Page 92 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 92

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          53     FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : DALGALAR > 3.1. Dalgalar
         Kavram       : Frekans
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                          BOZUK MUSLUK                                   20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Frekans kavramını gündelik olaylarla ilişkilendirerek açıklayabilme.

         Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.


                                               BOZUK MUSLUK

          Bir türlü uykum gelmemişti. Ben de gecenin sessizliğinde kendi kendime bir oyun oynayarak uykumun
          gelmesini  bekledim.  Oynadığım  oyun  ise  evimizin  bozuk  musluğu  ile  ilgiliydi.  Evimizin  musluğu  bo-
          zulmuştu. Bütün gece musluktan düşen su damlalarını saydım. Ses rahatsız ediciydi. Damlalar birbiri
          ardına eş zamanlı düşmekteydi. Bunu yaparken nefesimi tutup bırakıyordum. Bir nefeslik sürede her
          defasında yaklaşık olarak 5 damla sayabiliyordum. Acaba bu oynadığım oyunun bir karşılığı var mıydı?
          Bunu düşünürken uyuyakalmışım.
          Ertesi gün uyandığımda hâlâ aklımda oynadığım oyun vardı. Musluk hâlâ damlıyordu. Aklımdaki soru
          ise sabaha kadar akan su miktarını hesaplayabilmenin mümkün olup olmadığıydı. Salı günkü fizik der-
          sinde  öğretmenimiz  dalgalar  konusunu  anlatırken  “Birim  zamanda  oluşan  dalga  sayısı”  şeklinde  bir
          ifade kullandığında aklıma musluktan akan damlalar geldi. Eğer bir damlanın yaklaşık hacmini hesap-
          larsam musluğun sabaha kadar akıttığı suyu da bulabilirim.

          Bu hesabı aklımdan geçirirken daha öncelikli bir karar verdim. Gereksiz akan bu damlalara bir son ver-
          mek için babamla iş birliği yaparak su tesissatçısını çağırıp bozuk musluğu tamir ettirecektik.



          Sorular


          1.  Yukarıdaki metinde vurgusu yapılan kavram fizik biliminde "frekans" olarak kullanıldığına göre bu
              kavramı kendi cümlelerinizle tanımlayınız.







          2.  Damlaların düştüğü sürenin kısalması, bağlantılı olduğu frekansın değişimini nasıl etkiler?






         3.  Sizce musluktan akan toplam su miktarının hesaplanmasında bir damlanın hacmini bilmek yeterli
             midir? Başka hangi bilgiye ihtiyaç vardır? Açıklayınız.



















          90
                                                                                    Hazırlayan: Yavuz CEYLAN
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97