybolup gidebiliyor. Lock’un sözü ile bilinç-öz
tutmak yönünde davranışlarımızı değiştirmemiz mümkün ola- bilinç-bilgi ve düşünme kavramları arasında bağ kurulmasına
bilir. yönelik açıklamalar yapılması beklenir.
Çalışma No.: 2
1. Taha, soruya kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olarak Düşün - Bul
cevap vermiştir. Diğer öğrenciler ise farklı sebepler sunmuş-
lar, kendi duygu ve düşüncelerini önemsememişlerdir. Bu ne-
denle Taha’nın öz bilinci daha çok gelişmiştir.
2. Öğrenmek istediğimiz bir şey hakkında nasıl ki sorular soru-
yorsak kendimizi keşfetmek için de kendimize sorular sor-
malı, bu soruların yanıtlarını bulmaya çalışmalıyız. Örneğin
bize yapılan bir davranışın bizde uyandırdığı duyguların neler KİŞİLERİN DEĞERLEN-
olduğu, hangi müzik türünün ruhumuzu dinlendirdiği, en iyi KELİME- KELİMELE- AÇIKLAMA- DİRME
nasıl öğrendiğimiz vb. LER RİN LARI İLE (Doğrulama
ANLAMLARI EŞLEŞTİR- mı? Yanılgı
3. • Beni en çok bilgisayar oyunları/arkadaşlarım/ailem vb. ME mı?)
mutlu eder.
• En sevdiğim yemek fasulye/köfte/makarna vb.dir. Bilgi Bilinen şey. Berk İlk soruda
Bilme edimi
yaptığınız
• Haksızlığa uğradığımda/Yalan söylendiğinde vb. olduğun- sonucunda eşleştirmeler
da kendimi kızgın hissederim. ulaşılan şey. ile karşılaştırı-
• İleride olmak istediğim meslek pilotluk/mühendislik/turist nız. Eşleştir-
rehberliği vb.dir. meniz hatalı
• Macera/Dram/Pop/Rock vb. türünde kitaplar okumaktan/ ise kavramın
anlamını ve
müzikleri dinlemekten hoşlanırım. açıklamaları
• Yeni bir arkadaş edindiğimde ona kendimi şöyle tanıtırım: tekrar gözden
Kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olan, neyi sevdi- geçirerek
ğini ya da neyi sevmediğini bilen, hangi davranışlarını de- yanılgılarınızı
ğiştirmek isteyen ya da hangi davranışlarını takdir eden bir düzeltiniz.
birey olduğunu kendi cümleleriyle anlatır.
Bilinç Bireyin ken- Sıla
Çalışma No.: 3 disi dışındaki
nesnelerin
ya da içinde
1. “Prof. Dr. Ferhan Atalay'ın çevresinde, doğada ve evrende bulunduğu
olup biten her türden gelişmeyi fark edip dikkatle gözlemle- olguların far-
mesi, notlar alması ve sebep-sonuç ilişkileri kurup anlamaya kında olma
çalışması" Bilinç hâlidir.
“elde ettiği veriler" Bilgi
Öz bilinç Kişinin bilinci Engin
2. Düşünme üzerinde
düşünmesi,
3. “... kişinin ne tür çalışma yaparsa yapsın daima kendisinin kişisel farkın-
farkında olması gerektiğine inanır, dışarıdan kendi kendisini dalık hâli.
gözlemleyen üçüncü bir şahıs gibi kendisini de nesnel bir ba-
kış açısı ile görmeye ve anlamaya çalışırdı." ifadesi öz bilinci Düşün- İnsanın yapı- Filiz
ifade eder. Çünkü öz bilinç, kişinin kendine dönük çabasıdır. me ca kendinde
Bilinçli bir özne olarak kendine yönelmesi, farkındalık duygu- taşıdığı bir
suyla kendisini anlamaya dönük bir çabadır. zihin edimi
olanağıdır.
Hem duyu
Çalışma No.: 4
içeriğinin
algılanması
1. Engin-Öz bilinç hem de
Sıla-Bilinç kavramların
Berk-Bilgi anlamlandı-
rılmasıdır.
Filiz-Düşünme
142