Page 148 - Felsefe 10
P. 148
FELSEFE 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
açısına sahip olma gibi felsefi düşüncenin özelliklerine ulaşıl-
Çalışma No.: 7 ması beklenir.
Bu etkinliğin sorularına her öğrencinin özgün cevaplar verme- 3. Günlük dilde felsefe yapmak: Gereği yokken olayların ne-
si beklenmektedir. Olası cevaplar: denleri ve sonuçlarıyla ilgili olarak kişisel ve soyut birtakım
1. “Hikmet ve sevginin ölçüsünün diğerlerinden daha fazla olması düşünceler öne sürmek.
gerektiğini düşünüyorum.”, “Arayış kavramı bence bu yemeğin Literatürde felsefe yapmak: Eleştirel, sorgulayıcı bir bakış açı-
en önemli ögesi çünkü bir şeyi bulmak için öncelikle onun ara- sıyla doğru bilgiye ulaşma çabasında olmak. Derinlemesine
yışında olmalıyız.”, “Bence sevgi, bu yemeğin temel malzeme- düşünmek, anlamaya çalışmak.
si çünkü sevmediğimiz şeyin uğraşında olmayız.” vb.
2. “Bu tarifi yapmak için bu kavramlardan herhangi birinden Çalışma No.: 10
vazgeçmek mümkün olmayacaktır.” yanıtına ulaşılması he-
deflenmektedir. Örnek Cevap:
3. “Bu yemeği birkaç defa yapmam filozof olmam için yeterli
olacaktır.”, “Bu yemek üzerinde yıllarca denemeler yapmam 1 b 2 s
gerekeceğini düşünüyorum.” vb.
3
h i k m e t
Çalışma No.: 8
l v
1. Örnek 2. Örnek 3. Örnek g g
Gereği yokken olay- Gereksiz ve boş Anlaşılmaz ve en- 4 5
ların nedenleri ve konuşmak. telektüel konuşmalar. p h i l i a i
sonuçlarıyla ilgili ola-
rak kişisel ve soyut h r
birtakım düşünceler 6
öne sürmek. h a k i k a t a
4. Örnek 5. Örnek 6. Örnek
l y
Eleştirel, sorgulayıcı Gereği yokken olay- Derinlemesine dü-
bir bakış açısıyla ların nedenleri ve şünmek, anlamaya o ı
doğru bilgiye ulaşma sonuçlarıyla ilgili ola- çalışmak vb. tespitler
çabasında olmak. rak kişisel ve soyut yapılabilir. 7
f e l s e f e ş
birtakım düşünceler
öne sürmek.
o
1. a) Birbirine benzer olan açıklamalar tespit edilir. 8 s o p h i a
b) Yukarıdaki tabloda yapılan örnek açıklamalarda olduğu
gibi 4 ve 6. örneklere benzer gerçek yorumlar ile 2 ve 3. h
örneklerdekine benzer kişisel görüşlerin birbirinden ayırt 9
edilmesi öğrenilir. b i l g e l i k
2. Öğrenci, hangi yoruma neden katıldığını ya da neden ka- a
tılmadığını açıklar. Olası cevaplar: “2. Örnek'teki yoruma
katılmıyorum çünkü bu iddianın felsefeyi hiç bilmeyen biri
tarafından ileri sürülmüş olabileceğini düşünüyorum.”, “6.
Örnek'teki ifadeye katılıyorum çünkü böyle olduğunu felsefi SOLDAN SAĞA
kaynaklarda okumuştum.”
3. Olası cevaplar: 3. Doyurucu bilgi, insan hayatının değeri ve anlamına
“Felsefe yapmak aklını, mantığını kullanmak; etrafında olup ilişkin derin bilgi. (HİKMET)
bitenleri sorgulayıcı ve eleştirel bir bakış açısıyla kendi akıl 4. Yunancada sevgi anlamına gelen kavram. (PHILIA)
süzgecinden geçirerek doğru bilgiye ulaşmaya çalışmak.”,
“Derinlemesine düşünmek, düşüncelerimiz üzerine düşün- 6. Zaman zaman gerçeklik, zaman zaman da doğruluk
mek.” gibi açıklamalar yapılabilir. anlamında kullanılan kavram. (HAKİKAT)
7. Bilgelik sevgisi. (FELSEFE)
Çalışma No.: 9 8. Yunancada bilgelik anlamına gelen kavram. (SOPHIA)
9. Hikmet kavramının Türkçedeki karşılığı. (BİLGELİK)
1. Olası cevaplar:
Esma’nın görüşüne katılıyorum çünkü Mevlâna’yı tanıyor ve
bu görüşünü çok seviyorum. YUKARIDAN AŞAĞIYA
Ayşe’ye katılıyorum çünkü felsefe denilen şeyleri anlamakta
güçlük çekiyorum. 1. Özneyle nesne arasında kurulan ilişki sonucunda
Ali’ye katılıyorum. Her olayın felsefi bir boyutu olduğunu, ortaya çıkan ürün. (BİLGİ)
felsefi bakış açısı ve araştırma tarzı ile doğru bilgilere ulaşabi- 2. İnsanı bir şeye veya bir kimseye karşı yakın ilgi ve
leceğimizi düşünüyorum. bağlılık göstermeye yönelten duygu. (SEVGİ)
Sevgi’ye katılıyorum. Merak etme ve derinlemesine düşün- 4. Yunancada felsefe anlamına gelen kavram.
menin insanları ve olayları daha iyi anlamamıza yardımcı ola- (PHILOSOPHIA)
cağını düşünüyorum.
5. Arama işi. (ARAYIŞ)
2. Sorgulama, düşünme, düşünceleri üzerine düşünme, evren-
sellik ve genellik, merak etme, eleştirel olma, geniş bir bakış
144