Page 23 - Felsefe 10
P. 23
Kavram Öğretimi 13
FELSEFE 10
1. ÜNİTE : FELSEFEYİ TANIMA > 1.2. Felsefi Düşünce > 1.2.2. Felsefi Düşüncenin Özellikleri
Kavram : Merak
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi
Çalışmanın Adı MERAK OLMASAYDI? 15 dk.
Çalışmanın Amacı Merak kavramının düşünce tarihindeki önemini fark etme.
Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta.
Yönerge: Aşağıda verilen örnek metinleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Thales (Tales) Dünya'nın neredeyse kusursuz düzeni, mevsimlerin birbirlerini kusursuzca izleyişi
karşısında hayrete düşmüştü; gökyüzündeki Güneş, Ay ve yıldızların muhteşem görünüm ve dizilişi
karşısında âdeta dehşete kapılmıştı. Bu düzenin kaynağını, gökyüzündeki dev nesneler arasındaki
ilişkiyi, var olanların nereden gelip nereye gittiklerini merak ediyordu. Felsefeyi ve bilimi yaratan da
onun bu merakıydı.
Felsefe, Descartes’ın (Dekart) entelektüel ilgi alanlarından sadece biriydi. Oldukça başarılı bir ma-
tematikçiydi ve asıl şöhreti “kartezyen koordinat sistemi”ni keşfetmesinden ileri geliyordu. Söylen-
tiye göre tavanda gezinen bir sineği gözleriyle takip ettiği sırada sineğin farklı noktalardaki konu-
munu nasıl tanımlayacağını merak etmesi, “kartezyen koordinat sistemi”ni bulmasını sağlamıştır.
1666 yılında genç bir bilim insanı bahçede otururken yere bir elma düştü. Elmanın hareketinin ne-
den yukarıya ya da yana doğru değil de doğrudan aşağıya doğru olduğunu merak eden bu bilim
insanı Isaac Newton’dı (Ayzek Nivtın). Bu olay ona “kütle çekim teorisi” için esin kaynağı oldu.
1. Evrene, hayata, kendi geleceğinize dair merak ettikleriniz nelerdir? Yazınız.
2. Merak ettiğiniz şeyleri öğrenmek için ne gibi çalışmalar yaparsınız? Açıklayınız.
3. Merak olmasaydı yeni bir şey üretmek, yeni bir düşünce geliştirmek mümkün olur muydu? Tartışınız.
19
Hazırlayan: Gözde ATASAYAR YAZILGAN