Page 166 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 166

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         98      FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          4. ÜNİTE    : OPTİK > 4.6. Kırılma
          Kavram      : Kırılma
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

           Çalışmanın Adı                         KIRILAN NEDİR?                                 15 dk.
           Çalışmanın Amacı  Doğa olaylarından faydalanarak kırılma kavramını tanımlayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Işık ışınlarının hareketi ve etkileşimleri birçok doğa olayını beraberinde getirir. Bu olaylar bilim insanla-
          rının yaptıkları çalışmalara, oluşturulan bilimsel kavramlara, teknolojideki ilerlemelere, yeni buluşların
          sonucunda  ortaya  çıkan  ürünlerin  günlük  hayata  yansımasına  önayak  olmuştur.  Bunlardan  biri  olan
          ve derin uzayı gözlemlemek amacıyla 1990 yılında fırlatılan Hubble uzay teleskobu, atmosfer dışına
          yerleştirilerek hava olaylarının etkilerinden korunması sağlanmış ve bu sayede oldukça net fotoğraflar
          elde edilebilmiştir. Zaman içinde bu alanda elde edilen bilgiler, 2021 yılı içinde ABD, Avrupa Birliği ve
          Kanada iş birliği ile fırlatılan yeni teleskobun üretilmesini ve uzaydan gelen ışınlara direkt maruz kalarak
          Dünya’dan yaklaşık 1 milyon km ötede yapılacak gözlemin amaçlanmasını sağlamıştır.
          Aşağıdaki görsellerde ışığın sergilediği davranış sonucu oluşan bazı doğa olayları ve bu olaylarla ilgili
          açıklamalar verilmiştir.

                                        Serap olayı, yer yüzeyindeki aşırı sıcaklık değişikliği oluşan böl-
                                        gedeki havada ışığın kırılmasıyla meydana gelir. Yer yüzeyindeki
                                        sıcak hava ve bu sıcak havanın üzerindeki soğuk hava, serap olu-
                                        şumu için ideal koşullar yaratır. Serap olayı, gerçekleştiği düzlem-
                                        de aslında orada olmayan nesneler oradaymış gibi görünmesine
                                        ve farklı bir deneyimin yaşanmasına neden olur.



                                        Atmosfer yoğunluğunun kademeli olarak değişmesi, ışığın doğrul-
                                        tusunda bir değişime neden olur ve bükülerek kavisli bir hâle gelir.
                                        Güneş ufka yakın olduğunda alt kısımdan gelen ışınlar, üst kısım-
                                        dan gelen ışınlardan daha fazla bükülür. Bu, dikey çapın kısalma-
                                        sına sebep olarak Güneş'in elips biçimde görünmesine neden olur.



                                        Renksiz bir malzeme olan elmas, üzerine gelen ışığı kırarak çe-
                                        şitli  renklere  dönüştürür.  Hatta  elmastan  gelen  renklerin  ışıltısını
                                        arttırmak için dönen bir platformdan yararlanılır. Elmas ışığı kırma
                                        özelliği sayesinde diğer maddelerden ayırt edilebilir.




                                        Motorlu  araçlar  nedeniyle  asfalt  yolların  üzerinde  az  miktarda  da
                                        olsa petrol içerikli maddeler bulunur. Yağmur yağdığında bu madde-
                                        ler su yüzeyinde petrol tabakası oluşturur. Suyun yüzeyindeki petrol
                                        tabakasına çarpan ışığın bir kısmı yansır. Petrol tabakasının kalın-
                                        lığındaki değişimler, ışınların bir ortamdan diğerine geçerken farklı
                                        açılarla kırılması ve gökkuşağı renklerinin oluşmasına neden olur.



                                        Su içine bırakılmış kalemin farklı biçimde görülmesinin nedeni yo-
                                        ğunluklara karşı ışığın temel tepkisidir. Kalemin suyun içinde kalan
                                        kısmının, dışında kalan kısmına göre yana kaymış gibi görünmesi,
                                        ışığın farklı bir ortama girdiğinde oluşan sapma durumudur.


          164
                                                                                                                           Hazırlayan: Yunus Emre LAZALOĞLU
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171