Page 149 - Felsefe 10
P. 149
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 11 Çalışma No.: 14
1. Olası cevap:
Arayış “Merak felsefenin temelinde yer almaktadır. Merak bizi sorgu-
Hakikat
Bilgi lamaya ve hakikatin peşinde koşmaya yönlendirir. Mutluluğun
İçindedir. merak edip sorgulamasaydık felsefi düşünce ilerlemezdi.”
ne olduğunu, bilgilerimizin doğruluğunu, varlığımızın amacını
Peşinde
ister.
koşar.
Ulaşmak
için 2. Olası cevap:
gereklidir. ile uğraşan kişidir. Öğrencilerin “Merakımızı bize ya da başkalarına zarar verme-
Sevgi FELSEFE sevgisidir. Filozof 3. ye başladığı noktada sınırlandırmalıyız.”
Olası cevaplar:
Yunanca karşılığıdır. Yunancadaki karşılığıdır. Bilgelik Sahip olduğum bilgilerin doğru olduğundan emin olabilir mi-
yim? Ben kimim? Evrensel bir ahlak yasası mümkün mü? vb.
Çalışma No.: 15
Phila Yunanca karşılığıdır. karşılığıdır. Arapça 1. Yönerge:
Philosophia
Felsefe; varlık, bilgi ve değer ile ilgili hakikatlere ulaşmak için
Sophia Hikmet bir arayış içinde olmayı gerektirir. Hakikate ise herhangi bir sor-
gulama yapmadan ulaşmak mümkün değildir. Bu bağlamda sor-
gulama felsefi düşüncenin vazgeçilmez bir özelliğidir. Sorgula-
manın durması demek, felsefenin de durması demek olacaktır.
Çalışma No.: 12
2. Yönerge:
Öğrencilerin Felsefi Bir Sorgulama: Ben Kimim? videosunda
KAVRAM Tanımı Örnek Cümleler ilgisini çeken noktaları not alması beklenir..
Merak Düşkünlük, heves. Her bireyin günlük 3. Yönerge:
hayat deneyimleri Bu etkinlikte öğrencilerin sorgulama kavramını, seçmiş ol-
özneldir, öğrencinin dukları bir konu üzerinde uygulayarak deneyimlemeleri he-
geçmiş deneyimleriyle deflenmektedir. Örneğin
bağ kurarak örnek - Bildiklerimin doğru olduğundan nasıl emin olabilirim?
cümleler oluşturması
beklenmektedir. - Diğer insanlar da o bilgiyi doğru kabul ediyorsa bildiklerin
doğru demektir.
Merak Bir şeyi edinme, yap- - İnsanlar daha önce dünyanın düz olduğu bilgisini doğru ka-
ma, bir şeyle uğraşma bul ediyordu ama biz şu an bunu doğru bir bilgi olarak ka-
isteği. bul etmiyoruz. Belki de şu an doğru kabul ettiğimiz bilgiler
de ileride doğru kabul edilmeyecek.
Merak Bir şeyi anlamak veya - O zaman bildiklerin üzerinde deney yapmalısın, deneyin so-
öğrenmek için duyulan nucu bildiklerinle örtüşürse doğruluğundan emin olabilirsin.
istek. - Peki, üzerinde deney yapamayacağım bilgilerin doğrulu-
ğundan nasıl emin olacağım? vb.
Merak Kaygı, tasa.
Çalışma No.: 16
1. Olası cevaplar:
Çalışma No.: 13 * Filozofların bilinen dünyanın ötesini kavramaya ve anlama-
ya çalıştıkları,
1. Olası cevaplar: * Varlığa bütüncül ve geniş bir nazarla baktıkları,
Hangi üniversiteye gideceğimi, mesleğimin ne olacağını, * Günlük yaşamın sıradan merak dürtüleriyle değil, entelek-
hangi şehirde yaşayacağımı, ölümden sonra yaşamın olup ol- tüel kaygı taşıyan bir merakla hayata baktıkları izlenimini
madığını, diğer gezegenlerde de yaşamın olup olamayacağını uyandırdı.
merak ediyorum vb.
2. İnsanı ve insan yaşamını değerli kılan şey, içgüdüsel olarak yaşa-
2. Olası cevaplar: mını sürdüren hayvanların aksine, biyolojik ve fizyolojik ihtiyaç-
Araştırma yaparım, benimle aynı şeyi merak eden diğer birey- ların ötesine geçerek irade sahibi bir varlık olarak kendisini ve
içinde yaşadığı evreni bilme çabasıdır. Aksi durumda hayvanlar-
lerle iletişim kurarım, iş birlikçi çalışmalar yaparım, sorgula- dan hiçbir farkı kalmaz. İnsan anlamaya çalıştığı, soru sorduğu,
malar yaparım vb. merak ettiği, kendini bilmeye çalıştığı müddetçe değerlidir ve
yaşamının bir anlamı vardır. Sorgulanmayan bir yaşam, insanı
3. Bu soru öğrencileri merak kavramının düşüncelerimiz ve içinde yaşadığı dünyada anlamsızlaştırıp sıradanlaştırır.
eylemlerimiz üzerindeki önemini fark etmeye yönlendirmek
için hazırlanmıştır. Öğrencilerin “Merak olmasaydı yeni bir 3. Evrenin uçsuz bucaksız boyutu, kusursuz uyumu, matema-
şey üretmek, yeni bir düşünce sistemi geliştirmek mümkün tiksel işleyişi, üzerinde oturduğu fizik kuralları çoğu zaman
olmazdı. Merak bizi harekete geçiren itici bir güçtür, gündelik insan zihninin sınırlarını aşmakta ve insanı hayrete düşürmek-
hayatımızdaki sıradan deneyimlerimize bile merakla yaklaştı- tedir. Ortaya çıkan bu hayret dürtüsü de beraberinde merak ve
ğımızda yeni bir düşünce keşfedebiliriz. Merak dürtüsü insa- sorgulamayı getirir çünkü insan kendi algı ve zihin sınırlarını
nın ilerlemesinin temelini oluşturur.” düşüncesine yönelmesi aşan her şey karşısında derin bir hayret duygusuna kapılır ve
beklenmektedir. sonrasında onu anlamak ister.
145