Page 148 - Felsefe 10
P. 148

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                           açısına sahip olma gibi felsefi düşüncenin özelliklerine ulaşıl-
          Çalışma No.: 7                                   ması beklenir.
             Bu etkinliğin sorularına her öğrencinin özgün cevaplar verme-  3.  Günlük  dilde  felsefe  yapmak:  Gereği  yokken  olayların  ne-
             si beklenmektedir. Olası cevaplar:            denleri ve sonuçlarıyla ilgili olarak kişisel ve soyut birtakım
          1.  “Hikmet ve sevginin ölçüsünün diğerlerinden daha fazla olması   düşünceler öne sürmek.
             gerektiğini düşünüyorum.”, “Arayış kavramı bence bu yemeğin   Literatürde felsefe yapmak: Eleştirel, sorgulayıcı bir bakış açı-
             en önemli ögesi çünkü bir şeyi bulmak için öncelikle onun ara-  sıyla doğru bilgiye ulaşma çabasında olmak. Derinlemesine
             yışında olmalıyız.”, “Bence sevgi, bu yemeğin temel malzeme-  düşünmek, anlamaya çalışmak.
             si çünkü sevmediğimiz şeyin uğraşında olmayız.” vb.
          2.  “Bu  tarifi  yapmak  için  bu  kavramlardan  herhangi  birinden   Çalışma No.: 10
             vazgeçmek  mümkün  olmayacaktır.”  yanıtına  ulaşılması  he-
             deflenmektedir.                            Örnek Cevap:
          3.  “Bu yemeği birkaç defa yapmam filozof olmam için yeterli
             olacaktır.”, “Bu yemek üzerinde yıllarca denemeler yapmam             1 b       2  s
             gerekeceğini düşünüyorum.” vb.
                                                                               3
                                                                                h   i  k   m  e   t
          Çalışma No.: 8
                                                                                    l         v
          1. Örnek       2. Örnek       3. Örnek                                    g         g
          Gereği yokken olay-  Gereksiz ve boş   Anlaşılmaz ve en-   4                5
          ların nedenleri ve   konuşmak.  telektüel konuşmalar.       p  h   i   l  i  a       i
          sonuçlarıyla ilgili ola-
          rak kişisel ve soyut                                        h                 r
          birtakım düşünceler                             6
          öne sürmek.                                      h   a  k   i  k   a   t     a
          4. Örnek       5. Örnek       6. Örnek
                                                                      l                y
          Eleştirel, sorgulayıcı   Gereği yokken olay-  Derinlemesine dü-
          bir bakış açısıyla   ların nedenleri ve   şünmek, anlamaya   o                ı
          doğru bilgiye ulaşma   sonuçlarıyla ilgili ola-  çalışmak vb. tespitler
          çabasında olmak.  rak kişisel ve soyut   yapılabilir.  7
                                                           f   e   l  s  e   f  e      ş
                         birtakım düşünceler
                         öne sürmek.
                                                                      o
          1.  a) Birbirine benzer olan açıklamalar tespit edilir.  8  s  o  p  h  i  a
             b) Yukarıdaki  tabloda  yapılan  örnek  açıklamalarda  olduğu
              gibi 4 ve 6. örneklere benzer gerçek yorumlar ile 2 ve 3.   h
              örneklerdekine  benzer  kişisel  görüşlerin  birbirinden  ayırt   9
              edilmesi öğrenilir.                                 b   i   l  g  e   l   i  k
          2.  Öğrenci,  hangi  yoruma  neden  katıldığını  ya  da  neden  ka-  a
             tılmadığını  açıklar.  Olası  cevaplar:  “2.  Örnek'teki    yoruma
             katılmıyorum çünkü bu iddianın felsefeyi hiç bilmeyen biri
             tarafından  ileri  sürülmüş  olabileceğini  düşünüyorum.”,  “6.
             Örnek'teki ifadeye katılıyorum çünkü böyle olduğunu felsefi   SOLDAN SAĞA
             kaynaklarda okumuştum.”
          3.  Olası cevaplar:                           3.   Doyurucu bilgi, insan hayatının değeri ve anlamına
             “Felsefe yapmak aklını, mantığını kullanmak; etrafında olup   ilişkin derin bilgi. (HİKMET)
             bitenleri sorgulayıcı ve eleştirel bir bakış açısıyla kendi akıl   4.   Yunancada sevgi anlamına gelen kavram. (PHILIA)
             süzgecinden  geçirerek  doğru  bilgiye  ulaşmaya  çalışmak.”,
             “Derinlemesine  düşünmek,  düşüncelerimiz  üzerine  düşün-  6.   Zaman zaman gerçeklik, zaman zaman da doğruluk
             mek.” gibi açıklamalar yapılabilir.            anlamında kullanılan kavram. (HAKİKAT)
                                                        7.   Bilgelik sevgisi. (FELSEFE)
          Çalışma No.: 9                                8.   Yunancada bilgelik anlamına gelen kavram. (SOPHIA)
                                                        9.   Hikmet kavramının Türkçedeki karşılığı. (BİLGELİK)
          1.  Olası cevaplar:
             Esma’nın görüşüne katılıyorum çünkü Mevlâna’yı tanıyor ve
             bu görüşünü çok seviyorum.                 YUKARIDAN AŞAĞIYA
             Ayşe’ye katılıyorum çünkü felsefe denilen şeyleri anlamakta
             güçlük çekiyorum.                          1.   Özneyle nesne arasında kurulan ilişki sonucunda
             Ali’ye  katılıyorum.  Her  olayın  felsefi  bir  boyutu  olduğunu,   ortaya çıkan ürün. (BİLGİ)
             felsefi bakış açısı ve araştırma tarzı ile doğru bilgilere ulaşabi-  2.   İnsanı bir şeye veya bir kimseye karşı yakın ilgi ve
             leceğimizi düşünüyorum.                        bağlılık göstermeye yönelten duygu. (SEVGİ)
             Sevgi’ye katılıyorum. Merak etme ve derinlemesine düşün-  4.   Yunancada felsefe anlamına gelen kavram.
             menin insanları ve olayları daha iyi anlamamıza yardımcı ola-  (PHILOSOPHIA)
             cağını düşünüyorum.
                                                        5.   Arama işi. (ARAYIŞ)
          2.  Sorgulama,  düşünme,  düşünceleri  üzerine  düşünme,  evren-
             sellik ve genellik, merak etme, eleştirel olma, geniş bir bakış

          144
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153