Page 150 - Felsefe 10
P. 150

FELSEFE 10                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                           ilerlemede de her filozof başka filozoflara yeni bakış açılarıyla
          Çalışma No.: 17                                  ilham kaynağı olur, onları etkiler. Bu yönüyle bilimsel ilerle-
                                                           me ile yığılımlı ilerlemenin ortak tarafları vardır.
             Bu etkinlikte öğrencilerin güncel problemleri felsefi düşünce-
             nin sorgulama, merak etme, hayret etme, şüphe etme özellikle-  Bilimsel ilerleme ile yığılımlı ilerleme kavramları arasındaki
             rini kullanarak analiz edebilmeleri hedeflenmektedir. Örneğin  benzerlik ve farklılıkların tespit edilerek tartışılması beklenir.
             Konu: Büyük ölçekli çatışmalar/savaşlar    Çalışma No.: 20
             Merak Ediyorum
             -  Olası bir savaşın doğaya ne kadar zarar verebileceğini,   1.  Ekipler oluşturulur.
             -  Devletlerin olası bir savaşı önlemek için hazırlayabilecek-  2.  Öğrencilerin  rasyonel  olma  ilkesini  kendi  yaşadığı  örnek
              leri yasaların neler olduğunu,               olaylar ve düşünceleri üzerine uyarlaması ve böylece refleksif
             -  Olası bir savaş durumunda kişilerin bireysel korunma plan-  düşünmeyi kullanabilir hâle gelmesi beklenir. Örneğin arka-
              larının neler olabileceğini vb.              daşlarınızla maç izliyordunuz. Sizin takımınızı tutmayan ve
                                                           görüşlerinize  katılmayan  arkadaşınız  Melih’in  yorumlarına
                                                           aşırı öfkelendiniz. Artık onunla görüşmüyorsunuz. Bu durumu
          Çalışma No.: 18                                  değerlendirdiğinizde sağduyulu davranmadığınız ve rasyonel
                                                           olmadığınız sonucuna ulaştığınızı görebilirsiniz.
          1.  Sorgulama;  felsefi  düşünmenin  merak  etme,  şüphe  duyma,   3.  Ekipteki kişi sayısınca örneği içeren bir liste oluşturulur.
             hayret etme ve eleştirel olma özelliklerinden beslenmektedir.
                                                        4.  Listeden hangi örneğin paylaşılacağına karar verilir. Davranış
          2.  Felsefe öznel bir etkinlik olduğu için ve her insan özgün bir
             varlık olduğu için felsefi sorgulama yapan herkes, aynı soru-  ve  düşüncelerin  rasyonel  olan  ve  olmayan  yönleri  tartışılır.
             lara farklı yanıtlar verecektir. Bu da bir bilgi yığılımına neden   Kendi düşünce ve davranışlarımız üzerine yaptığımız bu sor-
             olur. Çünkü felsefede "doğru yanıt" diye bir şeyden bahset-  gulayıcı düşünmenin refleksif boyutu da fark edilir.
             mek söz konusu değildir. Asıl amaç yolun sonunda varılacağı
             umut edilen yer (cevaplar) değil, yolun kendisidir. Düşünmek   Çalışma No.: 21
             ve sorgulamak, yolda olmaktır. Soruların net bir cevabı olma-
             dığı ve her insan farklı şekillerde mantık yürütüp yepyeni fi-  1.  “Ruhun, çoğu zaman bir savaş alanıdır. Mantığın ve sağdu-
             kirler ortaya attığı için felsefe kümülatiftir.   yun, tutku ve arzularına karşı savaş verir.”
          3.  Felsefede sorular ve olası cevaplar vardır. Soru sormayı bı-  “Yaşlı kadınlar bağımsızlıklarıyla övünür çünkü sonunda dün-
             raktığımızda felsefe için arayış biter. Arayışın bitmesi farklı   yayı kendi gözleriyle görmeye başlarlar. … akılları başlarında
             bakış açılarının, farklı yaklaşımların ortadan kalktığı statik ve   ve şüphecidirler. Sürekli eleştiriler yaparlar.”
             dogmatik bir dünya ile karşı karşıya bırakır bizi. Bu da insa-
             nın hem felsefi hem de bilimsel ilerleme kaydetmesinin önüne   2.  Olası cevaplar:
             geçer. Bundan dolayı yığılımlı ilerlemenin ön koşulu soru sor-  Mantık: Rasyonel düşünme, mantıksal doğruluğu içerir.  Ör-
             maktır. Soru sorarak anlamaya, bilmeye, cevap bulmaya çalış-  neğin  bir  şey  aklımıza  yatmadığında  “mantıksız  konuşma”
             maktır. Sorgulama yoksa anlam ve bilgi arayışı da yoktur. Bu   deriz.
             anlamda sorgulama felsefi düşünce için yığılımlı ilerlemenin   Sağduyu: 1. Doğru, gerçekçi, akla uygun ve yerinde yargılar
             gerçekleştirildiği bir anahtardır.            verme  yeteneği.  2.  Doğruyla  yanlışı  birbirinden  ayırma  ve
                                                           doğru yargılama yetisi. Sözlükte yer alan bu tanımlara ula-
                                                           şıldığında rasyonel olma ile doğrudan ilişkili olduğu görülür.
          Çalışma No.: 19
                                                           Dünyayı  kendi  gözleriyle  görmeye  başlama:  Etrafında  olup
          1.  “İdeal bir devlet nasıl olmalıdır?” düşüncesi üzerine bir sorgu-  bitenleri fark etme ve onlar üzerinde düşünmeye başlama.
             lama yapıyor, bu düşüncelerimi de kendi bilincim üzerinden   Akılları başlarında: Yanlışları görmeyi ve doğru düşünmeyi
             yeniden analitik ve diyalektik bir muhasebeye tabi tutuyorsam   öğreniyorlar.
             yaptığım şey refleksif düşünmedir.            Şüphecidirler: Duydukları şeylerin doğru olup olmadığını dü-
                                                           şünürler.
          2.  Bu söz, felsefi düşüncenin eleştirel olma özelliğini esas alır.   Eleştiriler yaparlar: Daha iyi nasıl olabileceğini, doğru olup
             Eleştirel gözle bakmak, herkesin baktığı yerde hakikati gör-  olmadığını sorgularlar.
             meye çalışmaktır. Herkesin inandığı gibi dogmatik bir pers-
             pektifle  bakmayıp  anlamak  istemek,  akletmeye  ve  mantık
             süzgecinden  geçirip  gerçekliğe  vâkıf  olmaya  çalışmaktır.   Çalışma No.: 22
             Eleştirel  bakış  açısı  düşünce  ufkunu  genişletir,  hayata  daha
             bütüncül ve farklı bir nazarla bakmayı sağlar. Olana körü kö-  1.  İfadeler incelendiğinde sırasıyla “tutarsız, tutarsız, tutarlı, tu-
             rüne bağlanmayı, dogmatizm tuzağına düşmeyi engeller. Söz   tarsız, tutarlı” olduğu görülür.
             ile felsefi düşünce arasında bağıntı kurularak yorum yapılması
             beklenir.                                  2.  Olası cevaplar:
                                                           İlk cümlede bahsedilen şeyin bir sonraki cümlede onaylanma-
          3.  Bilimsel ilerleme daha teknik, somut ve nesnel bir ilerleme-  sı, destekleyen ifadelerin yer alması tutarlılık.
             yi esas almaktadır. Bu ilerleme anlayışı, mevcut gerçekliğin
             ötesine geçen gelişmişlik düzeyiyle ifade edilir. Dolayısıyla   Aynı ifadede birbirini destekleyen fikirlerin yer alması tutarlı-
             bu ilerleme kesin, kanıtlanabilir doğrular üzerinde kendisini   lık, çelişkiler olması tutarsızlık.
             konumlandırır. Yığılımlı  ilerleme  anlayışı  ise  teknik,  somut   Farklı bir şey düşünmesine rağmen tersini ifade etmesi tutar-
             ve  nesnel  ilerleme  anlayışına  zıt  olarak  yalnızca  düşünsel   sızlık.
             bağlamda  kendini  ortaya  koyan  öznel  bir  süreci  esas  alır.
             Düşünürler, aynı probleme yeni ve farklı çözümler getirirken   3.  Tutarlılık: Düşüncelerin ortak bir ilkeyle, düzenli ve uyumlu
             başka düşünürlerin ortaya koyduğu görüşlerden etkilenir. Bu   olarak birbirine bağlanması, çelişki içermemesidir.
             yaklaşım; filozofların ortaya koydukları öznel yargıların başka
             filozoflar tarafından da tartışılmasını, görece olarak başka fi-  Çalışma No.: 23
             lozoflar için esin kaynağı olmasını esas alır. Bu ilerlemede bir
             gelişmişlik  anlayışından  bahsedemeyiz.  Her  bilim  insanının   1.  1. Sorulması gereken ilk soru: Sokrates yasalara karşı saygılı
             çalışmaları nasıl ki kendisinden sonra gelen bilim insanları-  olunmasına işaretle hapishaneden kaçmayarak kendisi hak-
             nın çalışmalarına kaynaklık ve örneklik sağlıyorsa yığılımlı
          146
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155