Page 149 - Felsefe 10
P. 149

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 10
                                                                                              Kavram Öğretimi


             Çalışma No.: 11                               Çalışma No.: 14
                                                           1.  Olası cevap:
                                                   Arayış     “Merak felsefenin temelinde yer almaktadır. Merak bizi sorgu-
                     Hakikat
                                       Bilgi                  lamaya ve hakikatin peşinde koşmaya yönlendirir. Mutluluğun
                                                     İçindedir.  merak edip sorgulamasaydık felsefi düşünce ilerlemezdi.”
                                                              ne olduğunu, bilgilerimizin doğruluğunu, varlığımızın amacını
                                              Peşinde
                           ister.
                                             koşar.
                            Ulaşmak
                      için                                 2.  Olası cevap:
                      gereklidir.     ile uğraşan kişidir.    Öğrencilerin “Merakımızı bize ya da başkalarına zarar verme-
               Sevgi         FELSEFE  sevgisidir.  Filozof  3.  ye başladığı noktada sınırlandırmalıyız.”
                                                              Olası cevaplar:
               Yunanca  karşılığıdır.  Yunancadaki karşılığıdır.  Bilgelik  Sahip olduğum bilgilerin doğru olduğundan emin olabilir mi-
                                                              yim? Ben kimim? Evrensel bir ahlak yasası mümkün mü? vb.
                                                           Çalışma No.: 15
               Phila                      Yunanca  karşılığıdır.  karşılığıdır.  Arapça  1. Yönerge:
                      Philosophia
                                                              Felsefe; varlık, bilgi ve değer ile ilgili hakikatlere ulaşmak için
                                         Sophia  Hikmet       bir arayış içinde olmayı gerektirir. Hakikate ise herhangi bir sor-
                                                              gulama yapmadan ulaşmak mümkün değildir. Bu bağlamda sor-
                                                              gulama felsefi düşüncenin vazgeçilmez bir özelliğidir. Sorgula-
                                                              manın durması demek, felsefenin de durması demek olacaktır.
             Çalışma No.: 12
                                                           2. Yönerge:
                                                              Öğrencilerin Felsefi Bir Sorgulama: Ben Kimim? videosunda
             KAVRAM         Tanımı        Örnek Cümleler      ilgisini çeken noktaları  not alması beklenir..

             Merak    Düşkünlük, heves.  Her bireyin günlük   3. Yönerge:
                                        hayat deneyimleri     Bu  etkinlikte  öğrencilerin  sorgulama  kavramını,  seçmiş  ol-
                                        özneldir, öğrencinin   dukları bir konu üzerinde uygulayarak deneyimlemeleri he-
                                        geçmiş deneyimleriyle   deflenmektedir. Örneğin
                                        bağ kurarak örnek     -  Bildiklerimin doğru olduğundan nasıl emin olabilirim?
                                        cümleler oluşturması
                                        beklenmektedir.       -  Diğer insanlar da o bilgiyi doğru kabul ediyorsa bildiklerin
                                                                doğru demektir.
             Merak    Bir şeyi edinme, yap-                   -  İnsanlar daha önce dünyanın düz olduğu bilgisini doğru ka-
                      ma, bir şeyle uğraşma                     bul ediyordu ama biz şu an bunu doğru bir bilgi olarak ka-
                      isteği.                                   bul etmiyoruz. Belki de şu an doğru kabul ettiğimiz bilgiler
                                                                de ileride doğru kabul edilmeyecek.
             Merak    Bir şeyi anlamak veya                   -  O zaman bildiklerin üzerinde deney yapmalısın, deneyin so-
                      öğrenmek için duyulan                     nucu bildiklerinle örtüşürse doğruluğundan emin olabilirsin.
                      istek.                                  -  Peki,  üzerinde  deney  yapamayacağım  bilgilerin  doğrulu-
                                                                ğundan nasıl emin olacağım? vb.
             Merak    Kaygı, tasa.
                                                           Çalışma No.: 16
                                                           1.  Olası cevaplar:
             Çalışma No.: 13                                  *  Filozofların bilinen dünyanın ötesini kavramaya ve anlama-
                                                                ya çalıştıkları,
            1.  Olası cevaplar:                               *  Varlığa bütüncül ve geniş bir nazarla baktıkları,
                Hangi  üniversiteye  gideceğimi,  mesleğimin  ne  olacağını,   *  Günlük yaşamın sıradan merak dürtüleriyle değil, entelek-
                hangi şehirde yaşayacağımı, ölümden sonra yaşamın olup ol-  tüel kaygı taşıyan bir merakla hayata baktıkları izlenimini
                madığını, diğer gezegenlerde de yaşamın olup olamayacağını   uyandırdı.
                merak ediyorum vb.
                                                           2.  İnsanı ve insan yaşamını değerli kılan şey, içgüdüsel olarak yaşa-
            2.  Olası cevaplar:                               mını sürdüren hayvanların aksine, biyolojik ve fizyolojik ihtiyaç-
                Araştırma yaparım, benimle aynı şeyi merak eden diğer birey-  ların ötesine geçerek irade sahibi bir varlık olarak kendisini ve
                                                              içinde yaşadığı evreni bilme çabasıdır. Aksi durumda hayvanlar-
                lerle iletişim kurarım, iş birlikçi çalışmalar yaparım, sorgula-  dan hiçbir farkı kalmaz. İnsan anlamaya çalıştığı, soru sorduğu,
                malar yaparım vb.                             merak ettiği, kendini bilmeye çalıştığı müddetçe değerlidir ve
                                                              yaşamının bir anlamı vardır. Sorgulanmayan bir yaşam, insanı
            3.  Bu  soru  öğrencileri  merak  kavramının  düşüncelerimiz  ve   içinde yaşadığı dünyada anlamsızlaştırıp sıradanlaştırır.
                eylemlerimiz üzerindeki önemini fark etmeye yönlendirmek
                için hazırlanmıştır. Öğrencilerin “Merak olmasaydı yeni bir   3.  Evrenin  uçsuz  bucaksız  boyutu,  kusursuz  uyumu,  matema-
                şey  üretmek,  yeni  bir  düşünce  sistemi  geliştirmek  mümkün   tiksel işleyişi, üzerinde oturduğu fizik kuralları çoğu zaman
                olmazdı. Merak bizi harekete geçiren itici bir güçtür, gündelik   insan zihninin sınırlarını aşmakta ve insanı hayrete düşürmek-
                hayatımızdaki sıradan deneyimlerimize bile merakla yaklaştı-  tedir. Ortaya çıkan bu hayret dürtüsü de beraberinde merak ve
                ğımızda yeni bir düşünce keşfedebiliriz. Merak dürtüsü insa-  sorgulamayı getirir çünkü insan kendi algı ve zihin sınırlarını
                nın ilerlemesinin temelini oluşturur.” düşüncesine yönelmesi   aşan her şey karşısında derin bir hayret duygusuna kapılır ve
                beklenmektedir.                               sonrasında onu anlamak ister.
                                                                                                   145
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154