Page 146 - Felsefe 10
P. 146

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2.  Engin, etrafında olup bitenle ilgili kendi üzerine düşen sorum-
          Çalışma No.: 1                                   luluklarının farkında olduğu için öz bilinç,
                                                           Sıla, kendisi dışında gerçekleşen olayları ve gelişmeleri takip
          1.  Farkındalık,  farkında  olma  hâli,  farkında  olman  gerekenleri   ettiği için bilinç,
             fark edip anlama, insanın çevresinde olup bitenleri fark etme   Berk, koronavirüs hakkında net bir açıklama yaptığı için bilgi,
             hâli vb.
                                                           Filiz koronavirüsün ortaya çıkışını anlamaya çalıştığı için dü-
          2.  Algılarımız açıksa bilinçlilik seviyemiz artar, duygusal davra-  şünme kavramlarıyla eşleştirilmelidir.
             nırsam etrafımda olup bitenleri yanlış değerlendirebilirim vb.
             örnekler üzerinden açıklama yapılabilir.
                                                        3.  Her gün çok farklı bilgilere maruz kalabiliyoruz. Bu bilgiler-
          3.  Etrafımızdaki  nesneleri,  olay  ve  olguları  fark  etmemiz  dü-  den  ancak  fark  edebildiklerimiz,  üzerinde  düşünebildikleri-
             şüncelerimizin gelişmesini ve tepkilerimizin daha anlamlı ve   miz, sorgulayarak kendi yaşantımız ile bağ kurabildiklerimiz
             doğru biçimlere yönelmesini sağlar. Örneğin çevre kirliliğinin   özümsenebiliyor. Aksi durumdaki pek çok bilgi bizde bir iz
             farkına varmış ve bu konuda bilinçlenmişsek çevremizi temiz   bırakmadan kaybolup gidebiliyor. Lock’un sözü ile bilinç-öz
             tutmak yönünde davranışlarımızı değiştirmemiz mümkün ola-  bilinç-bilgi ve düşünme kavramları arasında bağ kurulmasına
             bilir.                                        yönelik açıklamalar yapılması beklenir.

          Çalışma No.: 2

          1.  Taha, soruya kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olarak   Düşün - Bul
             cevap vermiştir. Diğer öğrenciler ise farklı sebepler sunmuş-
             lar, kendi duygu ve düşüncelerini önemsememişlerdir. Bu ne-
             denle Taha’nın öz bilinci daha çok gelişmiştir.
          2.  Öğrenmek istediğimiz bir şey hakkında nasıl ki sorular soru-
             yorsak  kendimizi  keşfetmek  için  de  kendimize  sorular  sor-
             malı, bu soruların yanıtlarını bulmaya çalışmalıyız. Örneğin
             bize yapılan bir davranışın bizde uyandırdığı duyguların neler    KİŞİLERİN  DEĞERLEN-
             olduğu, hangi müzik türünün ruhumuzu dinlendirdiği, en iyi   KELİME-  KELİMELE-  AÇIKLAMA-  DİRME
             nasıl öğrendiğimiz vb.                         LER       RİN      LARI İLE   (Doğrulama
                                                                   ANLAMLARI  EŞLEŞTİR-   mı? Yanılgı
          3.  •  Beni  en  çok  bilgisayar  oyunları/arkadaşlarım/ailem  vb.     ME         mı?)
              mutlu eder.
             •  En sevdiğim yemek fasulye/köfte/makarna vb.dir.  Bilgi  Bilinen şey.   Berk  İlk soruda
                                                                   Bilme edimi
                                                                                         yaptığınız
             •  Haksızlığa uğradığımda/Yalan söylendiğinde vb. olduğun-  sonucunda       eşleştirmeler
              da kendimi kızgın hissederim.                        ulaşılan şey.         ile karşılaştırı-
             •  İleride olmak istediğim meslek pilotluk/mühendislik/turist               nız. Eşleştir-
              rehberliği vb.dir.                                                         meniz hatalı
             •  Macera/Dram/Pop/Rock  vb.  türünde  kitaplar  okumaktan/                 ise kavramın
                                                                                         anlamını ve
              müzikleri dinlemekten hoşlanırım.                                          açıklamaları
             •  Yeni bir arkadaş edindiğimde ona kendimi şöyle tanıtırım:                tekrar gözden
              Kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olan, neyi sevdi-                   geçirerek
              ğini ya da neyi sevmediğini bilen, hangi davranışlarını de-                yanılgılarınızı
              ğiştirmek isteyen ya da hangi davranışlarını takdir eden bir               düzeltiniz.
              birey olduğunu kendi cümleleriyle anlatır.
                                                           Bilinç  Bireyin ken-  Sıla
          Çalışma No.: 3                                           disi dışındaki
                                                                   nesnelerin
                                                                   ya da içinde
          1.  “Prof.  Dr.  Ferhan Atalay'ın  çevresinde,  doğada  ve  evrende   bulunduğu
             olup biten her türden gelişmeyi fark edip dikkatle gözlemle-  olguların far-
             mesi, notlar alması ve sebep-sonuç ilişkileri kurup anlamaya   kında olma
             çalışması" Bilinç                                     hâlidir.
             “elde ettiği veriler" Bilgi
                                                           Öz bilinç  Kişinin bilinci   Engin
          2.  Düşünme                                              üzerinde
                                                                   düşünmesi,
          3.  “...  kişinin  ne  tür  çalışma  yaparsa  yapsın  daima  kendisinin   kişisel farkın-
             farkında olması gerektiğine inanır, dışarıdan kendi kendisini   dalık hâli.
             gözlemleyen üçüncü bir şahıs gibi kendisini de nesnel bir ba-
             kış açısı ile görmeye ve anlamaya çalışırdı." ifadesi öz bilinci   Düşün-  İnsanın yapı-  Filiz
             ifade eder. Çünkü öz bilinç, kişinin kendine dönük çabasıdır.   me  ca kendinde
             Bilinçli bir özne olarak kendine yönelmesi, farkındalık duygu-  taşıdığı bir
             suyla kendisini anlamaya dönük bir çabadır.           zihin edimi
                                                                   olanağıdır.
                                                                   Hem duyu
          Çalışma No.: 4
                                                                   içeriğinin
                                                                   algılanması
          1.  Engin-Öz bilinç                                      hem de
             Sıla-Bilinç                                           kavramların
             Berk-Bilgi                                            anlamlandı-
                                                                   rılmasıdır.
             Filiz-Düşünme
          142
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151